POSTANOWIENIE - Interpretacja - DM/P/415-0044/05/KN

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.10.2005, sygn. DM/P/415-0044/05/KN, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 4 lipca 2005 r. S z/s w Gdańsku, (data wpływu do tut. Urzędu: 7 lipca 2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 19.08.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 31 sierpnia 2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w sprawie: opodatkowanie świadczeń na rzecz pracowników w postaci wycieczek finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, w sytuacji częściowej odpłatności przez pracowników za te świadczenia

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

S. Spółka, w ramach działalności socjalnej organizuje wycieczki na rzecz swoich pracowników. Pracownicy ponoszą częściową odpłatność za te wycieczki. Spółka dokonuje zakupu świadczenia (w postaci wycieczki) i w całości opłaca jego cenę, po czym egzekwuje od pracowników przypadającą na nich część kosztów (Spółka dokonuje potrącenia z wynagrodzenia lub pracownik wpłaca do kasy Spółki kwotę, stanowiącą równowartość jego udziału w koszcie wycieczki).

Zdaniem Spółki dokonywane przez nią świadczenia w postaci częściowego finansowania, z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wycieczek organizowanych dla jej pracowników podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza co następuje:

Przychodami, zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej: ustawa, są, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wskazuje art. 10 ust. 1 ustawy, w tym w pkt 1 wymienia m.in. stosunek pracy. Stosownie do art. 12 ustawy do przychodów ze stosunku pracy zalicza się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, że dokonuje ona zakupu świadczenia w postaci wycieczki. Pracownicy uczestniczący w wycieczce osiągają przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy. Wartość pieniężną tego świadczenia, stosownie do przedstawionego stanu faktycznego, ustala się, zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy, według cen jego zakupu. Przy czym ze względu na to, że pracownicy (podatnicy) partycypują w kosztach wycieczki, ich przychodem, zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy, jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

W ocenie tut. Organu w przedmiotowej sprawie nie zachodzą przesłanki zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Zgodnie z powyższym, aby ustawowe zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych mogło zaistnieć muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  1. świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
  2. źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,
  3. wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 380 zł.

Tymczasem organizowane przez Spółkę wycieczki, polegające na zakupywaniu dla pracowników usług turystycznych ? nie mają charakteru świadczeń rzeczowych, o których mowa w ww. przepisie. Nie zachodzą zatem łącznie przesłanki zwolnienia z opodatkowania wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy.

Słusznie więc wnioskuje Spółka, że dokonywane przez nią świadczenia podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pomorski Urząd Skarbowy