POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD II/415-91/05/DW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.08.2005, sygn. PD II/415-91/05/DW, Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, iż stanowisko ... przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych kosztów organizacji imprezy kulturalnej finansowanej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 26.07.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 03.08.2005 r. Pismem z dnia 11.08.2005 r. wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Z. finansuje swoim pracownikom ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych imprezę kulturalną, polegającą na dokonaniu przez wnioskodawcę zakupu biletów do teatru oraz usługi przewozowej za pośrednictwem biura podróży, które wystawia fakturę obejmującą koszt zakupu biletów i usługi przewozowej jako całość (bez wyszczególnienia ceny biletu i usługi przewozowej). Pracownicy są z kolei zobowiązani do zwrotu części poniesionych przez zakład pracy na ten cel nakładów.

W związku z powyższym wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy ww. wydatki dofinansowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych są dla pracowników przychodem podlegającym opodatkowaniu, czy też są od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione. Zdaniem wnioskodawcy dofinansowanie do biletu ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych stanowi świadczenie rzeczowe zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), natomiast dofinansowanie do kosztów przejazdu podlega opodatkowaniu jako przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W art. 12 ust. 1 tej ustawy ustawodawca zawarł zapis, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 wspomnianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W oparciu o ww. przepis ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

1. świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,

2. źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,

3. wartość świadczeń rzeczowych nie przekracza 380 zł.

Ponieważ w opisanym stanie faktycznym wnioskodawca ponosi wydatek na zakup od biura podróży usługi obejmującej łącznie zakup biletów do teatru i przejazd do niego (o czym świadczy wystawiona przez biuro podróży faktura, opiewająca na jedną kwotę, bez wyszczególnienia elementów wchodzących w skład usługi), to w tym konkretnym przypadku nie mamy do czynienia ze świadczeniem rzeczowym na rzecz pracownika, korzystającym ze zwolnienia od podatku dochodowego do wysokości 380 zł w roku podatkowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika również, że możliwe jest określenie wysokości świadczenia przypadającego na poszczególnego pracownika korzystającego z zakupionej usługi (każdego z nich zobowiązano do zwrotu części poniesionych na przedmiotowy zakup kosztów).

Wobec powyższego kwota świadczenia ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w opisanym we wniosku stanie faktycznym stanowi dla pracowników przychód podlegający opodatkowaniu, określony w art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Sosnowcu