Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła, działając w konsorcjum, umowę z Miastem K. o świadczenie usług konsultingow... - Interpretacja - 1472/DPC/415-85/05/PK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.12.2005, sygn. 1472/DPC/415-85/05/PK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła, działając w konsorcjum, umowę z Miastem K. o świadczenie usług konsultingowych na kontrakcie, który jest w 75% finansowany z bezzwrotnej pomocy funduszu SPOT. Środki finansowe na ten projekt są przyznawane przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program Operacyjny-Transport.

W ramach programu na który jest przeznaczona bezzwrotna pomoc zagraniczna, konsorcjum, w którym znajduje się Spółka, będzie pełniło nadzór nad robotami budowlanymi. Spółka zatrudniła na podstawie umowy o pracę osobę bezpośrednio zaangażowaną w realizację kontraktu, która pełni funkcję inżyniera. Ponadto Spółka planuje zatrudnić na podstawie umów o pracę personel pomocniczy, taki jak: sekretarka, tłumacz.

Spółka stoi na stanowisku, iż przychody tych osób, w części finansowanej z ww. bezzwrotnej pomocy zagranicznej, są przychodami zwolnionymi z podatku dochodowego, których nie należy wykazywać w deklaracjach podatkowych PIT-4.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia:

Art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

    a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
    b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Środki finansowe w ramach programu SPOT bezsprzecznie należy uznać za bezzwrotną pomoc zagraniczną wymienioną w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Co do zasady, kwoty wypłacane przez Spółkę pracownikom z tytułu pracy wykonywanej w ramach i w celu wykonywania zadań finansowanych ze środków spełniających wymagania lit. "a" powyższego przepisu i bezpośrednio realizujących te zadania, będą zatem korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponieważ warunkiem skorzystania z tej ulgi jest wykazanie, iż zadania powierzone konkretnym pracownikom bezpośrednio służą realizacji projektu oraz wykazanie, iż zapłata za wykonywanie tych zadań pochodzi ze środków pomocowych to udzielenie jednoznacznej odpowiedzi byłoby możliwe jedynie po przeprowadzeniu indywidualnej analizy sytuacji każdego pracownika, w tym jego umowy o pracę. W momencie wydawania interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa jest to niemożliwe i tym m.in. było podyktowane uznanie stanowiska płatnika za nieprawidłowe.

Wynagrodzenia wskazanych we wniosku, jako personelu pomocniczego (sekretarka i tłumacz), osób nie spełnia powyższego wymogu, gdyż celem programu nie jest obsługa sekretarska czy wykonywanie tłumaczeń, lecz zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym - sprawowanie nadzoru nad budową przeprawy przez rzekę.

Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, iż skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia nie jest możliwe w sytuacji, gdy z pracownikami wykonującymi zadania finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie są zawierane osobne umowy o świadczenie pracy w zakresie tylko i wyłącznie realizacji zadań, na które przeznaczona została ta pomoc. W przeciwnym razie nie będzie możliwe spełnienie kryteriów koniecznych do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, a w szczególności wykazanie, iż wynagrodzenie za wykonywanie na rzecz Spółki pracy pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Reasumując, wynagrodzenia pracowników z tytułu wykonywania zadań bezpośrednio związanych z realizacją projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, będą co do zasady korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, iż Spółka będzie w stanie wykazać, który pracownik, z jakiego tytułu prawnego świadczył pracę na rzecz Spółki w ramach zadań finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w jakiej wysokości otrzymywał wynagrodzenie z tego tytułu i w jakiej części było ono finansowane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W sytuacji gdy spełnione zostaną wskazane powyżej kryteria to będzie możliwe uznanie, iż przedmiotowe przychody korzystają ze zwolnienia. Jednakże mimo to, zgodnie z art. 42 ust. 5 ww. ustawy, przychody te należy wykazać w informacji o dochodach PIT-11/8B.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie