P O S T A N O W I E NI E - Interpretacja - PD.423-69/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.08.2005, sygn. PD.423-69/05, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Uczelni zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 01 czerwca 2005r.( data wpływu do Urzędu 15.06.2005r. ), bez numeru uczelnia zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Powyższy wniosek uzupełniono w dniu 29.06.2005 r. (data wpływu do Urzędu).

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego:

Uczelnia w dniu 28 grudnia 2004r. przystąpiła do realizacji projektu "Konsultant Innowacji - program stażowy". Projekt ten realizowany jest w ramach działania 2.6, priorytet 2 Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ( 75 % kosztów ) i budżetu państwa ( 25 % kosztów ).W ramach projektu, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 ( Dz.U. z 2004 r., Nr 200, poz. 2051 ) dotyczącym rodzajów kwalifikowanych projektów uczelni realizuje staże dla absolwentów szkół wyższych nie zarejestrowanych jako bezrobotni, służące transferowi wiedzy i innowacji pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a przedsiębiorstwami, dla obopólnych korzyści. Absolwenci uczestniczący w stażach otrzymują dodatki stażowe. Dodatek stażowy to kwota wypłacana absolwentowi szkoły wyższej nie zarejestrowanemu jako bezrobotny przez okres uczestnictwa w stażu.

Zdaniem podatnika wypłacone dodatki stażowe podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ).Biorąc powyższe pod uwagę Uczelnia zwraca się o wskazanie sposobu naliczania podatku dochodowego od umów zawieranych ze stażystami będącymi beneficjentami projektów stażowych.

Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego uwzględniając przedstawiony stan faktyczny przez podatnika stwierdza co następuje:

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a/ pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz b/ podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są otrzymane dochody, o ile spełniają łącznie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b, tj. pochodzą z określonych źródeł (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i są uzyskiwane przez określone osoby (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b), przy czym, w związku z zakresem podmiotowym ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez podatnika zlecającego wykonanie określonych czynności, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b należy rozumieć osobę fizyczną. Dochody osób fizycznych realizujących w praktyce konkretne prace na podstawie umowy zawartej z beneficjentem pomocy (osobą prawną) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile osoby te wykonują prace na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymują wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Jeżeli osoby te wykonują inne czynności niż bezpośrednia realizacja celu programu lub ich wynagrodzenie finansowane jest ze środków innych niż środki z bezzwrotnej pomocy, w/w. zwolnienie nie znajduje zastosowania. Przepis ten definiuje źródło pochodzenia środków i podatnika korzystającego ze zwolnienia - jest nim osoba fizyczna, bezpośrednio realizująca cel finansowanego ze środków programu. Przepis ten wyłącza ze zwolnienia dochody osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizacją programu.

Tak, więc, aby skorzystać ze zwolnienia, dochody muszą pochodzić z określonych źródeł, a podatnik winien być podmiotem - osobą fizyczną bezpośrednio realizującą cel programu. Ministerstwo Finansów, wyrażając swoją opinię na temat przedmiotowego zwolnienia w piśmie z dnia 27.06.2003r. znak: PB5/IMD-033-21-1128/03 stwierdziło, że zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy (na przykład umowy zlecenia) zawartej z osobą prawną, która jako "pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu. Z przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż omawiane zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Od 1 stycznia 2004 r. ustawodawca dodał, ze na brak możliwości zastosowania zwolnienia nie ma wpływu rodzaj umowy, na podstawie której osoby fizyczne wykonują wzmiankowane zlecone czynności. Należy nadmienić, iż w sytuacji, gdy dochody osiągane są za pośrednictwem płatnika, płatnik ma obowiązek prawidłowego zakwalifikowania dochodu według źródeł przychodów wymienionych w ustawie oraz ustalenia, czy dany dochód spełnia warunki do objęcia zwolnieniem przedmiotowym z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczania i pobrania od podatnika i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Aby więc skorzystać w 2005 r. ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:- środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd.,- podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Reasumując, wynagrodzenia osób fizycznych wymienionych we wniosku Uczelni płatne ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (w 75%), które bezpośrednio realizują cel programu z bezzwrotnej pomocy na rzecz podatnika objętego programem pomocowym, na mocy przytoczonych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są z tego podatku.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Lubelski Urząd Skarbowy