P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US. VI/I-415-81-VI/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.08.2005, sygn. US. VI/I-415-81-VI/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Państwa zawarte we wniosku z dnia 23.05.2005 r. jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 25.04.2005 r. uzupełnionym w dniach 24 i 31.05.2005 r. zwrócili się Państwo do tut. organu podatkowego z prośbą o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Rada Powiatu w Olsztynie uchwałą nr XIX/225/2005 z dnia 22 kwietnia 2005 r. przyjęła jako zadanie udzielanie pomocy finansowej niespokrewnionym r odzinom zastępczym w pokryciu niezbędnych wydatków związanych z potrzebami przyjmowanego do tej rodziny dziecka.

Świadczenie to jest przeznaczone głównie na zakup odzieży, obuwia , wyposażenia szkolnego, mebli, remontu pomieszczenia i innych wydatków ponoszonych bezpośrednio na dziecko. Ponadto jest świadczeniem wypłacanym jednorazowo.

Przyznanie świadczenia było przewidziane w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie rodzin zastępczych z dnia 29 września 2001r. (Dz. U. nr 120, poz. 1284) do dnia 11 listopada 200r., czyli do dnia wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 18 października 2004r. w sprawie rodzin zastępczych (Dz. U. nr 233 poz. 2344), które tożsamego uregulowania już nie zawiera.

Wypłatę tych świadczeń Zarząd Powiatu zamierza powierzyć Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie w Olsztynie.

W związku z powyższym pytają Państwo, czy od wypłaty niespokrewnionej rodzinie zastępczej opisanego wyżej jednorazowego świadczenia należy naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych?

Uważają Państwo, że skoro realizacja tego zadania odbędzie się "na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej" i jest świadczeniem jednorazowym, wypłacanym w oparciu o treść art. 19 pkt 16 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64, poz. 593 z późn. zm.), zatem winno być objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52 a i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 tej ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Odrębnymi przepisami, które regulują zasady, warunki i tryb przyznawania pomocy dla rodzin zastępczych jest ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. nr 64 poz. 593 z późn. zm.) i w/w Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 18 października 2004 r. w sprawie rodzin zastępczych .

Obowiązek zapewnienia realizacji zadań pomocy społecznej spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego oraz na organach administracji rządowej w zakresie ustalonym ustawą (art. 16 w/w ustawy).

Stosownie do art. 19 pkt 16 ustawy o pomocy społecznej do zadań własnych powiatu należy podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, że w tak przedstawionym stanie faktycznym jednorazowe świadczenie wypłacane niespokrewnionym rodzinom zastępczym związane z pokryciem kosztów pierwszego wyposażenia przyjmowanego dziecka jest świadczeniem wypłacanym w ramach pomocy społecznej i korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 14 b § 1 i 2 w/w Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika (...) Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja niniejsza traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.

Urząd Skarbowy w Olsztynie