Na podstawie art. 14 a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeni... - Interpretacja - D-2/415/34/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.10.2005, sygn. D-2/415/34/2005, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 23.08.2005 roku (data wpływu do Urzędu 31.08.2005 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania przychodów z umowy zlecenia bez wynagrodzenia postanawiam:
- podzielić stanowisko Strony w przedmiotowej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 23.08.2005 roku stanu faktycznego wynika, że Strona powierza w oparciu o umowy zlecenia pomoc w sprawowaniu nadzoru nad osobami niepełnosprawnymi uczestniczącymi w wyjazdach terapeutycznych odbywających się w ramach Warsztatów Terapii Zajęciowej prowadzonych przy Teatrze, członkom ich rodzin.

Z przedłożonej przykładowej umowy zlecenia wynika m.in., że:
- zleceniobiorca wykonuje umowę bez wynagrodzenia,
- zleceniodawca pokrywa w okresie zlecenia koszty zleceniobiorcy związane z zakwaterowaniem, dojazdem i wyżywieniem wg standardów przysługujących pracownikom zleceniodawcy

Ponadto zleceniodawca pokrywa inne wydatki na rzecz zleceniobiorcy niezbędne dla prawidłowego wykonania przez niego zlecenia - np. zakup biletów do kina, teatru czy muzeum w celu sprawowania przez zleceniobiorcę opieki nad niepełnosprawnymi podczas seansów filmowych i innych zorganizowanych wyjść.

W złożonym wniosku Strona pyta czy opisane świadczenia na rzecz zleceniobiorców podlegają u nich opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Rozpatrując niniejszy wniosek nie sposób nie zgodzić się ze Stroną, że umowa zlecenia nie musi być umową odpłatną (potwierdza to art. 735 § 1 Kodeksu cywilnego), a ponadto dający zlecenie ma obowiązek zwrócić zleceniobiorcy wydatki związane z wykonaniem zlecenia (art. 742 i 743 Kodeksu cywilnego) - obowiązek ten wypełnia również pokrycie kosztów z góry.

Z przepisów dotyczących umowy zlecenia wynika, że zleceniodawca ma obowiązek zwrotu wydatków poniesionych przez zleceniobiorcę w celu należytego wykonania zlecenia. Przepisy nie zabraniają by obowiązek ten był wykonany poprzez poniesienie wydatków niezbędnych do prawidłowego wykonania zlecenia przed wykonaniem zlecenia (lub w trakcie jego trwania) - przepisy nakazują wręcz w niektórych przypadkach wypłacenie zaliczki (w/w art. 743 Kodeksu cywilnego). A zatem z istoty umowy zlecenia wynika obowiązek zleceniodawcy zapewnienia zleceniobiorcy warunków do wykonania zlecenia.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Definicji tej nie spełnia "zwrot wydatków" dokonany przez zleceniodawcę zleceniobiorcy, gdyż w przypadku zwrotu wydatków nie mamy do czynienia z jakimkolwiek przysporzeniem majątkowym po stronie zleceniobiorcy, a tylko w takim przypadku można by mówić o przychodzie.

Tak więc zwrot kosztów wykonania zlecenia bez wynagrodzenia nie jest źródłem przychodu i nie podlega opodatkowaniu.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14 a § 2 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa powyższa informacja dotyczy przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie