POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDF-1/415-3/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.03.2005, sygn. PDF-1/415-3/05, Urząd Skarbowy we Włocławku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.) na wniosek podatnika z dnia 04.02.2005 r. dotyczący interpretacji przepisów podatkowych w zakresie sposobu zaliczana w koszty uzyskania przychodu wydatków związanych z remontem i modernizacją obiektu wpisanego do rejestru zabytków, uzupełniony pismem z dnia 09.02.2005 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku

postanawia

uznać jako prawidłowe stanowisko Pani ... w sprawie zaliczania w koszty uzyskania przychodów bezpośrednio w dacie ich poniesienia wydatków związanych z remontem budynku wpisanego do rejestru zabytków wykorzystywanego w całości na biuro przedsiębiorstwa ... dotyczących następujących prac :

- wykonanie remontu fundamentów poprzez uzupełnienie cegieł fundamentowych, oczyszczanie i tynkowanie przy użyciu specjalistycznej zaprawy renowacyjnej i odwodnienie,

- mycie i czyszczenie elewacji,

- uzupełnienie boniowań i ich malowanie,

- remont konstrukcji dachowej polegający na czyszczeniu konstrukcji drewnianej, uzupełnieniu gwoździowania elementów konstrukcji i poszycia i malowaniu środkami zabezpieczającymi,

- remont stropu i tarasu na I kondygnacji,

- remont drzwi zewnętrznych,

- przywrócenie pierwotnego wyglądu malowideł ściennych i sufitowych,

- remont - przywrócenie pierwotnego stanu klatki schodowej obejmujący remont pokrycia schodów i spoczników, przywrócenie pierwotnego wyglądu ścian, sufitu i balustrady,

- remont stolarki drzwiowej polegający na zeskrobaniu starej farby i naniesieniu nowej,

- remont stolarki okiennej.

Jak równie uznać za prawidłowe rozliczanie poprzez odpisy amortyzacyjne koszty modernizacji dotyczące następujących prac:

- ocieplenie dachu i wykonanie nowego pokrycia ,

- wymianę rynien i rur spustowych,

- wykonanie obróbek blacharskich,

- zakup i montaż 2 kompletów okien połaciowych,

- wykonanie nowej wewnętrznej instalacji elektrycznej,

- wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania,

- wykonanie nowego wjazdu na posesję wraz z bramą wjazdową,

- wykonanie dróg i parkingu przed budynkiem,

- wykonanie nowych sanitariatów,

- wykonanie nowej instalacji wewnętrznej wodno-kanalizacyjnej,

UZASADNIENIE

W dniu 4.02.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Pani ... o udzielenie odpowiedzi w przedmiocie interpretacji przepisów dotyczących sposobu zaliczania w koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na remont budynku zabytkowego. Do wniosku dołączone zostały: akt notarialny Nr 10722 z dnia 03.08.2000 r ., pismo Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Toruniu znak WUOZ/W.UAB-1459/2004 z dnia 13.09.2004 r. o niedopuszczalności wykonania prac w zakresie przebudowy klatki schodowej w ww wymienionym budynku oraz decyzje Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Toruniu : Nr 196/2004 z dnia 20.10.2004 r., Nr 237/2004 z dnia 13.12.2004 r., Nr 9/2005 z dnia 24.01.2005 r.

Budynek został nabyty w wyniku zawarcia umowy kupna sprzedaży, w formie aktu notarialnego w dniu 03.08.2000 roku umowę zawarto pomiędzy Wyższą Szkołą Humanistyczno Ekonomiczną we Włocławku "sprzedającą" a Biurem Projektów "..." ... "kupującą". W okresie od momentu zakupienia do dnia 20.10.2004 r. był eksploatowany w stanie w którym go nabyto, dokonywano jedynie drobnych prac remontowych i związanych z zabezpieczeniem obiektu.

W listopadzie 2004 r. rozpoczęto wykonywanie prac remontowych w zakresie uzgodnionym

z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, zgodnie z decyzją nr 196/2004 z dnia 20.10.2004 r. jako że budynek został wpisany do rejestru zabytków decyzją nr A/3 z dnia 31.05.1999 r.

W piśmie wskazuje Pani, iż zgodnie z wymogami stawianymi w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. (Dz. U. Nr 162, poz. 1568) zakres remontu obiektu zabytkowego, jest ściśle uzgadniany z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków i w powyższej sprawie wydawane są decyzje administracyjne.

Zakresem pierwszej decyzji wyrażającej zgodę na dokonanie remontu objęto:

1.Wykonanie izolacji fundamentów i drenażu opaskowego.

2.Mycie i czyszczenie elewacji.

3.Uzupełnienie boniowań i ich malowanie.

4.Remont dachu, ocieplenie i wykonanie nowego pokrycia blachą cynkowo tytanową.

5.Remont stropu tarasu na I piętrze.

6.Wymianę rur spustowych.

7.Wykonanie obróbek blacharskich.

8.Remont drzwi zewnętrznych.

9.Montażu dwóch kompletów okien połaciowych.

Prace prowadzone przy obiekcie zgodnie z wymogami stawianymi przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, mają na celu przywrócenie obiektu do jego pierwotnego stanu, a wszelkie prace nie będące remontem, a będące modernizacją - ulepszeniem wymagają zgody Wojewódzkiego Konserwatora wydanej w formie decyzji administracyjnej.

Stwierdza Pani, że w świetle wymagań stawianych ustawą o ochronie zabytków zgodnie z wydaną decyzją za remont przywracający stan pierwotny, uznano:

1.Wykonanie remontu fundamentów poprzez uzupełnienie cegieł fundamentowych, oczyszczanie i tynkowanie przy użyciu specjalistycznej zaprawy renowacyjnej i odwodnienie.

2.Mycie i czyszczenie elewacji.

3.Uzupełnienie boniowań i ich malowanie.

4.Remont konstrukcji dachowej polegający na czyszczeniu konstrukcji drewnianej, uzupełnieniu gwoździowania, elementów konstrukcyjnych i poszycia i malowaniu środkami zabezpieczającymi.

5.Remont stropu tarasu na I kondygnacji.

6.Remont drzwi zewnętrznych.

Stwierdza Pani, że dla zdefiniowania pojęcia "remont" posłużyła się definicją zawartą w § 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414).

Biorąc pod uwagę powyższą definicję oraz ograniczenia wynikające z przepisów ustawy o ochronie zabytków, które zobowiązują do stosowania tożsamych z zastosowanymi pierwotnie materiałów budowlanych, uznała Pani, że wszystkie prace wskazane w decyzjach Wojewódzkiego Konserwatora jako prace remontowe będzie traktować jak remont, natomiast ten zakres prac w stosunku co do których Konserwator Wojewódzki w wydawanych decyzjach administracyjnych, dopuści zmodernizowanie części obiektu lub jego ulepszenie za modernizację i tak też przyjęto zaliczać prace wykonywane na podstawie powyższej decyzji.

Do prac modernizacyjnych ulepszających zaliczyła Pani:

1.Ocieplenie dachu i wykonanie nowego pokrycia.

2.Wymianę rynien i rur spustowych.

3.Wykonanie obróbek blacharskich.

4.Zakup i montaż 2 kompletów okien połaciowych.

Prace modernizacyjne ulepszające powiększą wartość środka trwałego, a więc będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu w formie amortyzacji.

W związku z planowanym dalszym przebiegiem remontu, budynku zabytkowego dla precyzyjnego określenia możliwego zakresu remontu, jak i modernizacji obiektu określiła Pani planowany pełen zakres niezbędnych prac obejmujący:

Prace modernizacyjne ulepszające budynek :

1.Wykonanie nowej wewnętrznej instalacji elektrycznej - modernizacja - ulepszenie.

2.Wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania - modernizacja - ulepszenie.

3.Wykonanie nowego wjazdu na posesję wraz z bramą wjazdową- ulepszenie.

4.Wykonanie dróg i parkingu przed budynkiem - ulepszenie.

5.Wykonanie nowych sanitariatów - ulepszenie.

6.Wykonanie nowej instalacji wewnętrznej wodno kanalizacyjnej - ulepszenie.

Prace remontowe :

1.Przywrócenie pierwotnego wyglądu malowideł ściennych i sufitowych.

2.Przywrócenie pierwotnego stanu klatki schodowej obejmujące remont pokrycia schodów i spoczników, przywrócenie pierwotnego wyglądu ścian, sufitu i balustrady.

3.Remont stolarki drzwiowej polegający na zeskrobaniu starej farby i naniesieniu nowej.

Największe wątpliwości Pani wzbudza zakwalifikowanie wymiany stolarki okiennej.

Zgodnie z decyzją nr 237/2004 z dnia 13.12.2004 r. Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Toruniu otrzymała Pani zgodę na wymianę stolarki okiennej na nową jednak z zachowaniem detali zdobniczych występujących w istniejącej stolarce.

Według Pani w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego rodzi się wątpliwość gdyż definiując pojęcie remontu, przyjmuje się że, istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego, wraz z wymianą zużytych składników na nowe, nie zmieniające ich charakteru i funkcji a zużyte w trakcie eksploatacji i z niej wynikające.

Równocześnie przyjmuje się, że uznać za remont można również zastosowanie współczesnych materiałów budowlanych, jednak pod warunkiem że nie zmieni to charakteru przedmiotu remontu, a więc będą to wszelkie zmiany trwale przywracające pierwotny stan techniczny, pierwotną zdolność użytkową utraconą wskutek upływu czasu i eksploatacji, przy czym pojęcie to nie obejmuje zwykłych zabiegów konserwacyjnych, jak okresowe czyszczenie czy malowanie. Zgodnie z decyzją Konserwatora Wojewódzkiego wymiana stolarki okiennej ma być przeprowadzona w taki sposób, aby zachować funkcje i wszystkie cechy zewnętrzne jak i użytkowe istniejącej w budynku stolarki. Tak też stolarka okienna w pomieszczeniach ma zostać wykonana z drewna z zachowaniem detali zdobniczych, a w przypadku stolarki w korytarzu klatki schodowej należy odtworzyć jej pełen historyczny wygląd z wykonaniem remontu istniejących witraży.

W Pani rozumieniu należałoby uznać, iż stolarka okienna pozostaje stolarką, nie zmienia swojej funkcji, a wymiana jest sposobem trwałego przywrócenia pierwotnej zdolności użytkowej, a więc można by uznać iż wydatki z tym związane będzie można odpisać w koszty uzyskania przychodu w całości w miesiącu ich powstania.

W dniu 09.02.2005 r. wpłynęło pismo uzupełniające wniosek, w którym stwierdzono, iż koszty remontu "przywrócenie stanu pierwotnego" przedmiotowego budynku obejmują :

- wykonanie remontu fundamentów poprzez uzupełnienie cegieł fundamentowych, oczyszczanie i tynkowanie przy użyciu specjalistycznej zaprawy renowacyjnej i odwodnienie,

- mycie i czyszczenie elewacji,

- uzupełnienie boniowań i ich malowanie,

- remont konstrukcji dachowej polegający na czyszczeniu konstrukcji drewnianej, uzupełnieniu gwoździowania elementów konstrukcji i poszycia i malowaniu środkami zabezpieczającymi,

- remont stropu i tarasu na I kondygnacji,

- remont drzwi zewnętrznych,

- przywrócenie pierwotnego wyglądu malowideł ściennych i sufitowych,

- remont - przywrócenie pierwotnego stanu klatki schodowej obejmujący remont pokrycia schodów i spoczników, przywrócenie pierwotnego wyglądu ścian, sufitu i balustrady,

- remont stolarki drzwiowej polegający na zeskrobaniu starej farby i naniesieniu nowej,

- remont stolarki okiennej,

i winny być zliczone według Pani do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio w dacie ich poniesienia .

Natomiast koszty prac modernizacyjnych tj.:

- ocieplenie dachu i wykonanie nowego pokrycia ,

- wymianę rynien i rur spustowych,

- wykonanie obróbek blacharskich,

- zakup i montaż 2 kompletów okien połaciowych,

- wykonanie nowej wewnętrznej instalacji elektrycznej,

- wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania,

- wykonanie nowego wjazdu na posesję wraz z bramą wjazdową,

- wykonanie dróg i parkingu przed budynkiem,

-wykonanie nowych sanitariatów,

- wykonanie nowej instalacji wewnętrznej wodno-kanalizacyjnej,

związane są z ulepszeniem i mogą zostać uznane za zwiększenie środka trwałego i rozliczone w ramach amortyzacji budynku.

Na podstawie art.14a § 1 ww. w opisanym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku udziela informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art.22 ust.1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnych źródeł są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23. Przepisy art.23 ust 1 pkt 1 lit.c stanowią, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust.17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji remontu, dlatego w odniesieniu do remontu należy stosować definicję sformułowną w przepisach prawa budowlanego.

Remontem - w rozumieniu przepisów prawa budowlanego - ustawa z dnia 7.07. 1994 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz.2016 ze zm.) - jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzenie stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art.3 pkt 8 ). Zgodnie z art.30 ust.1 pkt 2 cyt. wyżej ustawy, remont istniejących obiektów budowlanych podlega zgłoszeniu właściwemu organowi. Istotą remontu są wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, następujące w toku eksploatacji środka i będące wynikiem tej eksploatacji (zużycia), niezwiększające jego wartości początkowej, stanowiącej zgodnie z art. 22g ust.3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych cenę nabycia lub koszt wytworzenia środka trwałego , powiększoną o koszty jego ulepszenia , które powodują, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową.

Według kategorii stosowanych w statystyce przez remont obiektu budowlanego rozumie się wykonanie robót budowlanych polegających na odtwarzaniu (przywracaniu) pierwotnego stanu (technicznego i użytkowego) wykraczających poza zakres konserwacji, niepowodujących jednak zmian w użytkowaniu, przeznaczeniu i konstrukcji tego obiektu. Remont obiektu budowlanego ma na celu doprowadzenie elementów istniejącego obiektu budowlanego, zużytych w czasie użytkowania tego obiektu, do odpowiedniego stanu technicznego, zgodnie z dotychczasowym przeznaczeniem lub wymianę tych elementów na inne dla przywrócenia warunków użytkowania tego obiektu.

Jeżeli wydatki mają charakter odtworzeniowy, a nie były wydatkami na wytworzenie środka trwałego we własnym zakres, to wydatki te stanowią - jako koszt remontu - koszt uzyskania przychodu. W przypadku remontu, wydatki o dowolnej wysokości można zaliczyć bezpośrednio w koszty.

Wydatki na bieżącą konserwację i remonty środków trwałych nie są kwalifikowane jako wydatki na ulepszenie środka trwałego, lecz bezpośrednio zaliczane są w koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dany środek trwały uznaje się za ulepszony, jeżeli suma wydatków poniesionych na przebudowę, rozbudowę rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500,00 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej środka trwałego w stosunku do tej wartości z dnia przyjęcia środka do używania. Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęć związanych z ulepszeniem środków trwałych. Według utrwalonego orzecznictwa z ulepszeniem mamy do czynienia, gdy następuje :

- przebudowa polegająca na zmianie (poprawieniu) istniejącego środka trwałego na inny,

- rozbudowa tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp.,

- adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony albo nadanie mu nowych cech użytkowych,

- rekonstrukcja - odtwarzanie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

- modernizacja, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym. W ciężar kosztów zalicza się natomiast odpisy amortyzacyjne od tych środków.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku podziela Pani stanowisko wyrażonego w przedmiotowym piśmie, iż wydatki dotyczące zabytkowego budynku "..." wykorzystywanego w całości na biuro związane z :

- wykonaniem remontu fundamentów poprzez uzupełnienie cegieł fundamentowych, oczyszczanie i tynkowanie przy użyciu specjalistycznej zaprawy renowacyjnej i odwodnienie,

- myciem i czyszczenie elewacji,

-uzupełnieniem boniowań i ich malowanie,

- remontem konstrukcji dachowej polegającym na czyszczeniu konstrukcji drewnianej, uzupełnieniu gwoździowania elementów konstrukcji i poszycia i malowaniem środkami zabezpieczającymi,

- remontem stropu i tarasu na I kondygnacji,

- remontem drzwi zewnętrznych,

- przywróceniem pierwotnego wyglądu malowideł ściennych i sufitowych,

- remontem - przywróceniem pierwotnego stanu klatki schodowej obejmującym remont pokrycia schodów i spoczników, przywróceniem pierwotnego wyglądu ścian, sufitu i balustrady,

- remontem stolarki drzwiowej polegający na zeskrobaniu starej farby i naniesieniu nowej,

- remontem stolarki okiennej.

uznać należy jako wydatki na remont i będą one stanowiły koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Natomiast wydatki na :

- ocieplenie dachu i wykonanie nowego pokrycia ,

- wymianę rynien i rur spustowych

-wykonanie obróbek blacharskich,

- zakup i montaż 2 kompletów okien połaciowych,

- wykonanie nowej wewnętrznej instalacji elektrycznej

- wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania,

- wykonanie nowego wjazdu na posesję wraz z bramą wjazdową,

- wykonanie dróg i parkingu przed budynkiem,

- wykonanie nowych sanitariatów

- wykonanie nowej instalacji wewnętrznej wodno-kanalizacyjnej.

należy uznać jako wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego i winny być rozliczone w ramach amortyzacji budynku.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania przedmiotowego postanowienia.

Ponadto informuję, iż w świetle art.14 b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz.60 z 2005 r.) interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże ona natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art.14a § 4 w związku z art.236 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, składane za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włocławku.

Urząd Skarbowy we Włocławku