- Interpretacja - I/415-53/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.05.2005, sygn. I/415-53/05, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - uznaje stanowisko przedstawione przez Panią w złożonym w dniu 12 kwietnia 2005 r. i uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2005 r. wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym za nieprawidłowe, w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup środków trwałych sfinansowanych środkami pochodzącymi z jednorazowej pomocy finansowej przyznanej z Funduszu Pracy.

Zgodnie z art. 14a § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa "stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym."

Interpretacja, o której mowa powyżej następuje w drodze postanowienia i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W dniu 12 kwietnia 2005 r. złożyła Pani wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup środków trwałych sfinansowanych ze środków pochodzących z "dotacji".

Opisany przez Panią stan faktyczny przedstawia się następująco:

W dniu 25 lutego 2005 r. otrzymała Pani fundusze z Rejonowego Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej. Rozpoczęcie działalności przewidziane zostało na dzień 15. marca 2005 r. Przyznane środki wykorzystane zostały na zakup kasy fiskalnej w dniu 28 lutego 2005 r., towaru w dniach 12-14 marca 2005 r., oraz wyposażenia w dniach 10-14 marca .2005 r. W dniu 28 kwietnia 2004 r. - w uzupełnieniu do wyżej wymienionego wniosku - przedłożyła Pani m. in. umowę z dnia 24 lutego 2005 r. zawartą z Powiatowym Urzędem Pracy. Umowa ta wskazuje na przyznanie Pani ze środków Funduszu Pracy jednorazowej pomocy finansowej na pokrycie wydatków związanych z podjęciem działalności gospodarczej.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej informacji:

Kosztami uzyskania przychodów - zgodnie z przepisami art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23. Jak wynika z powyższego uregulowania, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów określonego wydatku wymaga łącznego spełnienia dwóch podstawowych przesłanek, które zakładają, że wydatek:

- musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu, oraz

- nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy art. 23 ust. 1 pkt 1b) powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączają z kosztów uzyskania przychodów m. in. wydatki na nabycie środków trwałych. Kosztem uzyskania przychodów są zaś odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Jednocześnie przepisy art. 23 ust. 1 pkt 45 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznają za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Osoba bezrobotna - zgodnie z unormowaniami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.) - może otrzymać jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej. Uwarunkowania jakie należy spełnić, aby otrzymać określoną powyżej pomoc finansową reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. Nr 196, poz. 2018).

W aspekcie powyższego - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - uznać należy, że uzyskanie jednorazowej pomocy przez bezrobotnego, przeznaczonej na zakup środka trwałego jest jedną z form zwrotu, co przemawia za wyłączeniem z kosztów uzyskania przychodów całości lub części amortyzacji środków trwałych sfinansowanych z tych środków.

Biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie - postanowiono jak w sentencji, uznając, że przedstawione przez Panią własne stanowisko w sprawie - jest nieprawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna