P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPF/415-21/2006/ML

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.05.2005, sygn. 1471/DPF/415-21/2006/ML, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Instytucji "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny

p o s t a n a w i a

- uznać stanowisko strony za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytucja "X" realizuje program Partnerstwo na rzecz Rozwoju - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006r. przyjęty Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. z 2004r. Nr 189 poz. 1948). Projekt ten jest finansowany w 100% z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).
Celem partnerstwa jest umożliwienie adaptacji społeczno-zawodowej uchodźców w społeczeństwie lokalnym.

Przy realizacji programu zatrudnionych jest dwóch samodzielnych pracowników, którzy wykonują zadania wynikające z projektu. Jedna osoba koordynuje wszystkie krajowe działania partnerów, a druga współpracuje i wymienia informacje pomiędzy Partnerstwami z Danii i Hiszpanii.
W związku z opóźnieniami w przekazywaniu transz na finansowanie kolejnych etapów programu Instytucja "X" pokrywa wszystkie koszty wynagrodzeń z własnych środków (w tym również odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych), a następnie poniesione koszty są refundowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Instytucja "X" otrzymuje bezzwrotne środki pomocy zagranicznej w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego za pośrednictwem fundacji "Fundusz Współpracy" z siedzibą w Warszawie (zwaną w umowie Krajową Strukturą Wsparcia).
Do wniosku Strona załączyła - umowę o dofinansowanie Działania w ramach programu operacyjnego - Program inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 pomiędzy Fundacją Fundusz Współpracy, a Instytucją "X" działającym na rzecz Partnerstwa na rzecz Rozwoju.

Zdaniem Strony na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 46, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są wynagrodzenia wypłacane pracownikom, zatrudnionym przy realizacji przedmiotowego programu.

W ocenie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko Strony jest nieprawidłowe.

    Analiza przepisów prawa podatkowego w przedmiotowym zakresie wskazuje, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a-b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego sa dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z brzmienia powołanego przepisu wynika, żę zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te spełniają łacznie przesłąnki wymienione w lit. a i lit. b wyżej cytowanego przepisu.

Z analizy przedłożonych dokumentów w tej sprawie wynika, że w celu realizacji projektu została podpisana umowa pomiędzy Fundacją Fundusz Współpracy zwaną Krajową Strukturą Wsparcia działającą w imieniu Instytucji Zarządzającej EQUAL a Instytucją "X" działającą na rzecz Partnerstwa na Rzecz Rozwoju - o dofinansowanie Działania 1 w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 Nr XXX.

Z powyższej umowy wynika, że beneficjentem środków finansowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego jest partnerstwo na rzecz Rozwoju.

Ponadto powyższe środki finansowe nie pochodzą od organizacji międzynarodowej lub międzynarodowej instytucji finansowej, ani też ze środków przyznanych Instytucji "X" przez rząd obcego państwa na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z tym państwem przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencję rządową.

Jednocześnie należy zauważyć, że z załączonej umowy o dofinansowanie wynika, że podstawą prawną przyznania Partnerstwu środków objętych tą umową jest rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948) oraz Uzupełnienie programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 przyjęte rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21.09.2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172).
Przedmiotem powyższej umowy jest dofinansowanie na zasadach określonych w umowie oraz w wyżej powołanych przepisach.

Dofinansowanie to polega na przekazywaniu kolejnych transz środków finansowych z budżetu państwa na podstawie przedłożonych dokumentów o poniesionych wydatkach, które po weryfikacji są uznawane za koszty kwalifikowane w ramach Projektu.

W związku z powyższym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem do przychodów ze stosunku pracy oraz umów cywilno prawnych uzyskanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu przedmiotowego Programu, nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy. W konsekwencji przychody te, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów w umów cywilnoprawnych, stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie