
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 13.06.2005 r. (uzupełnionego w dniu 01.07.2005 r.) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W w/wymienionym piśmie zwrócił się Pan z zapytaniem czy dofinansowanie pochodzące ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...) przeznaczone na prace związane ze zmianą systemu ogrzewania na ogrzewanie proekologiczne podlega opodatkowaniu, jak również w złożonym piśmie zaznaczył Pan, iż przedmiotowe dofinansowanie winno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ pochodzi jak Pan wskazuje z dotacji środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i zapewnione jest przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Naczelnik Urzędy Skarbowego Kraków-Prądnik stwierdza, iż w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) art. 21 ust. 1 pkt 46 wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:
a) pochodzą od rządów państw obcych,
oganizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy: zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W świetle powyższych przepisów, jak również biorąc pod uwagę przedstawiony przez Pana stan faktyczny Naczelnik tut.
Urzędu informuje, że powyższy przepis nie ma zastosowania w Pana sprawie, ponieważ przepisy, którymi kieruje się GFOŚ i GW w (...) są regulowane ustawąz dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62 poz. 627 ze zm.). Natomiast zgodnie z art. 277 ust. 4 ww. ustawy wpływy z tyt. opłat i kar stanowią przychód odpowiedzialny za fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Tak więc jak wynika z powyższgo o dofinansowanie do wymiany systemu grzewczego nie pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że zasady udzielania dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...) regulowane są przepisami:
1. GFOŚiGW w (...) zwany dalej "Funduszem Gminnym", działa na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Z 2001 r. Nr 62, poz. 627 ze zm.), środki Funduszu Gminnego przekazywane są po zakończeniu całości lub części zadania
2. Wydatki ze środków Funduszu
Gminnego realizowane są zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych z dnia 26 listopada 1998 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 ze zm.), normującej zasady ponoszenia wydatków z ww. funduszu. Tutejszy Organ podatkowy informuje, że w przypadku gdy przedmiotowe środki pochodziłyby z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej to zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych również nie byłoby możliwe z powodu, iż bezpośrednim beneficjentemśrodków dofinansowujących wymianę systemu ogrzewania na ogrzewanie proekologiczne była Gmina Miejska (...), a nie Pan jako podwykonawca założonego celu.
W praktyce programy pomocowe realizowane są przez osoby prawne bądź inne jednostki organizacyjne. Oczywistym jest, że choć beneficjentem pomocy jest określona osoba prawna/jednostka, to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenia lub umowy o dzieło zawartej z tą osobą prawną
(jednostką). W tym przypadku ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy,a przedmiot tej pomocy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.
Ze względu na zawarcie umowy z Gminą Miejską (...), a Panem w dniu 13.06.2005 r., której przedmiotem było dofinansowanie ze środków GFOŚ i GW w (...) do wymiany ogrzewania na proekologiczne oraz ze względu na fakt otrzymania przez Pana kwoty dofinansowania zaistniał obowiązek wykazania tejże kwoty w zeznaniu rocznym za 2005 rok na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000, poz. 176 ze zm.).
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/ płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej
za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt ustawy - Ordynacja podatkowa).
