
Temat interpretacji
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę: Podatnik będący funkcjonariuszem policji otrzymał pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe w dniu 14.04.1997 r. W 2004 r. podatnik uzyskał od płatnika informację o umorzeniu wcześniej przyznanej pomocy finansowej oraz o tym, że kwota umorzonej pomocy finansowej zostanie ujęta w informacji o dochodach PIT-11/8B za 2004 r. Podatnik został mianowany funkcjonariuszem stałym z dniem 16.08.1994 r.
Stanowisko podatnika: Według wnioskodawcy otrzymana w dniu 14.04.1997 r. pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe stanowiła przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w dacie jej faktycznego otrzymania, a nie w dacie umorzenia.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa: Według obowiązującego w latach 1992-1997 stanu prawnego udzielona funkcjonariuszowi policji pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe, w oparciu o zarządzenie Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993 r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, UOP, SG i PSP oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSWiA Nr 3 poz. 40 ze zm.) miała, co do zasady charakter zwrotny. Bezzwrotny charakter ww. świadczenie miało wyłącznie w odniesieniu do funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosił co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Ponadto, zarządzenie przewidywało konieczność zwrotu omawianego świadczenia w przypadku funkcjonariuszy, których stała służba trwa krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlega zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej. Warunkiem uzyskania pomocy finansowej było również złożenie przez funkcjonariusza zabezpieczenia w postaci weksla gwarancyjnego, poręczonego przez dwóch żyrantów. Spełnienie warunków określonych w zarządzeniu skutkowało umorzeniem pomocy finansowej i wówczas weksel podlegał zwrotowi. Zatem świadczenie było bezzwrotne w przypadku emerytów i rencistów lub po upływie 10 lat stałej służby funkcjonariusza. W związku z powyższym przychód, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) powstaje w przypadku funkcjonariuszy policji z dniem przekroczenia 10 lat służby stałej tj. z dniem umorzenia udzielonej w latach wcześniejszych pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe. Zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 września 1997 r. w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu przez policjantów (M. P. Nr 76, poz. 709) odmiennie ukształtowało zasady korzystania z pomocy finansowej. Zarządzenie to przewiduje jedynie dwa przypadki, w których funkcjonariusz ma obowiązek zwrotu pobranego świadczenia. Oznacza to, że pomoc finansowa z zasady ma charakter bezzwrotny, a tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. zwolnienia policjanta ze służby przed upływem 10 lat, istnieje obowiązek zwrotu otrzymanego świadczenia. Tak więc od dnia 30 października 1997 r. tj. od dnia wejścia w życie Zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 września 1997 r. przychód powstaje w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji policjanta pomocy finansowej (art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Z treści zapytania oraz dołączonych dokumentów wynika, że otrzymał Pan pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe w dniu 14.04.1997 r. (zgodnie z decyzją nr 17/97 Komendy Rejonowej Policji), czyli w czasie obowiązywania przepisów powołanego na wstępie zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993 r. W świetle obowiązujących przepisów, przychód z tak otrzymanej pomocy powstaje w momencie umorzenia przez płatnika kwoty pomocy finansowej, tj. po upływie 10-letniego okresu służby. Na podstawie udostępnionej decyzji w sprawie przyznania pomocy finansowej ustalono, że funkcjonariuszem stałym został Pan mianowany z dniem 16.08.1994 r. Jeżeli zatem w 2004 roku nastąpiło umorzenie pomocy finansowej to kwota tejże pomocy stanowi przychód ze stosunku służbowego podlegający opodatkowaniu, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym za 2004 r. W rozpatrywanym przypadku nie występują także przesłanki do przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zgodnie z art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W przypadku gdy kwota umorzonej pomocy finansowej stanowi przychód do opodatkowania w 2004 r., a termin płatności podatku za rok 2004 r. upływa w dniu 30 kwietnia 2005 r. to zobowiązanie podatkowe za 2004 r. przedawnia się z końcem 2010 r.
