
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko płatnika Fundacja "X" przedstawione w punkcie 2 wniosku z dnia 14 maja 2005 r., który wpłynął w dniu 20 maja 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez podatników dochodów na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 maja 2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 27 lipca 2005 r. tut. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 4 sierpnia 2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści ww. wniosku wynika, że w kwietniu 2005 r. Fundacja "X" zawarła "Umowę o dofinansowanie Działania 1 w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006". Umowa ta została zawarta z Fundacją "Fundusz Współpracy" zwaną Krajową Strukturą Wsparcia, działającą w imieniu Instytucji Zarządzającej EQUAL - dysponenta środków organizacji międzynarodowej. Na podstawie ww. umowy Fundacja "X" jest beneficjentem i administratorem środków finansowych programu operacyjnego EQUAL, przyznanych przez Instytucję Zarządzającą EQUAL.
Program EQUAL jest Programem Inicjatywy Wspólnotowej, przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. (Dz. U. Nr 189, poz. 1948 oraz Dz. U. Nr 241, poz. 2172).
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL jest realizowana w Polsce przez 107 Partnerstw na rzecz rozwoju. Fundacja "X" realizuje w ramach Partnerstwa na rzecz Rozwoju projekt Fenix. Partnerstwo zostało utworzone w celu aktywizacji zawodowej osób, które w związku z wychowywaniem dzieci zostały wykluczone z rynku pracy lub takie wykluczenie im zagraża.
W związku z "Umową o dofinansowanie Działania 1 w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006" Fundacja "X" zawiera szereg umów o pracę i umów cywilnoprawnych z osobami wykonującymi tylko i wyłącznie prace wynikające z realizacji zadań finansowanych ze środków programu EQUAL.
Zdaniem płatnika w stosunku do dochodów otrzymywanych przez te osoby ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Powołany przepis wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zwolnienia, tj. istotne jest pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł.
Tak więc ze zwolnienia będą korzystały dochody osób fizycznych wykonujących bezpośrednio czynności merytoryczne przewidziane w programie, tj. bezpośrednio realizujących program.
Zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach zlecenia i o dzieło.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Fundacja "X" jest końcowym beneficjentem i administratorem środków programu operacyjnego EQUAL. Fundacja otrzymała ww. środki finansowe od ich dysponenta - Instytucji Zarządzającej EQUAL - na realizację "Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006", przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. (Dz. U. Nr 189, poz. 1948 oraz Dz. U. Nr 241, poz. 2172). Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL realizowana jest w Polsce przez 107 Partnerstw na rzecz rozwoju. W ramach jednego z nich, utworzonego w celu aktywizacji zawodowej osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem z rynku pracy w związku z wychowywaniem dzieci, Fundacja "X" realizuje projekt Fenix.
W związku z realizacją Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Fundacja zatrudnia zawierając umowy o pracę i umowy cywilnoprawne osoby, które wykonują tylko i wyłącznie prace wynikające z realizacji zadań finansowanych ze środków programu EQUAL. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że dochody otrzymywane przez te osoby są wolne od podatku dochodowego na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia oraz przyjmując datę tego zdarzenia na dzień wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w ... .
