W związku ze złożonym przez Pana w dniu 6.12.2004 r. zapytaniem dotyczącym zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanych dotacji, Naczelnik Pierwszego... - Interpretacja - IUSBI-2/415-5341/2004

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.12.2004, sygn. IUSBI-2/415-5341/2004, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku ze złożonym przez Pana w dniu 6.12.2004 r. zapytaniem dotyczącym zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanych dotacji, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia:

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w grudniu 2004 otrzyma Pan jednorazowo środki pieniężne na podjęcie działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy na zasadach określonych w ustawie z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. Nr 196, poz. 2018).

W związku z otrzymaniem świadczenia zwraca się Pan z zapytaniem czy otrzymane środki wolne są od podatku dochodowego.

W niniejszej sprawie bezspornym jest charakter pomocowy tego świadczenia, czyli jego nieodpłatność oraz cel jakim jest zwrot wydatków pomocy prawnej i pokrycie kosztów związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej co wynika wprost z treści powołanego rozporządzenia.

Przyznanie pomocy następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy bezrobotnym a Funduszem Pracy.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art.art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Powyższe oznacza, że przychodem podatnika są otrzymane świadczenia z Funduszu Pracy. Przychód ten powstaje w dacie faktycznej wypłaty świadczenia. Przychód nie powstanie tylko w przypadku gdy otrzymane świadczenie podatnik przeznaczy na sfinansowanie zakupu środków trwałych bądź wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z przeznaczeniem, tj. gdy pomoc udzielona była na ich zakup.

W świetle powyższego, jeżeli otrzymane kwoty w ramach pomocy publicznej w części wydatkowane zostaną na inne cele, niż zakup środków trwałych to tę część należy zadeklarować jako przychód z działalności gospodarczej.

Jednocześnie tut. organ podatkowy zwraca uwagę na treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 w/w ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, że środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

W świetle cytowanego przepisu, jeżeli otrzymana pomoc publiczna jest realizacją programu rządowego, co powinno wynikać z treści umowy zawartej z Panem (w przedstawionym stanie faktycznym nie odwołuje się Pan do treści umowy), to przychód ten jest wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 w/w ustawy.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty