Zgodnie z art.14a par.1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściw... - Interpretacja - PD-406/4/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.04.2005, sygn. PD-406/4/05, Urząd Skarbowy w Prudniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art.14a par.1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art.14a par. 3 i 4 w/w ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w par.1, następuje w drodze postanowienia zawierającego ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W dniu 23.02.2005r. Stowarzyszenie Wasze zwróciło się z wnioskiem do tut. organu o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. Nr 14 z 2000r., poz. 176, z późn. zm.) wypłat wynagrodzeń otrzymywanych przez pracowników Stowarzyszenia finansowanych w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazanych Euroregionowi na zarządzanie Wspólnym Funduszem Małych Projektów w ramach programu Phare CBC.

Z wyjaśnień zawartych w piśmie wynika, iż Stowarzyszenie zostało powołane przez Władzę Wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej Phare, która jako podmiot zarządza Wspólnym Funduszem Małych Projektów. Głównym jej zadaniem jest rozdzielanie środków z bezzwrotnej pomocy na poszczególnych zleceniobiorców, którym pozostaje między innymi powołane Stowarzyszenie Gmin Polskich EUROREGIONU ........................

Z treści pisma wynika również, iż do uprawnień i zadań zleceniobiorcy - Stowarzyszenia powołanego przez Władzą Wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej Phare należy: ogłaszanie procedury składania wniosków, pełnienie funkcji informacyjnej dla wnioskodawców, gromadzenie wniosków, zawieranie umów na wykonanie zatwierdzonych projektów, nadzór i monitorowanie realizacji projektów, przyjmowanie i rozliczanie środków finansowych otrzymanych od Władzy Wdrażającej, gromadzenie raportów od beneficjentów, sporządzanie raportów podsumowujących wykorzystanie transzy na potrzeby Władzy Wdrażającej i Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej. Do wniosku załączono dwie umowy (z dnia 5 maja 2004r., oraz z dnia 13 listopada 2003 r. ) zawarte między reprezentantami Władzy Wdrażającej Program Współpracy Przygranicznej Phare z siedzibą w ............. a Stowarzyszeniem Gmin Polskich Euroregionu .......... z siedzibą w ........... dotyczące odpowiednio lat 2003 i 2002, zawierające szczegółowe warunki zadań związanych z realizacją małych projektów euroregionalnych w ramach Wspólnego Funduszu Małych Projektów finansowanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej oraz zbiór wytycznych dla wnioskodawców edycji Phare 2002 oraz 2003, określający w spisie treści przede wszystkim cele funduszu, jego priorytety oraz wielkość dofinansowania w latach 2002-2003, zasady dotyczące naboru projektów obejmujące: kryteria kwalifikacji, przygotowywanie wniosków, procedury ich składania, ocenę i wybór wniosków a także kontraktowanie i warunki realizacji projektu. Zbiór w/w wytycznych określa również role uczestników procesu wdrażania funduszu oraz przedstawia strukturę zarządzania Funduszem w Euroregionie ............... .

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie uznano, iż wynagrodzenia wypłacane pracownikom Stowarzyszenia ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej są zwolnione z opodatkowania na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Stowarzyszenie jest podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków z bezzwrotnej pomocy w ramach programu Phare CBC, przez co realizuje bezpośrednio cele programu.

Jednostka występując z żądaniem zdaniem tut. organu nie przedstawiła w sposób wyczerpujący stanu faktycznego sprawy, dlatego też wezwaniem Nr PD-415/4/05 z dnia 07.03.2005r. zobowiązano Stowarzyszenie - jako płatnika do przedłożenia: umów o pracę zawartych z pracownikami biorącymi bezpośredni udział w realizacji programu finansowego z bezzwrotnej pomocy, zakresu obowiązków wynikających z tych umów oraz innych dokumentów potwierdzających faktyczny udział pracowników w realizacji programu pomocowego.

W dniu 16.03.2005 r. Jednostka ustosunkowała się do powyższego przedkładając kserokopie zakresów obowiązków pracowników Stowarzyszenia Euroregionu ........... :kierownika, głównego księgowego oraz starszego specjalisty ds. administracyjno - biurowych jak również kserokopie aneksów do umów o pracę dotyczące w/w pracowników uzupełnione w dniu 14.04.2005 r. o kserokopie umów o pracę.

Naczelnik Urzędu skarbowego w Prudniku ustosunkowując się do powyższego stwierdza :

Stosownie do art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176, z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań ,rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami, przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analiza treści powyższego zwolnienia wskazuje, iż jego zakres określony został dwiema przesłankami, tj. charakterem otrzymanych przez podatnika dochodów oraz bezpośrednim realizowaniem przez podatnika celu finansowanego ze środków pomocowych.

W przypadku pierwszej przesłanki ustawodawca dość ogólnie określił charakter środków, których otrzymanie upoważnia do zastosowania zwolnienia, a mianowicie środki muszą: przybrać formę bezzwrotnej pomocy (nie mieszczą się w zakresie tego zwolnienia otrzymywane przez podatnika środki pochodzące np. z zaciągniętych za granicą pożyczek, bez względu na rodzaj stron zawierających umowę pożyczki, czy też cel i warunki jej udzielenia), być przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych bądź umowy zawartej z jednym z tych podmiotów przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencję rządową (nie mieszczą się w zakresie tego zwolnienia otrzymywane przez podatnika środki podchodzące np. z zagranicznej fundacji, nawet wtedy gdy drugą stroną umowy będzie agencja rządowa, czy też środki pochodzące z obcego państwa na mocy umowy podpisanej z polskim podmiotem nie będącym instytucją rządową).

Biorąc powyższe pod uwagę, w przypadku kiedy wypłaty dokonane w 2005r. pracownikom Stowarzyszenia będą pochodziły ze środków pomocowych Unii Europejskiej, na co wskazują zebrane materiały dowodowe w sprawie, należy stwierdzić, iż spełniona zostanie pierwsza z przesłanek określonych przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zwolnienie wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia uzależnione jest od spełnienia drugiej z przesłanek tj. bezpośredniego realizowania przez podatnika celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Na podstawie zebranych materiałów w sprawie zdaniem tut. organu pracownicy Stowarzyszenia biorą bezpośredni udział w realizowaniu celu programu pomocowego, prace przez nich wykonywane określone w złożonym wniosku jak również w przedłożonych zakresach obowiązków pracowników Stowarzyszenia służą bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. Stowarzyszenie odpowiada za zarządzanie Funduszem przed Władzą Wdrażającą Program Pomocowy, odpowiada za rozdział środków pomocowych pomiędzy poszczególnych beneficjentów realizujących zatwierdzone projekty, pełni funkcje monitorowania i nadzorowania przebiegu realizacji programów pomocowych przez beneficjentów oraz zajmuje się gromadzeniem raportów od beneficjentów, a także sporządzaniem raportów podsumuwujących wykorzystanie poszczególnych transz pomocy dla Władzy Wdrażającej oraz Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej. Zatem pracownicy Stowarzyszenia wykonują w ramach programu czynności mające charakter merytoryczny.

Z uwagi na fakt, iż w przypadku przychodów pracowników Stowarzyszenia, zostanie spełniona również druga z przesłanek, tj. wykonywania przez nich czynności bezpośrednio związanych z realizacją celu programu, tym samym wynagrodzenia osób wskazanych powyżej - w części finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy - korzystać będą ze zwolnienia na podstawie przepisu art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2000r Nr 14, poz.176z późn. zm.) zatem stanowisko zajęte przez Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu .......... z siedzibą w ......... w przedmiotowym wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznaje - za prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że zgodnie z przepisem art.14b par.1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji i trybie określonym w par.5 wskazanego powyżej przepisu.

Urząd Skarbowy w Prudniku