Stan faktyczny: - Interpretacja - BI/005-0961/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.11.2004, sygn. BI/005-0961/04, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Pracownicy socjalni ośrodka pomocy społecznej w ramach wykonywania swoich zadań służbowych poruszają się środkami komunikacji miejskiej po terenie administracyjnym gminy. Wobec tego pracodawca - obowiązany do organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy przy jednoczesnym zmniejszaniu uciążliwości warunków pracy - zamierza:

  • wydawać pracownikom jednorazowe bilety komunikacji miejskiej na przejazdy służbowe - rozliczane jako druki ścisłego zarachowania (pracodawca w momencie wydania pracownikom biletów jednorazowych będzie dokonywać wpisów do ewidencji imiennej wraz z określeniem wartości pobranych biletów), albo
  • zakupić dla pracowników imienne bilety miesięczne wykorzystywane przez nich w okresach od poniedziałku do piątku, albo
  • przyznać pracownikom ekwiwalenty pieniężne w zamian za zakupione przez nich we własnym zakresie bilety jednorazowe (w tym przypadku pracodawca prowadzić będzie ewidencję potwierdzającą w skali miesiąca ilość wyjazdów w teren oraz wartość kwotową zakupionych biletów).

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z zacytowanego przepisu wynika, że co do zasady świadczenia m.in. ponoszone w ramach stosunku pracy przez pracodawcę na rzecz pracownika podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stąd też wartość zakupionych przez pracodawcę dla pracowników imiennych biletów miesięcznych wykorzystywanych przez nich w okresach od poniedziałku do piątku (mogących w istocie służyć pracownikom zarówno przy wykonywaniu zadań służbowych, jak i do ich prywatnych celów) oraz pieniężnych ekwiwalentów przyznanych pracownikom w zamian za zakupione przez nich we własnym zakresie bilety jednorazowe - stanowić będzie przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. (wartość tych biletów i wskazane ekwiwalenty pieniężne nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21, 52 i 52a ustawy z dnia 26 lipca 1991r.).

Biorąc pod uwagę powyższe, pracodawca (jako płatnik) powinien dodać kwotę sfinansowania imiennych miesięcznych biletów oraz ekwiwalentów pieniężnych wypłaconych pracownikom w zamian za zakupione przez nich jednorazowe bilety - do innych przychodów pracowników ze stosunku pracy, i od łącznej ich sumy pobrać miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. Kwoty omawianego przychodu pracodawca powinien także uwzględnić w rocznej informacji PIT-11, bądź w rocznym obliczeniu podatku PIT-40.

Natomiast - na zasadzie wyjątku od zasady opodatkowania wszelkich świadczeń ponoszonych przez pracodawcę na rzecz pracownika - przyjmuje się, że nie stanowią przychodu pracownika wydatki poniesione przez pracodawcę na zakup jednorazowych biletów komunikacji miejskiej - będących w dyspozycji tego pracodawcy, a wydawanych pracownikom wyłącznie w celu ich wykorzystania dla potrzeb zakładu pracy i zgodnie z zakresem obowiązków pracowników na zajmowanych stanowiskach.

Izba Skarbowa w Gdańsku