POSTANOWIENIE - Interpretacja - PB2/415-18/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.05.2005, sygn. PB2/415-18/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Toruniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu działając na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 marca 2005 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania kwoty dofinansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla pracowników - uczestników wycieczki krajowej.

postanawia

uznać stanowisko Strony wyrażone w przedmiotowym wniosku jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny w sprawie:

Zakład pracy ma zamiar zorganizować dla swoich pracowników wycieczkę krajową, która będzie dofinansowana z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zostanie stworzona lista osób uczestniczących w wycieczce z określeniem kwot dofinansowania na poszczególną osobę.

W związku z powyższym w złożonym wniosku zawarto pytanie następującej treści:

  • czy dofinansowanie dla pracowników z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wycieczki krajowej zorganizowanej przez zakład pracy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ocena prawna stanowiska Strony z przytoczeniem przepisów prawa.

Zdaniem Strony kwotę dofinansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wycieczki krajowej należy potraktować dla pracowników ( uczestników wycieczki ) jako przychód ze świadczenia pracy na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i potrącić zaliczkę podatku.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W ocenie organu podatkowego do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które zostało wypłacone w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Bowiem do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W ocenianej sprawie w sytuacji, gdy określone świadczenie, w tym przypadku dofinansowanie do wycieczki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych będzie kierowane do wybranych pracowników będzie ono stanowiło przychód pracownika ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wartość świadczenia dolicza się do innych wypłat dokonywanych na rzecz pracownika. Od tych wypłat płatnik oblicza i pobiera zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z treścią art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oceny stanowiska dokonano zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku z dnia 17 marca 2005 roku i stanem prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 tej ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Toruniu