
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny
p o s t a n a w i a
- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że w jednostkach Spółki "X" stosowane są różne zasady związane z dofinansowaniem wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 - w zależności od posiadanych interpretacji (pisemnych i ustnych ) różnych urzędów skarbowych.
Spółka ma wątpliwości, dotyczące określenia pojęcia zastosowanego w art. 21 ust. 1 pkt.78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. dzieci i młodzieży do lat 18.
Zdaniem Spółki, przepis art. 21 ust. 1 pkt. 78 updof nie określa wyraźnie jak należy interpretować zapis, (...) dzieci i młodzieży do lat 18. Spółka stoi na stanowisku, że fakt ukończenia 18 lat przez dziecko w ciągu roku powinien być bez znaczenia przy ocenie prawa do zwolnienia przedmiotowego w roku, w którym dziecko kończy 18 lat.
W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.
- Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zmianami ) wolne od podatku dochodowego są dopłaty do : wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo- sanatoryjnych, rehabilitacyjno - szkoleniowych i leczniczo - opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
- z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
- z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, że
zwolnienie od opodatkowania dotyczy wyłącznie dopłat dokonanych do wypoczynku lub pobytu na leczeniu dzieci i młodzieży do lat 18.
Dopłata udzielona po ukończeniu przez dziecko wieku 18 nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. Bez znaczenia pozostaje fakt, czy ukończenie wieku 18 lat nastąpiło w tym samym roku podatkowym czy w latach poprzednich.
Zasady dotyczące określania terminów, w tym wieku osób fizycznych, regulują przepisy art. 112 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny ( Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), w myśl których termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. Jednakże przy obliczaniu wieku osoby fizycznej termin upływa z początkiem ostatniego dnia.
Skoro 18 lat uzyskuje się w dniu ich ukończenia, a powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt. 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że zwolnienie dofinansowania do określonej formy wypoczynku dotyczy dzieci i młodzieży do lat 18, oznacza to, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie miało zastosowania do dofinansowania wypoczynku młodzieży, która ten wiek przekroczyła.
Reasumując, art. 21 ust. 1 pkt. 78 powołanej w/w ustawy należy rozumieć , w ten sposób, iż jeżeli dofinansowanie zostało zrealizowane przed ukończeniem przez dziecko 18 roku życia, to dopłata ta korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast dopłaty udzielone po ukończeniu 18 lat nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia, a pracodawca powinien od wypłaconej kwoty pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
