
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art. 14 § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w sprawie: zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 85 ustawy a przychody z tytułu realizacji przez pracowników Spółki uprawnień do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej
s t w i e r d z a, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Działając na podstawie art. 30 Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2005r., Dyrektor Spółki wydał wewnętrzne zarządzenie, na mocy którego pracownicy Spółki nabyli prawo do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej. W celu realizacji wymienionego uprawnienia Spółka zawarła umowę z Gminą G. na wykup usług przewozowych dla pracowników.
Opisane wyżej świadczenie jest uprawnieniem pracowniczym, wynikającym z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy w powiązaniu ze stosunkiem pracy. Z kolei postanowienia układów zbiorowych pracy i regulaminów - zgodnie z art. 9 Kodeksu pracy - stanowią integralną część prawa pracy. Stąd przychody z tytułu realizacji przez pracowników Spółki uprawnień do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej są wolne od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 85 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) określa źródła przychodu, w tym w pkt 1 wymienia przychody: ze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 tej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Użyty w treści tego przepisu zwrot "w szczególności" oznacza, iż wymienione kategorie przychodów zostały przytoczone jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika przysporzeniem majątkowym, a mające swoje źródło w łączącym podatnika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnego.
Stąd świadczenie z tytułu bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 wymienionej ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis art. 21 ustawy zawiera katalog zwolnień przedmiotowych. Na mocy pkt 85 ust. 1 wymienionego przepisu ze zwolnienia od podatku dochodowego korzysta wartość świadczeń z tytułu realizacji uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej, przysługujących na podstawie odrębnych przepisów.
Przywołany przepis, mimo, że nie odwołuje się do konkretnego aktu prawnego, nie oznacza, że dopuszcza dowolność. Zawarte w jego treści sformułowanie "na podstawie odrębnych przepisów" oznacza, że przedmiotowe zwolnienie musi wynikać z aktów prawa powszechnie obowiązujących, tj. Konstytucji, ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych, rozporządzeń czy aktów prawa miejscowego.
Ani układ zbiorowy pracy ani wewnętrzne zarządzenie Dyrektora Spółki nie stanowią aktu prawa powszechnie obowiązującego.
Zatem wartość świadczeń z tytułu realizacji uprawnień do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej przyznane pracownikom na podstawie zarządzenia Dyrektora Spółki nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 85 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stąd pracodawca - występując w funkcji płatnika - obowiązany jest obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, według zasad określonych w art. 32 tej ustawy.
W świetle powyższego stanowisko Spółki, iż wartość świadczenia z tytułu realizacji uprawnień do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej, przysługujących na podstawie wewnętrznego zarządzenia Dyrektora Spółki stanowią przychód wolny od podatku dochodowego jest nieprawidłowe.
