
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 23 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 września 2025 r. (data wpływu 5 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność jako osoba fizyczna od 25 marca 2025 r. pod numerem NIP: (...). Jest Pan rezydentem podatkowym na terenie Polski.
W ramach działalności świadczy Pan usługi pod kodami PKD 33.20.Z, 43.99.Z, 43.35.Z oraz 43.24.Z (wykonywanie usług jako działalność budowlana).
Pana działalność sprowadza się głównie do budowy oraz instalacji turbin wiatrowych. Zajmuje się Pan głównie pracami związanymi bezpośrednio z przygotowaniem elementów turbin wiatrowych do jej instalacji, które na plac budowy przyjeżdżają w częściach, a jednym z Pana głównych zajęć jest odpowiednie uzbrojenie przez dokonaniem instalacji.
Samo przygotowanie przez Pana elementów do instalacji wiąże się z odpowiednim skompletowaniem oraz sprawdzeniem elementów potrzebnych do dalszej instalacji turbiny.
Po przygotowaniu elementów turbiny są one odpowiednio instalowane. Każda z prac instalacyjnych jest wykonywana z poziomu ziemi, bez wchodzenia do wnętrza turbiny wiatrowej. Wszelkiego rodzaju usługi instalacyjne i montażowe skupiają się wyłącznie na częściach budowlanych wiatraka.
Podkreśla Pan, że każda instalacja i montaż jest dokonywany z elementów powierzonych przez firmę zlecającą konkretne prace budowlane a także bez konieczności wchodzenia do wnętrza wiatraka, wszystko odbywa się z terenu ziemi.
Ponadto informuje Pan, iż aktualnie uzyskane przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowane były podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% – jako przychody z działalności usługowej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne.
Według Pana, obowiązująca stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych związanych z wykonywaniem robót budowlanych na farmach, klasyfikowana w grupowaniu PKWiU 42.99, 42.29 oraz 43.99 powinna wynosić 5,5% od uzyskanych przychodów, zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnienie
Jest Pan osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą od 18 sierpnia 2017 r. do 30 kwietnia 2023 r. oraz obecnie od 1 sierpnia 2024 r. Oświadczył Pan, że jest jednocześnie polskim rezydentem.
W ustawowym terminie złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i spełniał do tego warunki. Nie podlegał Pan wyłączeniom zawartym w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów, prowadził Pan również ewidencję przychodów.
W roku poprzedzającym rok podatkowy w którym korzystał Pan z ryczałtu jako formy opodatkowania nie uzyskał Pan przychodów z samodzielnej działalności ani jako spółki kwoty 2 000 000 euro, nie uzyskiwał Pan również żadnych innych dochodów.
Stan faktyczny dotyczy okresu od stycznia 2019 r. do kwietnia 2023 r.
W ramach działalności – w wyżej wymienionym okresie – wykonywał Pan prace budowlane związane z budową fundamentów oraz uzbrojeniem terenu na farmach wiatrowych, które były sklasyfikowane pod numerem „PKWiU (2008) 43.99.90”, prace te były wykonywane na podstawie zleceń.
Budowa fundamentu polegała na położeniu masywnej płyty betonowej lub fundamentu palowego, z zakotwieniem elementu dennego wieży. W trudnych warunkach gruntowych stosował Pan wzmacnianie podłoża, np. (...), które zwiększały jego nośność i stabilność. Wykonywane były wiercenia i sondowania. Wszystko odbywało się z poziomu ziemi.
Realizacja fundamentów pod turbiny wiatrowe przebiega w kilku kluczowych etapach.
Proces zaczyna się od uzbrojenia terenu, czyli przygotowania gruntu pod fundamenty i obejmuje usunięcie warstwy humusu, wyrównanie gruntu i jego stabilizację, a w przypadku gruntów nienośnych zastosowanie dodatkowych warstw nośnych z kruszywa. Kolejnym etapem jest wybór między prefabrykacją a budową na miejscu. Prefabrykaty pozwalają skrócić czas realizacji i zwiększyć precyzję, choć ich transport bywa logistycznym wyzwaniem, natomiast budowa na miejscu zapewnia większą elastyczność, szczególnie w trudno dostępnych lokalizacjach.
Pytanie
Czy do przychodów z wyżej wymienionych usług budowlanych dotyczących farm wiatrowych, stanowiących roboty budowlane gdzie indziej niesklasyfikowane o PKWiU 43.99.90.0, powinna być zastosowana stawka ryczałtu 5,5%, tak samo jak dla robót budowlanych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU w sekcji F?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, do usług obejmujących roboty budowlane klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 43.99.90.0 powinna być zastosowana stawka 5,5% od uzyskiwanych przychodów, zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późń zm):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w „ust. 1”, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
·uzyskali przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
·uzyskiwali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2000 000 euro,
·rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania o czym stanowi art. 8 ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oświadcza Pan, iż spełniał wszelkie przesłanki do stosowania tej formy opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2157 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej ,,spółką''. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,
-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,
-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753)4) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W tym miejscu wskazać należy, że przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepisy ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm.). Zgodnie z art. 3 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
(…)
7) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Jednocześnie w załączniku do ustawy Prawo budowlane jako kategorię obiektu budowlanego wymieniono części budowlane elektrowni wiatrowych (Kategoria XXIX – wolno stojące kominy i maszty oraz części budowlane elektrowni wiatrowych).
Podkreślić należy, że pojęcie robót budowlanych odnosi się do obiektu budowlanego, którym jest m.in. budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Przepis art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane definiuje obiekt budowlany przez enumeratywne wymienienie trzech typów tych obiektów, definiując każdy z tych obiektów w dalszej swojej części (art. 3 pkt 2, 3 i 4). Stosując zasady wykładni systemowej wewnętrznej, skoro budowlą (obiektem budowlanym) są części budowlane urządzenia technicznego (elektrowni wiatrowej), to ten obiekt budowlany nie może składać się z innych obiektów budowlanych. Gdyby ustawodawca chciał, aby urządzenia techniczne, a więc i elektrownie wiatrowe, były uważane za budowlę (obiekt budowlany), wówczas nie definiowałby jako budowli (obiektów budowlanych) ich części budowlanych. Innymi słowy, dla celów podatkowych budowla nie musi stanowić całości użytkowej, bo zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane budowlą (obiektem budowlanym) mogą być także same części budowlane urządzeń technicznych.
W myśl art. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 961 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
-elektrownia wiatrowa – instalację odnawialnego źródła energii, składającą się z części budowlanej stanowiącej budowlę w rozumieniu prawa budowlanego oraz urządzeń technicznych, w tym elementów technicznych, w której energia elektryczna jest wytwarzana z energii wiatru, o mocy większej niż moc mikroinstalacji w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2018 r. poz. 1269 i 1276);
-elementy techniczne – wirnik z zespołem łopat, zespół przeniesienia napędu, generator prądotwórczy, układy sterowania i zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu.
Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2412):
Zmiana przewidziana w art. 3 pkt 1 projektu dotyczy nadania nowego brzmienia definicji elektrowni wiatrowej. Dzięki temu będzie możliwe dokonanie wyraźnego rozgraniczania elementów technicznych od budowli, na którą składa się maszt i fundament elektrowni wiatrowej. Integralną częścią opisywanej zmiany w obszarze podatku od nieruchomości dla elektrowni wiatrowych są zmiany przewidziane w art. 2 pkt 1 i 6 projektu, w zakresie zmian definicji budowli i załącznika do ustawy – Prawo budowlane.
Ponadto wskazać należy, że zgodnie ze stanowiskiem Ministra Infrastruktury zawartym w pismach z 29 lipca 2005 r. znak RZL/AM/Inn/023/219/05 oraz z 19 września 2005 r. znak RZL/AM/Inn/023/219b/05:
Za budowlę nie można uznać całej elektrowni wiatrowej, a jedynie jej części budowlane (takie jak fundamenty, maszty, słupy), jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Natomiast urządzenia i instalacje technologiczne przekształcające energię wiatru w energię mechaniczną przekazywaną do generatora, takie jak: wirniki z łopatkami, generator, skrzynia biegów, komputer sterujący, transformator, rozdzielnia elektryczna, instalacja alarmowa, instalacja zdalnego sterowania – nie są obiektami budowlanymi (tu: budowlą) ani urządzeniami budowlanymi w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, a jedynie stanowią wyposażenie techniczno-technologiczne elektrowni.
Zatem w przypadku usług związanych z elektrowniami wiatrowymi, za roboty budowlane można uznać jedynie usługi dotyczące części budowlanych elektrowni wiatrowych, takich jak: fundamenty, maszty, słupy. Natomiast robót budowlanych nie stanowią usługi dotyczące elementów technicznych, takich jak np. wirnik z zespołem łopat, zespół przeniesienia napędu, generator prądotwórczy, układy sterowania i zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu.
Ponadto wskazać należy, że Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje następujące działy:
-Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
-Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
-Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.
Sekcja F - obiekty budowlane i roboty budowlane, obejmuje:
‒budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
‒roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że w ramach działalności wykonywał Pan na podstawie zleceń prace budowlane związane z budową fundamentów oraz uzbrojeniem terenu na farmach wiatrowych, które były sklasyfikowane pod numerem „PKWiU (2008) 43.99.90”. Budowa fundamentu polegała na położeniu masywnej płyty betonowej lub fundamentu palowego, z zakotwieniem elementu dennego wieży. W trudnych warunkach gruntowych stosował Pan wzmacnianie podłoża, np. (...), które zwiększały jego nośność i stabilność. Wykonywane były wiercenia i sondowania. Wszystko odbywało się z poziomu ziemi. Realizacja fundamentów pod turbiny wiatrowe przebiega w kilku kluczowych etapach. Proces zaczyna się od uzbrojenia terenu, czyli przygotowania gruntu pod fundamenty i obejmuje usunięcie warstwy humusu, wyrównanie gruntu i jego stabilizację, a w przypadku gruntów nienośnych zastosowanie dodatkowych warstw nośnych z kruszywa. Kolejnym etapem jest wybór między prefabrykacją a budową na miejscu. Prefabrykaty pozwalają skrócić czas realizacji i zwiększyć precyzję, choć ich transport bywa logistycznym wyzwaniem, natomiast budowa na miejscu zapewnia większą elastyczność, szczególnie w trudno dostępnych lokalizacjach.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie w okresie, którego dotyczy wniosek – tj. latach 2019-2023, wykonywał Pan prace budowlane związane z budową fundamentów farm wiatrowych, to do przychodów uzyskiwanych z tego tytułu zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 5,5%, przewidziana dla przychodów z robót budowlanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. oraz zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o ryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zastrzec, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego oraz nie analizuje załączonych dokumentów. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
