
Temat interpretacji
Z wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wynika, że jednostka Państwowej Straży Pożarnej wypłaca odchodzącym ze służby strażakom świadczenia pieniężne z tytułu: odprawy, ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane urlopy, zryczałtowanego ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane w danym roku przejazdy na koszt MSW. Wątpliwości dotyczą sposobu opodatkowania powyższych wypłat.
Po przeanalizowaniu przedstawionego w treści zapytania stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza co następuje: zgodnie z treścią art. 30 ust.4a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zmianie wprowadzonej art.1 pkt 16 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( DzU Nr 263 poz.2619), od uzyskanych na terenie RP dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych po zwolnieniu ze służby przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej na podstawie odrębnych ustaw, przez okres roku co miesiąc lub za okres roku jednorazowo albo co miesiąc przez okres trzech miesięcy - w wysokości 20% należności. Opodatkowaniem zryczałtowanym podatkiem dochodowym objęte jest tylko świadczenie pieniężne otrzymywane po zwolnieniu ze służby stałej, które pobierane jest niejako w zamian świadczenia emerytalnego.
Przedstawione we wniosku świadczenia pieniężne wypłacane strażakowi zwolnionemu ze służby na podstawie art. 98 ust.1 ustawy z dnia 24.08.1991r. Państwowa Straż Pożarna są ściśle związane ze świadczeniem przez pracownika pracy, czyli ze stosunkiem służbowym strażaka. Urlop wypoczynkowy, a w razie niewykorzystania go w danym roku, ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop przysługuje pracownikowi (strażakowi) a nie emerytowi. Podobnie prawo do przejazdu na koszt właściwej jednostki organizacyjnej PSP, a w razie niewykorzystania przysługującego prawa - do zryczałtowanego równoważnika pieniężnego (art.63 ustawy Państwowa Straż Pożarna) przysługuje strażakowi i członkom jego rodziny a nie emerytowi. Prawo do wypłaty odprawy, zgodnie z art.98 ust.1 pkt 1 ustawy Państwowa Straż Pożarna nabywa strażak zwolniony ze służby a nie emeryt. Ponieważ wymienione powyżej świadczenia pieniężne wynikają ze świadczenia pracy, tj. ze stosunku służbowego strażaka stanowią one przychód, o którym mowa w art.12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według którego za przychód ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Powyższe przychody, po zastosowaniu kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają opodatkowaniu według zasad określonych w art. 27 w/cyt. ustawy. Fakt wypłaty świadczenia po ustaniu stosunku służbowego nie zmienia jego istoty. Stanowisko jednostki PSP przedstawione w zapytaniu w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe ponieważ jest niezgodne z obowiązującymi w chwili zaistnienia zdarzenia przepisami prawa podatkowego.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez jednostkę PSP w stanie prawnym obowiązującym w dacie złożenia wniosku.
