POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDP/415/Int-81/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.11.2005, sygn. PDP/415/Int-81/05, Urząd Skarbowy w Nowym Targu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu działając na podstawie art. 14 a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16 września 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania zakupionych dla potrzeb prowadzonej firmy rusztowań budowlanych stwierdza, że przedstawione przez Pana we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika w złożonym wniosku:

Podatnik zamierza uruchomić działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług ogólnobudowlanych.
Dla celów tejże działalności dokona zakupu rusztowań budowlanych ( elewacyjnych ) o wartości netto 8.600 zł.

Podatnik nie potrafi ustalić stosownego dla rusztowań symbolu Klasyfikacji Środków Trwałych, wobec czego zapytuje o symbol KŚT przynależny rusztowaniom elewacyjnym i zadaje pytanie czy zakupione rusztowania mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, czy też winny być przedmiotem amortyzacji.

Podatnik wskazuje, iż jego zdaniem zakupione rusztowanie nie spełnia definicji środka trwałego, wobec czego wartość zakupu winna stanowić koszt uzyskania przychodu.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 22 a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t. j. Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ) amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność Podatnika kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki, maszyny, urządzenia i inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż jeden rok, wykorzystywane przez Podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą.

Regulacje zawarte w przepisach od art. 22 b do art. 22 m ww. ustawy wskazują szczegółowe reguły dokonywania odpisów amortyzacyjnych, z których wynika również, iż punktem wyjścia w problematyce amortyzacji jest konieczność korzystania z Klasyfikacji Środków Trwałych ( KST ), która umożliwia identyfikację każdego wprowadzanego do ewidencji środków trwałych elementu majątku trwałego poprzez określenie stosownego symbolu KŚT i zakwalifikowanie go do odpowiedniej pozycji Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik nr 1 do ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z praktyki życia gospodarczego wiadomo, iż rusztowanie jest narzędziem wieloelementowym, którego pojedyncze części zasadniczo nie przedstawiają wartości użytkowej, a dopiero połączone elementy, odpowiednio zamocowane stanowią kompletne i zdatne do eksploatacji urządzenie ( narzędzie ) służące do wielokrotnego użytku. W Klasyfikacji Środków Trwałych za podstawową jednostkę ewidencji przyjmuje się pojedynczy element majątku trwałego spełniający określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów lub świadczenia usług. Takim elementem może być maszyna, pojazd, urządzenie. Jedynie w nielicznych przypadkach w ewidencji środków trwałych obiektem będącym przedmiotem amortyzacji jest tzw. obiekt zbiorczy, którym może być np. zespół latarni, zespół przewodów rurociągowych lub rusztowania składające się z szeregu pojedynczych elementów, które nie mogą funkcjonować samodzielnie, a jedynie jako obiekt zbiorczy. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż zakupione przez Pana rusztowanie elewacyjne o wartości 8.600 zł spełnia wszelkie warunki pozwalające zakwalifikować je do środków trwałych - grupa 8, rodzaj 808 Klasyfikacji Środków Trwałych - narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie i winno być amortyzowane zgodnie z poz. 08 powołanego wyżej wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych, tj. według stawki 20%.

Odpisy amortyzacyjne dokonywane według zasad określonych w powołanych wyżej przepisach, zgodnie z art. 22 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą stanowić koszt uzyskania przychodów.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe jak również kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Targu, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Nowym Targu