Możliwość zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT dochodów uzyskiwanych z tytułu dostarczania przez spółkę z o.o. ... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.257.2023.4.AS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.257.2023.4.AS

Temat interpretacji

Możliwość zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT dochodów uzyskiwanych z tytułu dostarczania przez spółkę z o.o. towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych jako bezpośredni wykonawca lub podwykonawca oraz możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków spółki z o.o. bezpośrednio lub pośrednio związanych z przychodami zwolnionymi z opodatkowania.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT dochodów uzyskiwanych z tytułu dostarczania przez spółkę z o.o. towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych jako bezpośredni wykonawca lub podwykonawca oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków spółki z o.o. bezpośrednio lub pośrednio związanych z przychodami zwolnionymi z opodatkowania. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 lipca 2023 r. (wpływ 19 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Jest Pan opodatkowany podatkiem liniowym. Dostarcza Pan lub będzie Pan dostarczał towary lub usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych („siły zbrojne”) jako bezpośredni wykonawca (dostawca) albo podwykonawca (poddostawca), w tym podwykonawca (poddostawca) podmiotów zagranicznych np. z (...), (...) czy (...). Realizuje Pan zlecenia bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych poprzez podwykonawców (poddostawców). W przypadku występowania jako podwykonawca (poddostawca), dostarcza Pan towary lub usługi podmiotowi, który jest stroną umowy z siłami zbrojnymi („kontrahent”). Zdarza się również, że w transakcji pomiędzy Panem a stroną umowy, występuje więcej niż jeden podmiot pośredniczący, w tym podmioty zagraniczne. Podmioty pośredniczące są jednocześnie nabywcami i sprzedawcami towarów lub usług, które będą finalnie dostarczone siłom zbrojnym.

Przebieg transakcji może więc przybierać następujące warianty:

  • Podwykonawcy - Pan - Siły zbrojne USA;
  • Podwykonawcy - Pan - Kontrahent - Siły zbrojne USA;
  • Podwykonawcy - Pan - Podmioty pośredniczące - Siły zbrojne USA.

Dostawa towarów lub usług przez Pana może stanowić również element (część) świadczenia na rzecz sił zbrojnych, tj. Pana świadczenie będzie kosztem wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych.

Rozważa Pan przekształcenie w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w trybie art. 5841 i kolejnych Kodeksu spółek handlowych, która będzie kontynuowała Pana działalność gospodarczą („sp. z o.o.”). Przekształcenie będzie dokonane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Pana działalność w ostatnich latach zwiększyła swoje obroty dość znacznie. Wraz ze wzrostem obrotów rośnie ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W obecnej formule nie widzi Pan dalszego rozwoju, z uwagi na formę prawną nie może bowiem poszukać inwestora, jak i wspólników. Ponadto, z uwagi na ryzyko związane z majątkiem osobistym, nie zdecyduje się Pan na zwiększenie zadłużenia w banku. Przekształcenie umożliwi zatem szerszy dostęp do źródeł finansowania – zdobycie nowych inwestorów, czy też wprowadzenie nowych udziałowców lub wspólników, uwiarygodnienie w oczach instytucji finansowej zwiększające szansę na uzyskanie finansowania, a ponadto ograniczenie odpowiedzialności ponoszonej przez Pana. Dlatego też, podjął Pan decyzję o przekształceniu w sp. z o.o.

Na obecnym etapie przygotowuje się Pan do przekształcenia w kierunku przygotowania planu przekształcenia.

Przedmiotem zapytania są lata 2022 i 2023.

Wydatki, o których mowa we wniosku będą pozostawały w bezpośrednim lub pośrednim związku przyczynowym z przychodem z tytułu dostawy towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i są/będą poniesione w celu osiągnięcia tego przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Poniżej przedstawił Pan przykładowe wydatki bezpośrednio związane z przychodami:

  • Usługi budowlane;
  • Usługi sprzątania, wywóz śmieci i nieczystości;
  • Usługi mycia pojazdów, maszyn, kontenerów;
  • Usługi przeprowadzkowe;
  • Usługi wynajmu maszyn, pojazdów, agregatów, kontenerów;
  • Usługi religijne (kapelan);
  • Usługi dystrybucja paliw;
  • Usługi transportu drogowego;
  • Naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń budowlanych;
  • Artykuły biurowe i codziennego użytku;
  • Materiały specjalistyczne: płyn odmrażający, oleje, produkty medyczne;
  • Materiały budowlane: piasek, cegły itd.;
  • Sprzęt elektroniczny;
  • Meble;
  • Paliwa;
  • Maszyny i urządzenia budowlane, agregaty, kontenery.

Poniżej przedstawił Pan przykładowe wydatki pośrednio związane z przychodami:

  • Artykuły biurowe i codziennego użytku;
  • Amortyzacja;
  • Paliwa;
  • Koszty pracowników, składki na ubezpieczenie społeczne;
  • Koszty podwykonawców – usługodawców.

Środki trwałe będą wprowadzone do ewidencji i amortyzowane.

Ww. wydatki zostały/zostaną właściwie udokumentowane.

Prowadzi Pan księgi rachunkowe.

Przychody/dochody z tytułu dostawy towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z tymi przychodami/dochodami zostały/zostaną ujęte w zostaną ujęte w księgach rachunkowych.

Pytanie nr 9 dotyczy skutków w CIT.

Dodatkowo wyjaśnił Pan, że ilekroć w pytaniach dot. CIT Strona posługuje się terminem „Wnioskodawca”, należy przez to rozumieć przyszłą sp. z o.o.

Pytania

1.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, dokonywanych bezpośrednio przez Pana, a których odbiorcą są siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez sp. z o.o. z tytułu dostawy towarów lub usług, dokonywanych bezpośrednio przez sp. z o.o., a których odbiorcą będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

3.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, w oparciu o umowę/zamówienie od Kontrahenta, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

4.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, w oparciu o umowę/zamówienie od Kontrahenta, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

5.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

6.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

7.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących lub Kontrahenta, które stanowią jedynie koszt wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych (element większej całości), na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

8.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących lub Kontrahenta, które stanowią jedynie koszt wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych (element większej całości), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

9.Czy wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami, zwolnionymi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią dla Pana i sp. z o.o. w całości koszty uzyskania przychodów, które może Pan wykazać w zeznaniu rocznym? (pytanie przeformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z 19 lipca 2023 r.)

10.Czy dochód (przychód) zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinien Pan wykazać w zeznaniu rocznym?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 2, 4, 6, 8 i 9, dotyczące zagadnień w podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytania nr 1, 3, 5, 7, 9 i 10) zostanie rozpatrzony odrębnie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad 2.

Pana zdaniem, wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez sp. z o.o. z tytułu dostawy towarów lub usług, dokonywanych bezpośrednio przez sp. z o.o., a których odbiorcą będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad 4.

Pana zdaniem, wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, w oparciu o umowę/zamówienie od Kontrahenta, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad 6.

Pana zdaniem, wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad 8.

Pana zdaniem, wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących lub Kontrahenta, które stanowią jedynie koszt wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych (element większej całości), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad 9.

Pana zdaniem, wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami, zwolnionymi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią dla Wnioskodawcy w całości koszty uzyskania przychodów, które Wnioskodawca i sp. z o.o. mogą wykazać w zeznaniu rocznym.

Uzasadnienie do pytań 1-8:

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 23a) ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a) tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Definicję „wykonawcy kontraktowego” zawiera umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154; dalej: Umowa). W myśl art. 2 lit. e) Umowy: Wykonawcą kontraktowym jest osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz. Wyrażenie „siły zbrojne USA” - zgodnie z art. 2 lit. a) Umowy - oznacza: Podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Podobny pogląd wyrażono w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2022 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.48.2022.2.ANK, w której podkreślono że: „w przypadku umów o podwykonawstwo − skoro Wnioskodawca spełnia definicję wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e EDCA to dochody uzyskane z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e EDCA wynikające z zawartej z tym podmiotem umowy o podwykonawstwo, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Również w sytuacji gdy w ramach umów o podwykonawstwo główny wykonawca będzie posiadał status wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. f EDCA dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Reasumując, w zakresie umów o podwykonawstwo w jakim główny wykonawca będzie spełniał definicję wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e EDCA bądź wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. f EDCA − będzie miało zastosowanie zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT”.

Uwzględniając powyższe, wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana lub przyszłą sp. z o.o., z tytułu dostawy towarów lub usług, dokonywanych bezpośrednio przez Pana, jak i jako poddostawca/podwykonawca kontrahenta czy podmiotów pośredniczących, w tym również jak jest to koszt wytworzenia (element większej całości), a których odbiorcą są siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT.

Uzasadnienie do pytania 9:

Pana zdaniem, wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami, zwolnionymi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią w całości koszty uzyskania przychodów, które sp. z o.o. może wykazać w zeznaniu rocznym.

W Pana ocenie, wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami zwolnionymi z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, stanowią dla Pana i przyszłej Spółki w całości koszty uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Z kolei w katalogu art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, brak jest wyłączenia dla kosztów uzyskania przychodów, które są związane z dochodami (przychodami), zwolnionymi z podatku.

Skoro zatem ponoszone koszty związane są z przychodem podatkowym, to w Pana ocenie, stanowią one koszty uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie jest przypadkowy i pozwala na wyprowadzenie wniosku o objęciu zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów. Wystąpienie każdego zdarzenia powodującego wymierną korzyść po stronie podatnika skutkuje obowiązkiem opodatkowania osiągniętej nadwyżki ponad koszty jej uzyskania przez podatnika. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Przyjęte rozwiązanie legislacyjne pozwala na stosowanie przepisów ustawy niezależnie od specyfiki podmiotów podlegających opodatkowaniu, zmieniających się okoliczności i rzeczywistości gospodarczej, jak również ewolucji różnego rodzaju instrumentów wykorzystywanych w obrocie gospodarczym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu.

Zwrócić należy uwagę, że katalog przychodów wymienionych w ustawie ma charakter otwarty i jedynie przykładowy. Ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu.

W art. 12 ust. 1 ustawy o CIT wskazane zostały jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do tej kategorii.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Należy zaznaczyć, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.

Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

W świetle ww. przepisu, otrzymane w sposób definitywny środki pieniężne (np. w postaci pomocy publicznej) stanowią, co do zasady, przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w artykule 17 przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych w związku z realizacją określonych projektów i czynności. W ten sposób przepis art. 17 ustawy o CIT wprowadza instytucję zwolnień przedmiotowych, będących ulgami podatkowymi.

Zwolnienie przedmiotowe powoduje, że nie powstaje w tym zakresie zobowiązanie podatkowe.

Nie oznacza to jednak zwolnienia od obowiązków podatników, w szczególności obowiązków w zakresie dokumentacji (art. 9 z zastrzeżeniem art. 25 ust. 5 ustawy o CIT), prowadzenia ewidencji środków trwałych, dokonywania odpisów amortyzacyjnych itd. Podmiot osiągający przychody zwolnione od opodatkowania nadal pozostaje podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i ciążą na nim takie same obowiązki, jak na podatnikach niezwolnionych.

Co ważne, wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie prawa podatkowego są wyjątkiem i odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania), zatem ich stosowanie nie może opierać się o wykładnię rozszerzającą, systemową czy też celowościową.

Jak wynika z treści złożonego przez Pana wniosku:

1.prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, ale z uwagi na uzasadnione przyczyny ekonomiczne podjął Pan decyzję o przekształceniu w spółkę z o.o.,

2.po przekształceniu spółka z o.o. będzie dostarczała towary lub usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych jako bezpośredni wykonawca lub podwykonawca.

Powziął Pan wątpliwość, czy osiągane z tego tytułu przez spółkę z o.o. przychody będą mogły być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT oraz czy wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA

Od 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „Ustawa nowelizująca”) został znowelizowany m.in. katalog zwolnień przedmiotowych.

Artykułem 2 pkt 38 lit. a tiret pierwsze ustawy nowelizującej do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.) dodano art. 17 ust. 1 pkt 23a, zgodnie z którym:

Wolne od podatku są: dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Zgodnie z uzasadnieniem do Ustawy nowelizującej: „Z uwagi na to, iż wykonawcy kontraktowi będący nierezydentami w sposób bezterminowy korzystają ze zwolnienia od opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych lub budowy infrastruktury dla tych sił na mocy wyżej wskazanej polsko-amerykańskiej umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, wskazane jest włączenie dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych do katalogu zwolnień przedmiotowych w ustawie PIT. Analogiczne zwolnienie od podatku dla dochodów osiąganych przez wykonawców kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wprowadzone zostanie w ustawie CIT i w ustawie o ryczałcie”.

Zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT jest kierowane do ściśle określonego grona podatników oraz obejmują określone dochody związku z realizacją określonych zleceń na rzecz sił zbrojnych USA, przez co ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów innych podatników.

Niezależnie od powyższego przypomnieć należy, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły. Jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Powyższy przepis ustawy o CIT jest tym samym kontynuacją dyspozycji przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA, które miały charakter okresowy.

Celem ustawodawcy było bowiem wprowadzenie bezterminowego zwolnienia z opodatkowania podmiotów spełniających łącznie poniższe warunki:

1.posiadających status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej mających siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz

2.osiągających dochody z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych:

  • na podstawie umowy lub
  • umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Analizując możliwość zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT przychodów spółki z o.o. należy odnieść się do zapisów umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153).

Stosownie do art. 2 lit. a) ww. Umowy:

Wyrażenie „siły zbrojne” oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 2 lit. e) cytowanej Umowy:

Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie: „wykonawca kontraktowy” – oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

W myśl powyższego „wykonawcą kontraktowym USA” jest osoba fizyczna, która nie jest obywatelem RP i nie jest osobą zamieszkałą na stałe w RP lub osoba prawna, która nie jest zarejestrowana w RP, która jest obecna na terytorium RP w celu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Zwolnieniu mogą podlegać dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Z przedstawionego przez Pana opisu wynika, że po przekształceniu w spółkę z o.o., Spółka będzie dostarczała towary lub usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych jako bezpośredni wykonawca lub podwykonawca.

Zatem do uzyskiwanych przez Spółkę z tego tytułu dochodów (przychodów) znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT.

W związku z powyższym, spółka z o.o. nie będzie zobowiązana do opodatkowania tych dochodów (przychodów) podatkiem dochodowym od osób prawnych, ani do wykazania ich w zeznaniu rocznym.

Podsumowując:

  • wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez sp. z o.o. z tytułu dostawy towarów lub usług, dokonywanych bezpośrednio przez sp. z o.o., a których odbiorcą będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 2);
  • wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, w oparciu o umowę/zamówienie od Kontrahenta, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 4);
  • wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 6);
  • wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących lub Kontrahenta, które stanowią jedynie koszt wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych (element większej całości), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 8).

Zatem w ww. kwestii Pana stanowisko jest prawidłowe.

Koszty uzyskania przychodów

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio lub pośrednio związanych z przychodami zwolnionymi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o CIT:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Jako konieczne do spełnienia warunki przy kwalifikacji kosztu do kosztów uzyskania przychodów zarówno w literaturze, jak i orzecznictwie przyjmuje się, że aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodów.

Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na podatniku spoczywa więc ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodów.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

a.„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

b.„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

c.„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie jego przychodu.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonują podziału kosztów na:

  • koszty bezpośrednio związane z przychodami i
  • koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty „pośrednie”).

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest „zidentyfikowanie” wpływu danego kosztu na wielkość osiągniętych przychodów. Do tej kategorii należą głównie te koszty, które mogą być przydzielone, przypisane do określonych wyrobów bądź usług. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.

Natomiast koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika − brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Każdy z ww. wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.

W konsekwencji, możliwość zaliczania danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów ma przede wszystkim skłaniać podatników do podejmowania racjonalnych decyzji gospodarczych w tym znaczeniu, że przysparzać one będą konkretne przychody podatkowe lub też zachowają źródło przychodów w niezmienionym stanie albo zabezpieczą to źródło przed uszczupleniem, czy też zmniejszeniem.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że ponoszone przez spółkę z o.o. wydatki będą pozostawały w bezpośrednim lub pośrednim związku przyczynowym z przychodem z tytułu dostawy towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz będą poniesione w celu osiągnięcia tego przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu. Wskazał Pan, że w przypadku wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych spółka z o.o. wprowadzi je do ewidencji środków trwałych oraz będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych, jak również że wydatki te zostaną właściwie udokumentowane.

Wobec powyższego, wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami zwolnionymi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, spełniające przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i nieobjęte wyłączeniem zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów spółki z o.o., które spółka z o.o. będzie mogła wykazać w zeznaniu rocznym.

Tym samym, w kwestii dotyczącej pytania Nr 9 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Pana stanowisko również należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).