Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 10 ust. 1 pkt... - Interpretacja - US XV/415-4/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.02.2006, sygn. US XV/415-4/06, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 10 ust. 1 pkt 6, art. 9 ust. 2, art. 22 ust. 1 i art. 44 ust. 1, ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, po rozpatrzeniu wniosku podatniczki z dnia 29.12.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego,
postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe

Pismem z dnia 29.12.2005 r. wnioskodawca zwróciła się prośbą o interpretację przepisów z zakresu prawa podatkowego. W przedstawionym piśmie zwrócono się z pytaniem: czy podatek od dochodu można zapłacić raz w roku - po otrzymaniu rozliczenia od firmy zarządzającej. We wniosku wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:

  • jest współwłaścicielką w 50 % wynajmowanej nieruchomości (dwa lokale użytkowe i siedem mieszkalnych),
  • najem nie jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej,
  • zarząd nad wynajmowaną nieruchomością sprawuje Z.

Wnioskodawca przedstawił swoje stanowisko w sprawie, twierdząc, że podatek od dochodu (jeśli taki będzie) powinna zapłacić raz w roku - po otrzymaniu rozliczenia od firmy zarządzającej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu uznaje stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Kwestię dotyczącą zarządzania nieruchomościami reguluje ustawa z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.).

Zgodnie z art. 185 ust. 1 cyt. ustawy zarządzanie nieruchomościami polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości w tym bieżącego administrowania nieruchomością, jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem oraz do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość. Zarządca nieruchomości nie jest właścicielem, a zatem nie może sam rozliczać przychodów oraz kosztów z tytułu najmu. Zarządca gromadzi jedynie przychody z najmu oraz ponosi koszty związane z utrzymaniem nieruchomości, a powstała nadwyżka przychodów nad kosztami, zostaje przekazana właścicielom stosownie do ich udziału w nieruchomości i wówczas podlegać będzie przez nich opodatkowaniu.

Przychody z najmu stanowią samoistne źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Dochodem z tego źródła, stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. W świetle art. 22 ust. 1 powołanej ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Z przedstawionego przez panią stanu faktycznego wynika, że jest pani współwłaścicielem w 50 % części wynajmowanej nieruchomości, w której znajdują się dwa lokale użytkowe i siedem lokali mieszkalnych. Zarząd nad ww. nieruchomością zleciła pani Z. Poinformowała pani również, że najem nie jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej i jest opodatkowany na zasadach ogólnych. Mimo że nieruchomość została oddana w zarząd do Z., które nalicza czynsze z najmu i dzierżawy oraz je inkasuje, to i tak przychody z najmu są przychodami nie Z., lecz właściciela nieruchomości, ponieważ oddanie w zarząd oznacza przekazanie wykonania niektórych uprawnień płynących z własności określonej jednostce organizacyjnej, w tym przypadku Z. Na skutek ustanowienia zarządu współwłaściciele nie tracą własności swego majątku, lecz jedynie są zastępowani przez Z. w dotychczasowych czynnościach. Ustanowienie zarządcy nie zwalnia jednak współwłaścicieli tej nieruchomości z dotychczasowych obowiązków podatkowych.

Zgodnie z postanowieniem art. 7 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Zgodnie z art. 44 ust 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy osiągający m.in. dochody z najmu lub dzierżawy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ustawie. W myśl art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te (przychody pomniejszone o koszty uzyskania) przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłaty podatku, czyli w 2006 r. ? 2.790,00 zł. Zaś w terminie do 30.04. roku następującego po roku podatkowym podatnicy ci zobowiązani są - zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do złożenia urzędom skarbowym zeznania, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochody (poniesionej straty) w roku podatkowym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego, biorąc powyższe pod uwagę, pragnie zaznaczyć, że dochody uzyskane z najmu nieruchomości powinna Pani rozliczać w trakcie roku podatkowego - jeżeli wystąpi obowiązek podatkowy. Natomiast w przypadku jego braku - w zeznaniu rocznym.

Urząd Skarbowy w Przemyślu