
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.216 § 1, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tj.Dz.U.Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.11.2005roku (uzupełnionego w dniu 15 grudnia 2005r,) dotyczącego udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko wnioskodawcy w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wypłaconych ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej jako prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Podatniczka w dniu 25 listopada 2005 roku (uzupełniono zapytanie w dniu 15.12.2005r.) zwróciła się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie zwolnienia od podatku dochodów pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny.
Podatniczka od 6 grudnia 2004 roku jest zatrudniona na umowę o pracę w firmie Budimex Dromex S.A z/s w Warszawie, a od 01.01.2005r. pracuje przy realizacji Projektu Budowy Autostrady A2 odcinek Konin - Emilia nr 2004/PL/16/C/PT/001, Kontrakt nr 2004/PL/16/C/PT/001-4, sekcja Dąbie(km 303 + 145,32) - Wartkowice (319+000,00), na stanowisku Specjalista ds. Ekonomicznych. Kontrakt ten jest realizowany przez Konsorcjum dwóch firm: Ferrovial Agroman S.A. i Budimex Dromex S.A. Firma Budimex Dromex S.A, w której jest zatrudniona wnioskodawczyni - jako generalny wykonawca robót na tym kontrakcie otrzymuje środki pomocowe od ich dysponenta, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Kontrakt finansowany jest w 82% ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, pozostałe 18% z budżetu Państwa- co potwierdza załączone do wniosku pismo GDDKiA Oddział w Łodzi z dnia 31.08.2005r.
Zapytanie.
Pytająca ma wątpliwości, czy płatnik słusznie potrąca zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia pochodzącego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, jeżeli realizuje kontrakt unijny.
Stanowisko wnioskodawcy.
Zdaniem wnioskodawczyni uzyskane dochody zgodnie z art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za okres od 01.01.2005r. kiedy zatrudniona jest w Budimex Dromex S.A. na kontrakcie Budowa Autostrady A2 Sekcja Dąbie-Wartkowice powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym w części finansowania ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce informuje, że zgadza się z przedstawionym stanowiskiem, o ile stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę zgodny jest ze stanem rzeczywistym.
W myśl art. 9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj.Dz.U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn.zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art.21 ust.1 pkt 46 wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż pracodawca firma Budimex Dromex S.A z/s w Warszawie jest generalnym wykonawcą budowy autostrady A2 Sekcja Dąbie- Wartkowice, i głównym beneficjentem środków pomocowych pochodzących z Unii Europejskiej - co potwierdza załączone pismo GDDKiA Oddział w Łodzi z dnia 31.08.2005r. Kontrakt finansowany jest w 82% ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej oraz w 18% ze środków pochodzących z budżetu Państwa.
Natomiast dysponentem środków unijnych jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, będąca zarazem stroną zamawiającą usługi i pośredniczącą w przekazywaniu środków pomocowych.
Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, iż zwolnienie adresowane jest jedynie do Podatników , którym przyznano środki pomocowe tj. beneficjentów pomocy. Jednocześnie Podatnik otrzymujący środki pomocowe musi być bezpośrednim wykonawcą prac finansowanych z programu pomocy bezzwrotnej. Na podstawie w/w przepisu zarówno dochody pracowników uzyskane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z podmiotem, który pierwszy otrzymał bezzwrotną pomoc korzystają ze zwolnienia na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego beneficjentem pomocy jest w tym przypadku firma Budimex Dromex S.A, w której jest Pani zatrudniona. Zatem uznać należy iż dochody Pani ze stosunku pracy w części sfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej tj. 82% - korzystają ze zwolnienia na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym, o ile pracodawca będzie w stanie wykazać w jakiej wysokości i z jakiego tytułu prawnego realizowała Pani kontrakt finansowany z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Reasumując, stanowisko Pani zawarte we wniosku należy uznać za prawidłowe, o ile przedstawiony stan faktyczny zgodny jest ze stanem rzeczywistym.
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce informuje, że interpretacja prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Niniejsze postanowienie dotyczy interpretacji art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991roku o podatku dochodowym od osób fizycznych. W piśmie z dnia 15 grudnia 2005r. zawarty jest również wniosek Pani o zwrot nadpłaty niesłusznie pobranego podatku dochodowego za okres od 01.01.2005r. do dnia dzisiejszego.
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce dodatkowo informuje, że na płatniku ciąży obowiązek ustalenia dochodu zwolnionego na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym. W sytuacji, gdy spełnione zostaną wskazane powyżej kryteria skorzystania ze zwolnienia - płatnik w informacji PIT11/8B za 2005r.zgodnie z art.39 ww. ustawy wykaże tylko dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz pobraną zaliczkę, natomiast Pani w terminie do 30 kwietnia 2006r.- w myśl przepisów art.45 ustawy o podatku dochodowym złoży zeznanie podatkowe, w którym wykaże nadpłatę w podatku dochodowym za 2005rok.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika ,wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.
