Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Bank w ramach czynności bankowych prowadzi na rzecz jednego z domów pomocy społecznej kilka rachunków,... - Interpretacja - 1472/RPŁ/415-5/05/OKP

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.04.2005, sygn. 1472/RPŁ/415-5/05/OKP, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Bank w ramach czynności bankowych prowadzi na rzecz jednego z domów pomocy społecznej kilka rachunków, w tym jeden, na którym gromadzone są środki pieniężne pensjonariuszy domu pomocy społecznej- osób fizycznych. Zgodnie z art. 41 ust.1 i ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.) - zwanej dalej u.p.d.o.f. Bank zobowiązany jest do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy, odsetek i innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatników nie prowadzących działalności gospodarczej. W przypadku, gdy właścicielem rachunku jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub właścicielem rachunku jest osoba prawna, jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, której dochody podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Bank nie pobiera zryczałtowanego podatku od odsetek.

Zdaniem Banku w opisywanym przypadku zobowiązanym do obliczania i pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego jest nie Bank lecz dom pomocy społecznej, ponieważ deponuje on środki pieniężne swoich pensjonariuszy na własnym wyodrębnionym rachunku bankowym i otrzymane odsetki stawia do dyspozycji swoich mieszkańców proporcjonalnie do kwot oszczędności oddanych na przechowanie.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wyjaśnia:

Na podstawie pkt 3 lit. h załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.09.2000r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. z 2000r. nr 82, poz. 929 ze zm.) określającym standard obowiązujących usług podstawowych świadczonych przez domy pomocy społecznej, domy te są obowiązane do zapewnienia bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych swoich pensjonariuszy. W związku z tym domy pomocy społecznej są jedynie depozytariuszami środków pieniężnych zgromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych służących wyłącznie do przechowywania środków pieniężnych swoich pensjonariuszy. Właścicielami tych środków pieniężnych są pensjonariusze -osoby fizyczne.

Żadne przepisy nie zobowiązują banków do ustalania czy zgromadzone na rachunku środki pieniężne należą faktycznie do właściciela rachunku, czy też do osób trzecich.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z późn.zm.). domy pomocy społecznej jako jednostki budżetowe korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego zatem Bank nie jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach domów pomocy społecznej

Zgodnie z art. 41 ust 4 u.p.d.o.f. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej są obowiązani jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego w art. 30a ust. 1 u.p.d.o.f. W opisanej tu sytuacji dom pomocy społecznej zobowiązany jest więc jako płatnik do naliczania i pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od stawianych do dyspozycji podatnika (pensjonariusza domu) środków pieniężnych z tytułu oprocentowania jego oszczędności.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie