
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością serwisową za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym wyłączenia dostawy tych składników z opodatkowania podatkiem VAT oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan pismem z 18 sierpnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A.A. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) z siedzibą w ....(dalej: Wnioskodawca), której przedmiotem jest szeroko rozumiana działalność transportowa oraz usługi okołotransportowe. W ramach tej działalności realizowane są m.in. usługi serwisowe polegające na utrzymaniu i naprawie pojazdów wykorzystywanych w działalności transportowej. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług oraz podlega opodatkowaniu podatkiem liniowym.
Firma Wnioskodawcy istnieje od 1997 r., przez te lata jej działalność znacznie się rozrosła. Na dzień dzisiejszy firma posiada sporą flotę samochodową. W ewidencji środków trwałych jest ok. (…). Taka ilość floty wymusiła na Wnioskodawcy stworzenie w ramach funkcjonującego przedsiębiorstwa zaplecza do remontów i napraw niniejszych składników. Wynikało to z tego, że biorąc pod uwagę specyfikę działalności Wnioskodawcy, w ramach której Wnioskodawca jest zobowiązany do przewozu towarów w określonych terminach, duże znaczenie miała możliwość błyskawicznych napraw tak aby usterki sprzętu nie wpływały na ciągłość i terminowość realizacji zleceń.
Biorąc pod uwagę skalę potrzeb, przez ostatnie lata, opisywana część działalności stała się na tyle duża, że Wnioskodawca w 2025 r. dokonał wyodrębnienia jej jako tzw. zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”). Wyodrębnienie to miało charakter formalny poprzez podjęcie przez Wnioskodawcę stosownego zarządzenia w tym zakresie. Wyodrębniona ZCP obejmuje działalność serwisową i została wyposażona w takie zaplecze techniczne, że jest w stanie funkcjonować jako samodzielna jednostka organizacyjna i gospodarcza.
ZCP obejmuje zespół składników materialnych i niematerialnych, które są bezpośrednio związane z działalnością serwisową. W skład ZCP wchodzą:
1.składniki materialne, takie jak środki trwałe, specjalistyczne urządzenia warsztatowe, narzędzia oraz inne przedmioty związane z działalnością serwisową, między innymi są to: (…)
2.składniki niematerialne, w tym wartości niematerialne i prawne, bazy danych, know-how oraz inne prawa niemajątkowe związane z działalnością ZCP;
3.wierzytelności i zobowiązania wynikające z działalnością ZCP, które zostaną przekazane zgodnie ze stanem na dzień zawarcia umowy;
4.prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych w ramach działalności ZCP, w tym w szczególności umów najmu, licencji oraz umów z kontrahentami i pracownikami;
5.zakład pracy, który został przeniesiony na zasadach określonych w art. 231 Kodeksu pracy, obejmujący pracowników związanych z działalnością ZCP.
Wyodrębnienie ZCP w strukturze przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zostało przeprowadzone w sposób spełniający kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj.:
1.wyodrębnienie organizacyjne:
ZCP została formalnie wyodrębniona jako samodzielny dział serwisowy na podstawie zarządzenia Wnioskodawcy. W ramach tej struktury ZCP funkcjonuje jako odrębna jednostka organizacyjna w przedsiębiorstwie, co umożliwia jej niezależne działanie. Dział serwisowy został wyposażony w przypisane składniki majątkowe (np. narzędzia, sprzęt, zaplecze techniczne) oraz niemajątkowe (np. prawa i umowy). Ponadto Serwis działa w ściśle określonym i przystosowanym do tego typu działalności miejscu oraz w ramach ZCP utworzono dedykowany zespół pracowników, który realizuje zadania przypisane wyłącznie do tej jednostki, zapewniając jej zdolność do samodzielnego wykonywania przypisanych funkcji operacyjnych i zarządczych.
2.wyodrębnienie finansowe:
ZCP dysponuje autonomią finansową, umożliwiającą przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań bezpośrednio związanych z jej działalnością. W ramach działalności Wnioskodawcy istnieje możliwość przyporządkowania zdarzeń gospodarczych do ZCP w sposób umożliwiający ich identyfikację i oddzielne śledzenie.
3.wyodrębnienie funkcjonalne:
ZCP obejmuje niezbędne składniki majątkowe oraz niemajątkowe, które umożliwiają jej samodzielne realizowanie określonych zadań gospodarczych. Składniki te tworzą spójną całość, co zapewnia funkcjonalną autonomię jednostki w zakresie prowadzenia działalności serwisowej. ZCP jest zdolna do samodzielnego generowania przychodów, ponieważ w skład tej jednostki wchodzą zasoby materialne i niematerialne, które pozwalają jej na efektywne i niezależne wykonywanie przypisanych funkcji gospodarczych. ZCP posiada wszystkie niezbędne elementy do działania na rynku, co zapewnia jej zdolność do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
W odpowiedzi na sformułowane w wezwaniu pytania Organu Wnioskodawca wskazał:
1.Czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.)?
Odp. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – Tak.
2.Czy na skutek wniesienia aportu do Spółki z o.o. nastąpi przejęcie pracowników w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.)?
Odp. Na skutek wniesienia aportu do spółki z o.o. nastąpi przejęcie pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy – Tak.
3.Jeśli zamierza Pan wnieść zespół składników materialnych i niematerialnych do innego podmiotu, to należy wyjaśnić czy ten nowy podmiot przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład działalności serwisowej w wartości wynikającej z Pana ksiąg podatkowych?
Odp. Nowy podmiot przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład działalności serwisowej w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy – Tak.
4.Czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Odp. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – Tak.
5.Czy zespół składników materialnych i niematerialnych, które są bezpośrednio związane z działalnością serwisową zamierza Pan np. sprzedać, objąć umową darowizny, wnieść aportem do innego podmiotu? Proszę jednoznacznie wskazać w jakim celu zamierza Pan wyodrębnić działalność serwisową w ramach swojej działalności?
Odp. Zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością serwisową zostanie sprzedany lub wniesiony aportem do innego podmiotu. Działalność serwisowa jest wyodrębniana, ponieważ Wnioskodawca rozważa sprzedaż części przedsiębiorstwa zajmującej się transportem, przy jednoczesnym pozostawieniu dla siebie części serwisowej.
6.Czy w celu prowadzenia działalności serwisowej konieczne było/jest/będzie podjęcie dodatkowych działań przez nabywcę niezbędnych do prowadzenia działalności w oparciu o przejęte składniki materialne i niematerialne? Jeżeli tak, to proszę je wymienić.
Odp. W celu prowadzenia działalności serwisowej nie jest konieczne podejmowanie dodatkowych działań przez nabywcę – Nie jest konieczne podejmowanie dodatkowych działań.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy szczegółowo opisane ZCP jako część działalności gospodarczej Wnioskodawcy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym czy jej dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (oznaczone jako pytanie nr 2)?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębnione składniki majątku związane z działalnością serwisową stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W konsekwencji dostawa ZCP korzysta z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Zespół składników majątkowych serwisu spełnia warunki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ponieważ:
-obejmuje zarówno składniki materialne, jak i niematerialne, w tym zobowiązania;
-jest wydzielony organizacyjnie (odrębna infrastruktura, wyspecjalizowana kadra pracownicza);
-jest wydzielony finansowo (prowadzona jest analityczna ewidencja księgowa);
-jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych – świadczenia usług serwisowych i generowania dochodu w tym zakresie;
-mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, zdolne do prowadzenia działalności w sposób samodzielny i zorganizowany.
W konsekwencji dostawa ZCP stanowi transakcję, która – zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że mając na uwadze opis sprawy, z którego wynika, że w 2025 r. dokonał Pan wyodrębnienia działalności serwisowej z prowadzonej działalności gospodarczej przyjąłem, że wniosek dotyczy stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Regulacje art. 6 pkt 1 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tu wymienione te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te – chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług – nie podlegają opodatkowaniu.
Ustawodawca nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy „transakcję zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Według art. 2 pkt 27e ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
W świetle tej definicji zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia, jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie całość). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny być w szczególności aktywa obrotowe, ale także czynnik ludzki (pracowniczy).
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.
Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).
Podsumowując, na gruncie ustawy mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
·istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
·zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
·składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
·zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Zatem dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi jego zorganizowaną część, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część przedsiębiorstwa jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Trzeba zaznaczyć, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
W zakresie braku obowiązku opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Lüdenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak już powyżej wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Przy tym punktem odniesienia jest tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim, w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest szeroko rozumiana działalność transportowa oraz usługi okołotransportowe. W ramach tej działalności realizowane są m.in. usługi serwisowe polegające na utrzymaniu i naprawie pojazdów wykorzystywanych w działalności transportowej. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2025 r. dokonał Pan wyodrębnienia działalności serwisowej. Działalność ta została wyposażona w takie zaplecze techniczne, że jest w stanie funkcjonować jako samodzielna jednostka organizacyjna i gospodarcza. ZCP obejmuje zespół składników materialnych i niematerialnych, które są bezpośrednio związane z działalnością serwisową. W skład ZCP wchodzą:
1.składniki materialne, takie jak środki trwałe, specjalistyczne urządzenia warsztatowe, narzędzia oraz inne przedmioty związane z działalnością serwisową;
2.składniki niematerialne, w tym wartości niematerialne i prawne, bazy danych, know-how oraz inne prawa niemajątkowe związane z działalnością ZCP;
3.wierzytelności i zobowiązania wynikające z działalnością ZCP, które zostaną przekazane zgodnie ze stanem na dzień zawarcia umowy;
4.prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych w ramach działalności ZCP, w tym w szczególności umów najmu, licencji oraz umów z kontrahentami i pracownikami;
5.zakład pracy, który został przeniesiony na zasadach określonych w art. 231 Kodeksu pracy, obejmujący pracowników związanych z działalnością ZCP.
Wskazał Pan, że wyodrębnienie ZCP w strukturze przedsiębiorstwa Pana zostało przeprowadzone w sposób spełniający kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj.:
1.wyodrębnienie organizacyjne:
ZCP została formalnie wyodrębniona jako samodzielny dział serwisowy na podstawie zarządzenia Pana. W ramach tej struktury ZCP funkcjonuje jako odrębna jednostka organizacyjna w przedsiębiorstwie, co umożliwia jej niezależne działanie. Dział serwisowy został wyposażony w przypisane składniki majątkowe (np. narzędzia, sprzęt, zaplecze techniczne) oraz niemajątkowe (np. prawa i umowy). Ponadto Serwis działa w ściśle określonym i przystosowanym do tego typu działalności miejscu oraz w ramach ZCP utworzono dedykowany zespół pracowników, który realizuje zadania przypisane wyłącznie do tej jednostki, zapewniając jej zdolność do samodzielnego wykonywania przypisanych funkcji operacyjnych i zarządczych.
2.wyodrębnienie finansowe:
ZCP dysponuje autonomią finansową, umożliwiającą przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań bezpośrednio związanych z jej działalnością. W ramach działalności Pana istnieje możliwość przyporządkowania zdarzeń gospodarczych do ZCP w sposób umożliwiający ich identyfikację i oddzielne śledzenie.
3.wyodrębnienie funkcjonalne:
ZCP obejmuje niezbędne składniki majątkowe oraz niemajątkowe, które umożliwiają jej samodzielne realizowanie określonych zadań gospodarczych. Składniki te tworzą spójną całość, co zapewnia funkcjonalną autonomię jednostki w zakresie prowadzenia działalności serwisowej. ZCP jest zdolna do samodzielnego generowania przychodów, ponieważ w skład tej jednostki wchodzą zasoby materialne i niematerialne, które pozwalają jej na efektywne i niezależne wykonywanie przypisanych funkcji gospodarczych. ZCP posiada wszystkie niezbędne elementy do działania na rynku, co zapewnia jej zdolność do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Nowy podmiot przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład działalności serwisowej w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Pana firmy. W celu prowadzenia działalności serwisowej nie jest konieczne podejmowanie dodatkowych działań przez nabywcę.
Zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością serwisową zostanie sprzedany lub wniesiony aportem do innego podmiotu.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część będzie zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych będzie pozwalał z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po zbyciu tych składników powinno być możliwe prowadzenie działalności gospodarczej przez nabywcę, w oparciu o nabyte składniki.
Mając na uwadze powyższe stwierdzam, że zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do prowadzenia działalności serwisowej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ odznacza się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
W konsekwencji sprzedaż lub wniesienie aportem do innego podmiotu zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością serwisową stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Tym samym uznałem Pana stanowisko za prawidłowe
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
