P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst z 2005r. Dz.U. Nr 8 poz.... - Interpretacja - 1442/DF/415/DR/31/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.03.2005, sygn. 1442/DF/415/DR/31/05, Urząd Skarbowy w Wołominie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst z 2005r. Dz.U. Nr 8 poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie po rozpatrzeniu wniosku złożonego w tutejszym Urzędzie w dniu 08 lutego 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii - możliwości wyboru opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem dochodowym wg. stawki liniowej w wysokości 19% , jeżeli w ramach działalności gospodarczej wykonuje usługi na rzecz byłego zakładu pracy -stwierdza, iżstanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe


U Z A S A D N I E N I E
Stosownie do postanowień art. 14a §1 i §2 ustawy - Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składajac przedmiotowy wniosek podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Korzystając z powyższego przepisu podatnik wnioskiem złożonym w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 08 lutego 2005r. wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii możliwości wyboru opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej podatkiem dochodowym wg. stawki liniowej w wysokości 19% , jeżeli w ramach działalności gospodarczej wykonuje usługi na rzecz byłego zakładu pracy. Do wniosku podatnik dołączył umowę na świadczenie kompleksowych usług pralniczych oraz zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej

OPIS STANU FAKTYCZNEGO
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie :prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich (główny predmiot działalności)przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych(catering) Od dnia 01.01.2005r. Podatnik świadczy usługi w zakresie głównego przedmiotu działalności czyli usług pralniczych dla spółki z którą stronę łączył stosunek pracy do dnia 31.12.2004r.W w/w firmie strona pracowała na stanowisku Kierownika Działu Gospodarczego z szerokim zakresem obowiązków, m.in. do jego obowiązków należało utrzymanie czystości i porządku , prowadzenie dokumentacji związanej z gospodarką odpadów i ich segregacją, nadzór nad działalnością pralni zakładowej i myjni, gospodarka związana z magazynem detergentów i magazynem ubrań roboczych, jak również obowiązki audytora ISO. Każdy z podległych podatnikowi działów miał kierownika bezpośrednio odpowiedzialnego za rodzaj i jakość wykonywanych robót i usług.

STANOWISKO PODATNIKA
W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym podatnik stoi na stanowisku, iż usługi pralnicze świadczone na rzecz byłego pracodawcy nie odpowiadają czynnościom które wnioskodawca wykonywał jako pracownik . Tym samym fakt istnienia stosunku pracy w roku 2004 z jednym z aktualnych zleceniodawców nie wyklucza prawa do opodatkowania jego przychodów z działalności gospodarczej w sposób określony w art.30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. podatkiem liniowym.

OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Zgodnie z art. 30 c ust.1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jednolity tekst (Dz.U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 z póź.zm.) podatek od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art.9a ust.2 w/w ustawy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Przepis art.9a ust.2 ustawy przyznaje prawo wyboru opodatkowania podatkiem liniowym zarówno podatnikom kontynuującym jak i rozpoczynającym działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego z zastrzeżeniem jednak ust.3 w/w artykułu.Ustęp 3 art.9a cytowanej ustawy stanowi natomiast iż - jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust.2, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki nie mającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art.30c i jest obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art.27ust.1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z powyższego wynika, że osoby, które zamierzają wykonywać działalność na rzecz byłych lub obecnych pracodawców nie mogą stosować podatku liniowego. Przy czym ograniczenie to nie dotyczy każdego przypadku świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.Okolicznością wyłączającą możliwość stosowania podatku liniowego jest świadczenie usług odpowiadających czynnościom wchodzącym w zakres działalności w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy wykonywanych w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywanych w roku podatkowym.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, że do dnia 31.12.2004r. był Pan zatrudniony w firmie na stanowisku Kierownika Działu Gospodarczego z szerokim zakresem obowiązków m.in. utrzymanie czystości i porządku , prowadzenie dokumentacji związanej z gospodarką odpadów i ich segregacją, nadzór nad działalnością pralni zakładoweji myjni, gospodarka związana z magazynem detergentów i magazynem ubrań roboczych, jak również obowiązki audytora ISO. Każdy z podległych podatnikowi działów miał kierownika bezpośrednio odpowiedzialnego za rodzaj i jakość wykonywanych robót i usług.

Dnia 01.12.2004r. Podatnik złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na rok 2005 podatkiem liniowym, rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 01.01.2005r. w zakresie usług pralniczych - pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich oraz przygotowywania i dostarczania żywoności dla odbiorców zewnętrznych (catering).

Wnioskodawca przedstawił również umowę na świadczenie kompleksowych usług pralniczych zawartą w dniu 01.01.2005r. na mocy której podatnik zobowiązuje się do świadczenia usług w zakresie prania wodnego z pełnym wykończeniem (prasowaniem,maglowaniem asortymentu określonego w załączniku do umowy).Jak wskazują w/w dokumenty iż wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi na rzecz byłego pracodawcy w dziedzinie usług pralniczych.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, co prawda, iż u byłego pracodawcy strona jako Kierownik Działu Gospodarczego nie wykonywała usług pralniczych osobiście, lecz sprawowała tylko nadzór nad ich należytym wykonaniem. Niemniej jednak jako właściciel przedsiębiorstwa świadczącego usługi w zakresie usług pralniczych i zatrudniającego w tym celu 9 osób (dane wg.deklaracji PIT-4 za m-c styczeń 2005r.) strona również sprawuje nadzór nad należytym wykonaniem tych usług. Na mocy bowiem umowy z byłym pracodawcą ( par.2) zobowiązała się do "wykonania usług z należytą starannością"

W świetle przytoczonych wyżej przepisów podatkowych oraz przedstawionego stanu faktycznego w przypadku Pana czynności wykonywane przez podatnika na rzecz zakładu pracy w ramach umowy o pracę w roku poprzedzającym rok podatkowy odpowiadają czynnościom wykonywanym na rzecz tego zakładu pracy w ramach działalności gospodarczej. Zatem podatnik nie ma prawa do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w sposób określony w art.30c w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. opodatkowania stawką liniową w wysokości 19% a to oznacza konieczność opodatkowania przedmiotowych dochodów na zasadach ogólnych oraz poniesienia określonych w/w przepisem konsekwencji.

PODSTAWA PRAWNA
Oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy dokonano na podstawie niżej wyszczególnionych przepisów, według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń opisanych w stanie faktycznym:-art. 9a ust. 2 i 3 , art. 30c ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst z 2000r. Dz.U. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.),

POUCZENIE
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie ul. A. Felińskiego 2b w terminie 7 dni od daty jego doręczenia ( art. 14a § 4 w zwiazku z art. 236 Ordynacji podatkowej),Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążaca dla podatnika (art. 14 b §1 Ordynacji podatkowej). Interpretacja przedstawiona wyżej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b §2 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Wołominie