
Temat interpretacji
Postanowienie
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60)Naczelnik Urzędu Skarbowego w ...stwierdza
iż stanowisko płatnika: przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2005 r., który wpłynął w dniu 25 maja 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania środków finansowych otrzymanych z Unii Europejskiej w ramach grantu "eTEN" jest:
- prawidłowe w kwestii dotyczącej opodatkowania wynagrodzeń
wypłacanych osobom z zewnątrz, wykonującym pracę zarówno o charakterze merytorycznym, jak i pomocniczym a zatrudnionym na umowę o dzieło,
- nieprawidłowe w kwestii dotyczącej opodatkowania wynagrodzeń osób wykonujących pracę merytoryczną w programie unijnym, a wypłacanych z funduszy własnych, w okresie braku na koncie środków unijnych.
Uzasadnienie
W dniu 25 maja 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zabrzu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 02 czerwca 2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 06 czerwca 2005 r.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.
Stan faktyczny
Z pisma płatnika wynika, iż zawarł on umowę na grant zagraniczny "eTEN" z Unią Europejską. Środki finansowe grantu mają pokrywać tylko koszty dodatkowe, w związku z tym w ramach tego grantu zatrudnione będą osoby fizyczne z zewnątrz na umowę o dzieło w celu wykonania zadań zawartych w tym grancie. Środki pomocowe będą wpływać na oddzielne konto bankowe, pierwsza część na początku grantu, pozostałe po zakończeniu. W związku z powyższym zaistnieje sytuacja, w której brak będzie środków na koncie unijnym i wynagrodzenia wypłacone zostaną z funduszy własnych Akademii, a po zakończeniu grantu i otrzymaniu pozostałej części środków unijnych pokryte tymi środkami.
Stanowisko płatnika
Zdaniem płatnika, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli osoba prawna będąca beneficjentem środków pomocowych zawarła umowę (o pracę, zlecenie, o dzieło) z osobami fizycznymi wykonującymi w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, to dochody tych osób zwolnione są od opodatkowania, natomiast wynagrodzenia osób wykonujących pracę o charakterze pomocniczym (administracyjnym, tłumaczenia, itp.) podlegają opodatkowaniu.Nie podlegają również opodatkowaniu wypłacane wynagrodzenia osób wykonujących pracę merytoryczną w programie unijnym z innych środków, w okresie braku na koncie środków unijnych, a pokryte po ich otrzymaniu.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób
fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Powyższy przepis definiuje więc jednoznacznie zarówno źródła pochodzenia środków, jak i podatnika korzystającego ze zwolnienia. Tak więc w świetle powołanych wyżej przepisów dochody osób fizycznych będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile zostaną spełnione łącznie następujące warunki:
- beneficjentami środków pomocowych będą pracownicy (lub grupa pracowników) bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (którego zapłata następuje z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki pomocowe)
- niezależnie od tego, czy osoby te będą wykonywały powyższe czynności w ramach umowy o pracę czy umów o charakterze cywilno-prawnym,
- bezzwrotne środki pomocowe - pochodzące od rządów państw obcych,
organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych - przekazane zostaną za pośrednictwem jednostki upoważnionej do ich rozdzielania,
- dochody (wynagrodzenia) osób realizujących bezpośrednio cel programu muszą być w całości sfinansowane ze środków pomocowych, gdyż dochody podatników sfinansowane ze środków własnych P... Akademii N... nie będą korzystały z ww zwolnienia.W związku z powyższym wypłata wynagrodzeń dla osób bezpośrednio realizujących cel programu, jednakże sfinansowanych ze środków własnych P...Akademii N... nie będzie korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 wyżej powołanej ustawy, w związku z czym stanowisko płatnika przedstawione we wniosku jest w przedmiotowej kwestii nieprawidłowe.Natomiast wynagrodzenia wypłacone podatnikowi, który w ramach zawartej z P... Akademią N... umowy o pracę (umowy zlecenie, umowy o dzieło) nie realizuje bezpośrednio celu programu pomocowego, tylko wykonuje
czynności o charakterze pomocniczym związane z tym programem nie będą zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt. 46 - mimo, iż są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Podobnie dochody osób fizycznych, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych) w związku z realizowanym przez niego programem nie będą objęte zwolnieniem.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
