Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę:Stowarzyszenie Wioski Dziecięce w Polsce jest organizacją pozarządową posiadającą osobowość prawną. Działal... - Interpretacja - PDP/415-18/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.11.2005, sygn. PDP/415-18/05, Urząd Skarbowy w Cieszynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę:Stowarzyszenie Wioski Dziecięce w Polsce jest organizacją pozarządową posiadającą osobowość prawną. Działalnością statutową Stowarzyszenia jest opieka nad dziećmi opuszczonymi i osieroconymi. Rodzinny Dom Czasowego Pobytu Dla Dzieci X jest jednostką terenową w/w Stowarzyszenia. Środki na swoją działalność otrzymuje od:1) Międzynarodowego Stowarzyszenia SOS (SOS Kinderdorf International) - są to środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej2) osób fizycznych i prawnych w postaci darowizn3) z działalności promocyjnej, z której środki przeznaczone są na cele statutowe.W/w środki są wydzielone i wpływają na odrębne rachunki bankowe. Na podstawie umowy z Ministerstwem Edukacji z dnia 14 grudnia 1990 roku o utworzeniu stowarzyszenia SOS Association Poland, SOS Kinderdorf International potwierdził zamiar świadczenia pomocy finansowej na rzecz wioski dziecięcej SOS i innych placówek SOS, jak również biura krajowego w Warszawie. Organizacja SOS Children`s Villages International jest międzynarodową organizacją społeczną. Jest to organizacja stowarzyszająca wszystkie kraje stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce należy do tej organizacji i jest przez nią dofinansowywane. Pomoc finansowa dla Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce jest bezzwrotna. Wynagrodzenia pracowników są finansowane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zatrudnieni pracownicy bezpośrednio realizują cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stanowisko wnioskodawcy w sprawie: Zdaniem wnioskodawcy, od w/w wynagrodzeń w 2005 roku nie pobiera się podatku i nie wykazuje się go w deklaracji PIT- 4.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Aby przedmiotowe zwolnienie dochodów od podatku dochodowego miało zastosowanie muszą być spełnione kumulatywnie następujące warunki:

- źródło pochodzenia: bezzwrotna pomoc, w tym ze środków programów ramowych Unii Europejskiej, programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe

- bezpośrednia realizacja przez podatnika celu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
W świetle cytowanego wyżej przepisu należy uznać, że dochody pracowników zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji programu finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej od organizacji międzynarodowej na podstawie umowy zawartej z właściwym ministrem korzystają ze zwolnienia określonego na podstawie w/w przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu. Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35 przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przysyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru. W związku z powyższym w sytuacji przedstawionej wyżej płatnik nie ma obowiązku pobrania należnych zaliczek od wynagrodzeń sfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej od organizacji międzynarodowej, a zatem nie ma też obowiązku składania deklaracji o których mowa w w/w przepisie, chyba że płatnik wypłaca również inne wynagrodzenia od których pobiera zaliczki na podatek

Urząd Skarbowy w Cieszynie