POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDFN II/415-109/05/DW

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.11.2005, sygn. PDFN II/415-109/05/DW, Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, iż stanowisko Pana T., zamieszkałego w S. przy ul. X, przedstawione we wniosku z dnia 15.09.2005 r., uzupełnionym pismami z dnia 10.11.2005 r. (wpływ w dniu 14.11.2005 r.) i z dnia 18.11.2005 r. (wpływ w dniu 21.11.2005 r) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzenia finansowanego ze środków pomocowych Unii Europejskiej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 10.11.2005 r. (wpływ w dniu 14.11.2005 r.) i z dnia 18.11.2005 r. (wpływ w dniu 21.11.2005 r.).

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w firmie H. na stanowisku koordynatora szkoleń językowych dla przedsięwzięcia o nazwie: "Podnoszenie kwalifikacji i doskonalenie umiejętności kadry przedsiębiorstw spółdzielczych" realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Z wniosku i z pism uzupełniających wniosek wynika, że firma H. jest liderem konsorcjum partnerskiego powołanego do realizacji ww. projektu i bezpośrednim beneficjentem zagranicznych środków pomocowych. Wynagrodzenie wnioskodawcy jest ujęte w budżecie projektu zaakceptowanym przez instytucję wdrażającą, tj. Państwową Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Ponadto wnioskodawca informuje, że jego wynagrodzenie jako koordynatora projektu jest w całości finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a wykonywana praca służy bezpośredniej realizacji programu pomocowego.

W związku z powyższym wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy otrzymywane przez niego wynagrodzenie finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.2005 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zdaniem wnioskodawcy zostały spełnione wszystkie przesłanki określone w powyższym przepisie, a zatem otrzymane wynagrodzenie jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie warunki z lit. a) i lit. b) muszą zostać spełnione kumulatywnie.

Na podstawie wyżej wskazanego przepisu zarówno dochody pracowników uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy (zlecenia, o dzieło) zawartej z osobą prawną, która "pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc, korzystają ze zwolnienia określonego we wspomnianym art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu. Beneficjentami pomocy zagranicznej mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Pomimo, że beneficjentem jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, to prace, na które przekazywana jest pomoc, realizowane są zazwyczaj przez osoby fizyczne, z którymi beneficjent pomocy zawarł umowę o pracę bądź umowę cywilnoprawną na wykonanie tego zadania, a środki na wynagrodzenia są finansowane ze środków pomocowych.

Jeżeli zatem zostaną spełnione warunki jw. to zaistnieją przesłanki pozwalające na zwolnienie otrzymywanego przez podatnika jako koordynatora projektu wynagrodzenia w części finansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... postanowił jak w sentencji. Niniejsze postanowienie zostało wydane, na mocy art. 143 ww. Ordynacji podatkowej, z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... .

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Sosnowcu