
Temat interpretacji
POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja Podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 z pózn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wyszkowie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.02.2006 r. o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu podatku od nieruchomości oraz ubezpieczenia majątkustwierdzaże stanowisko przedstawione w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIEPismem z dnia 22.02.2006 r. Spółka Jawna zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie czy wydatki z tytułu podatku od nieruchomości oraz koszty ubezpieczenia będą w 2005 r. kosztem uzyskania przychodu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w 2003 r. zakupiła od syndyka hale produkcyjne i prawo wieczystego użytkowania gruntu. Ze względu na zły stan techniczny hale i grunt do dnia dzisiejszego nie są wykorzystywane w prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. W miarę posiadanych środków finansowych trwają prace remontowe, adaptacyjne i zabezpieczające. Zakup był sfinansowany bankowym kredytem inwestycyjnym. Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy podatek od nieruchomości, od budynków i od gruntu za rok 2005 (termin zapłaty tego podatku został przez Urząd Miejski odroczony do sierpnia 2006 r.) oraz koszty ubezpieczenia będą w 2005 r. roku kosztem uzyskania przychodów.Zdaniem Spółki naliczony podatek od nieruchomości oraz koszty ubezpieczenia trudno powiązać z osiągniętymi przez Spółkę przychodami. Sam fakt posiadania tej nieruchomości nie miał wpływu na osiągnięte przychody.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy z przytoczeniem przepisów prawa.Z treści pisma wynika, iż nabyta nieruchomość stanowi majątek wyodrębniony na potrzeby prowadzonej działalności, oraz że po zakupie nieruchomości lecz przed oddaniem jej do używania zachodzi konieczność prowadzenia prac adaptacyjnych i remontu.
Zasady zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zostały unormowane przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), który stanowi iż kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z przepisu tego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Związek ten powinien być szeroko rozumiany tzn. kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty, związane bezpośrednio z uzyskiwanym przychodem jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie możliwe, jednak ich poniesienie jest racjonalne i niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Tego rodzaju kosztem jest m.in. podatek od nieruchomości oraz koszty ubezpieczenia majątku stanowiące element kosztów stałych, które z mocy prawa obowiązany jest uiszczać podatnik w związku z posiadanym majątkiem (nieruchomościami). Podatek ten oraz wydatek na ubezpieczenie nie znalazły się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych.
W przypadku kosztów podatkowych, które pozostają jedynie w pośrednim związku z przychodami, a więc których nie można przypisać do konkretnego przychodu, koszty te należy rozpoznawać w rozliczeniach podatkowych w roku ich poniesienia. Oznacza to, że w sytuacji, gdy termin zapłaty został odroczony do sierpnia 2006 r. i podatek zostanie faktycznie zapłacony w 2006 r. to do kosztów uzyskania przychodów może być zaliczony dopiero w 2006 r. z chwilą ich poniesienia.
Wydatki ponoszone po zakupie nieruchomości lecz przed oddaniem jej do użytkowania na adaptację i remont podwyższają wartość początkową środka trwałego, co zostało wyjaśnione w informacji dotyczącej stosowania przepisów prawa podatkowego w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wyszkowie z dnia 31.01.2005 r.
Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14 b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia
Pouczenie:Na niniejsze postanowienie Strony służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 236 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja Podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532.)).
