Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe/w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe/w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.156.2025.2.MŻ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe/w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe części dotyczącej kwestii czy dostawa działek nr 1 i 2, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza funkcję oznaczoną symbolem L – „lasy i zadrzewienia” będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów  i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz nieprawidłowe w zakresie prawa Kupującego do odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie faktury dokumentującej nabycie ww. działek.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii ustalenia:

  • czy sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedającego będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, z uwagi na fakt, że dotyczy to jedynie części przeznaczonej na „L-lasy i zadrzewienia”, w której nie jest dopuszczalna zabudowa oraz
  • czy Kupującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie faktury dokumentującej zakup Nieruchomości.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły do Organu 18 marca 2025 r. oraz 21 marca 2025 r.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1. Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. SPÓŁKA KOMANDYTOWA

2. Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowany będący stroną postępowania – A. spółka komandytowa z siedzibą w (...) (dalej: „Sprzedający”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz posiada siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem przeważającej działalności Sprzedającego są „pozostałe formy udzielania kredytów” (PKD 64.92.Z).

Zainteresowany niebędący stroną postępowania - B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „Kupujący”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest „zapewnienie krótkotrwałego pobytu, włącznie z wyżywieniem przeznaczonym do bezpośredniej konsumpcji” (PKD 55.10.Z).

Sprzedający i Kupujący zamierzają zawrzeć umowę sprzedaży, na podstawie której Kupujący nabędzie od Sprzedającego nieruchomość położoną w miejscowości (…), obręb geodezyjny (…), gmina (…), dla której Sąd Rejonowy (…) Wydział III Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (…) (dalej „Nieruchomość”). Aktualna łączna powierzchnia Nieruchomości zgodnie z wypisem i wyrysem z ewidencji gruntów to 12,8577 ha.

Nieruchomość stanowi trzy działki geodezyjne:

1.działka nr 1- użytek z ewidencji gruntów:

RV (grunty orne V klasy) – 0,0100 ha,

2.działka nr 2 - użytek z ewidencji gruntów:

RV (grunty orne V klasy) – 0,0200 ha,

ŁV (łąki trwałe) – 0,2300 ha,

Lzr-RV (grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych) – 0,0600 ha,

3.działka nr 3 - użytek z ewidencji gruntów:

RIVb (grunty orne IV klasy) – 0,2758 ha,

RV (grunty orne V klasy) -11,0119 ha,

ŁV (łąki trwałe) – 0,6500 ha,

Lzr-RV (grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych) – 0,6000 ha.

Wszystkie ww. formy użytku określone w wydanym dla Nieruchomości wypisie z rejestru gruntów stanową formy użytków rolnych, tym samym cała Nieruchomość należąca do Sprzedającego ma status użytku rolnego. Nieruchomość jest w całości niezabudowana.

Dla obszaru, na którym położona jest Nieruchomość obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy (…) - część wyżynna zatwierdzony Uchwałą nr (...) Rady Gminy (…) z dnia 10 sierpnia 2005, zmieniony Uchwałą nr (…) Rady Gminy (…) z 24 lutego 20023 r., zgodnie z którym:

a) działka nr 3 - przeznaczona jest na funkcję oznaczoną symbolem L — „lasy i zadrzewienia” oraz ZR - „park rekreacyjny”; część nieruchomości położona jest w strefie ochrony archeologicznej oraz w zewnętrznej i wewnętrznej strefie ochrony pośredniej ujęcia wodnego (…), przez działkę przebiega korytarz infrastruktury technicznej gazowej (symbol TG),

b) działka nr 2 - przeznaczona jest na funkcję oznaczoną symbolem L — „lasy i zadrzewienia”; nieruchomość położona jest w wewnętrznej strefie ochrony pośredniej ujęcia wodnego (…);

c) działka nr 1- przeznaczona jest na funkcję oznaczoną symbolem L — „lasy i zadrzewienia”; nieruchomość położona jest w wewnętrznej strefie ochrony pośredniej ujęcia wodnego (…).

Sprzedający nabył Nieruchomość na podstawie umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie zawartej 3 stycznia 2017 r. przed notariuszem (…) w (…) aktem notarialnym Rep. A nr (…).

Wcześniej, tj. 29 grudnia 2016 r. Sprzedający udzielił pożyczki pieniężnej rzecz B.B. z terminem zwrotu do dnia 29 grudnia 2017 r. Pożyczka ta zabezpieczona była przewłaszczeniem należącej do B.B. (syna pożyczkodawcy) Nieruchomości. Pożyczka nie została zwrócona w terminie umownym, tj. do 29 grudnia 2017 r.

W umowie przewłaszczenia zawarty był zapis w par. 9 ust. 2 lit b). wskazujący, iż:

„Wraz z upływem 1 (jednego) miesiąca od dnia, w którym spłata pożyczki wraz z odsetkami powinna nastąpić roszczenie A.A. o zwrotne przeniesienie własności nieruchomości wygasa.”

W umowie przewłaszczenia zawarty był zapis w par. 9 ust. 2 lit b). wskazujący, iż:

„Wraz z upływem 1 (jednego) miesiąca od dnia, w którym spłata pożyczki wraz z odsetkami powinna nastąpić roszczenie A.A. o zwrotne przeniesienie własności nieruchomości wygasa.”

W umowie przewłaszczenia zawarty był zapis w par. 9 ust. 2 lit b). wskazujący, iż:

„Wraz z upływem 1 (jednego) miesiąca od dnia, w którym spłata pożyczki wraz z odsetkami powinna nastąpić roszczenie A.A. o zwrotne przeniesienie własności nieruchomości wygasa.”

Tym sam samym, 29 stycznia 2018 r. roszczenie E.F. zwrotne przeniesienie własności nieruchomości wygasło, zaś własność nieruchomości przeniesionej na zabezpieczenie definitywnie przeszła na Sprzedającego. Dzień następny po ww. terminie, tj. 30 stycznia 2018 r. stanowi więc datę definitywnego nabycia prawa własności Nieruchomości przez Sprzedającego. W związku z tym, iż przewłaszczającym Nieruchomość była osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, czyli E.F. Sprzedający z tytułu nabycia Nieruchomości nie otrzymał faktury VAT, tym samym nie korzystał z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu transakcji nabycia Nieruchomości, ponieważ transakcja ta w ogóle nie była objęta podatkiem VAT. Sprzedający oddał Nieruchomość w dzierżawę na cele rolnicze na podstawie Umowy dzierżawy z 1 października 2019 r. na czas oznaczony 10 lat zawartej ze spółką D. sp. z o.o. z siedzibą w (KRS: …), która w swojej klasyfikacji PKD ma ujawnione wiodące PKD 46.21 Z - sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt, zaś w pozostałym pozycjach między innymi PKD 01.1 - uprawy rolne inne niż wieloletnie. Na poczet czynszu z tytułu dzierżawy Nieruchomości Sprzedający wystawia na rzecz ww. dzierżawcy faktury VAT. Przedmiotem dzierżawy jest przeważająca część nieruchomości, tj. 10,39 ha obejmująca część działki nr 3. Cała Nieruchomość objęta wnioskiem ma powierzchnię 12,8577 ha, z czego 2,4677 ha nie jest objęte umową dzierżawy. Powierzchnia Nieruchomości nie objęta dzierżawą nie jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza - co więcej, na tej części Nieruchomości nie jest prowadzona żadna działalność. Nieruchomość stanowi więc zgodnie z ewidencją gruntów użytek rolny oraz jest wykorzystywana na cele rolnicze w części wynoszącej 10,39 ha, zaś w części wynoszącej 2,4677 stoi nieuprawiana. Nieruchomość nie jest zabudowana, w szczególności nie znajdują się na niej żadne budynki produkcyjne, usługowe ani też gospodarcze dla rolnictwa.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytania wskazali Państwo:

a)Do jakich czynności Kupujący - B. Spółka z o.o. będzie wykorzystywał przedmiotową Nieruchomość (działki nr 1, 2 i 3), tj. czy będzie ją wykorzystywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT z tytułu, której jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

Odp. B. Sp. z o.o. (dalej również „Spółka”) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na nabywanej Nieruchomości, zgodnie z przyjętą strategią rozwoju Spółki, wybuduje i będzie prowadzić rekreacyjną stadninę koni (dalej również „Stadnina”)

Do jej powstania Spółka postawi stajnię, zadaszoną halę, padoki oraz przygotuje/uformuje ścieżki do jazdy konnej w terenie (dalej również „Inwestycja”). Na terenie Stadniny powstaną również obiekty małej gastronomii, tak aby oferta komercyjna Stadniny była kompletna. Stadnina ta nie będzie klubem sportowym w rozumieniu ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1133), ani też związkiem sportowym, czy związkiem stowarzyszeń.

Usługi oferowane w ramach Stadniny, Spółka klasyfikuje wg PKD 85.51.10.0, PKD 93.19.19.0 oraz PKD 93.29.29.0 – Pozostałe usługi związane z rozrywką, gdzie indziej nie sklasyfikowane z racji planu organizowania tematycznych imprez integracyjnych, co wpisuje się w przedmiot działalności i strategię rozwoju Spółki.

Spółka rozszerzy swoją działalności i uwzględni jako przedmiot działalności w umowie Spółki po zamknięciu Inwestycji, dodatkowo PKD 85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Podklasa ta obejmuje m.in. prowadzenie szkoły nauki jazdy konnej.

W ramach działalności Stadniny, Spółka świadczyć będzie na zasadzie odpłatności następujące usługi: nauki jazdy na lonży, nauki jazdy konnej indywidualnej i grupowej, oprowadzanie na koniu oraz jazdy rekreacyjne na przygotowanych specjalnie w tym celu trasach o różnym stopniu trudności.

Nauka jazdy konnej będzie prowadzona dla dzieci i dorosłych przez certyfikowanych instruktorów szkolenia podstawowego Polskiego Związku Jeździeckiego lub instruktorów rekreacji ruchowej o specjalności jazda konna. Zajęcia będą odbywały się po uprzednim zapisaniu. Pierwszym etapem będzie szkółka dla początkujących – lonża. Po opanowaniu podstawowych umiejętności i samodzielnym czyszczeniu i siodłaniu konia, jeździec będzie przechodził do drugiego etapu szkolenia, tj. jazdy samodzielnej – w zastępie lub jazdy indywidualnej. Dla osób o odpowiednim poziomie umiejętności orgaznizowane będą przejażdżki konne w terenie, jak również konkursy jazdy konnej (PKD 93.19.19.0 – Pozostałe usługi związane z rekreacją gdzie indziej niesklasyfikowane).

W zakresie działalności Stadniny, w tym szkółki jazdy Spółka będzie nastawioną na osiąganie zysków zgodnie z celem prowadzenia działalności gospodarczej.

b)Do kogo należy korytarz infrastruktury technicznej gazowej (symbol TG) przebiegający na działce nr 3, tj. czy Sprzedający posiada prawo do rozporządzania tym naniesieniem jak właściciel (czy jest właścicielem tego naniesienia)? Czy stanowi on budowlę lub urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r.  poz. 725 ze zm.)? Czy jego własność zostanie przeniesiona na Kupującego – B. spółka z o.o.  w ramach planowanej transakcji sprzedaży Nieruchomości składającej się z działek nr 3, 2 i 1?

Odp. Przez działkę przechodzi gazociąg wysokiego ciśnienia obejmujący dwie nitki gazociągu gD300 i g500, dla których w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ustanowiony jest „korytarz infrastruktury technicznej” o symbolu „TG”. Sam korytarz przebiegający przez działkę 3 stanowi własność Sprzedającego w ramach całej Nieruchomości.

Gazociąg poprowadzony przez działkę nie należy do Sprzedającego, lecz stanowi własność przedsiębiorstwa przesyłowego będącego właścicielem sieci gazowych w tym regionie (art. 49 § 1 k.c.).

Dla obszaru, na którym położona jest Nieruchomość obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy (…) – część wyżynna, zatwierdzony Uchwałą nr (…) Rady Gminy (…) z 10 sierpnia 2005 r., zmieniony Uchwałą nr (…) Rady Gminy (…) z 24 lutego 2023 r.

Zgodnie z § 35 planu miejscowego:

„§ 35 ust. 9. Dla potrzeb opracowań jak w ust. 2 ustala się korytarz techniczny o symbolu TW, K, G, szerokości 12 m dla magistralnych sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i gazowych wyprowadzony z południowej części obrębu (…) poprzez rejon (…) do węzła autostradowego (…), gdzie łączy się z korytarzem z (…) i dalej prowadzi poprzez (…0 do obrębu (…) w części nizinnej gminy”.

„§ 35 ust. 14. Adaptuje się i ustala na rysunkach przebieg korytarzy dla następujących magistralnych sieci przesyłowych związanych z aglomeracją (...): elektroenergetyczne - symbol TE, gazowe - symbol TG, kanalizacji sanitarnej - symbol TK, wodociągowej - symbol TW.”

„§ 35 ust. 16. W obrębie wszystkich korytarzy technicznych określonych w ust. 9,10,11 i 14 obowiązuje zakaz realizacji obiektów niezwiązanych z funkcjonowaniem sieci”.

Tym samym, biegnący przez nieruchomość korytarz techniczny sieci gazowej (symbol TG) stanowi własność Sprzedającego, obowiązują jednak co do niego ograniczenia w zabudowie - mogą na nim być realizowane tylko obiekty związane z funkcjonowaniem sieci.

Tak, gazociąg poprowadzony przez działkę stanowi obiekt budowlany należący do przedsiębiorstwa przesyłowego. Jest to tzw. obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a) ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

Nie, przedmiotem transakcji nie będzie gazociąg poprowadzony przez Nieruchomość i jego własność nie będzie przeniesiona przez Kupującego.

c)Jeśli ww. korytarz infrastruktury technicznej gazowej (symbol TG) przebiegający przez działkę nr 3 jest własnością Sprzedającego i będzie objęty transakcją sprzedaży na rzecz Kupującego oraz jeśli stanowi budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego, to należy wskazać:

  • czy był już na działce nr 3 w momencie jej nabycia przez Sprzedającego, czy też został wybudowany przez Sprzedającego - (kiedy?),
  • w jaki sposób ww. korytarz infrastruktury technicznej gazowej (symbol TG) był wykorzystywany przez Sprzedającego w całym okresie posiadania, tj. czy do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, wyłącznie zwolnionej z podatku od towarów i usług?
  • czy i kiedy (należy wskazać dokładną datę) budowla została oddana w użytkowanie po jej wybudowaniu/nabyciu?
  • czy przysługiwało Sprzedającemu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu jego wybudowania?
  • czy w okresie 2 lat poprzedzającym sprzedaż Nieruchomości (działka nr 3) Sprzedający ponosił na budowlę wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, od których przysługiwało prawo do odliczenia, a jeśli tak, to czy wydatki te przekroczyły 30% wartości początkowej budowli?
  • czy budowla w stanie ulepszonym była oddana do użytkowania, należy wskazać, kiedy i do jakich czynności/do jakiej działalności (wyłącznie zwolnionej z opodatkowania, opodatkowanej podatkiem VAT)?

Odp. Nie dotyczy, Gazociąg nie będzie przedmiotem transakcji.

d)Czy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 3 wyznaczono linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, tj. tereny oznaczone w planie symbolem L – „Lasy i zadrzewienia” oraz ZR – „park rekreacyjny”?

Odp. Tak. W załączniku graficznym do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 3 wyznaczono linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu. Jest możliwe wyliczenie powierzchni działki 3, która oznaczona jest w planie symbolem L - „Lasy i zadrzewienia", a która symbolem ZR - „park rekreacyjny”.

e)Czy oznaczenie w MPZP „park rekreacyjny” powoduje, że działka nr 3 może być przeznaczona pod zabudowę?

Odp. Tak. Oznaczenie w MPZP „park rekreacyjny" powoduje, że działka nr 3 może być przeznaczona pod zabudowę. Dopuszczenie zabudowy jest możliwe, jeżeli dla działki zostanie przyjęty przez gminę tzw. „Program zagospodarowania parku”. Jest to jedyny warunek dopuszczenia zabudowy. Aktualnie taki program nie został jeszcze przez gminę przyjęty.

Jeżeli to jednak nastąpi, wówczas będzie możliwa punkowa zabudowa „obiektów kubaturowych, uzgadniająca całość przedsięwzięcia w zakresie ochrony sanitarnej i ochrony środowiska”. Oznacza to możliwość sytuowania np. ławek, wiat, ogrodzeń, stajni oraz innych podobnych obiektów związanych z funkcją rekreacyjną.

f)Czy dla działek nr 1, 2 i 3, dla których obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oprócz podstawowego przeznaczenia określonego w MPZP uwzględniono zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego (uzupełniającego) dla tego terenu i co z tych zapisów wynika (jakie przeznaczenie, czy są one przeznaczone pod zabudowę)?

Odp. Nie. Dla działek nr 1, 2 i 3, dla których obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oprócz podstawowego przeznaczenia określonego w MPZP nie przewidziano przeznaczenia dopuszczalnego (uzupełniającego).

Pytania

1)Czy transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT w zakresie zbycia całości Nieruchomości objętej przeznaczeniem „L - lasy i zadrzewienia” oraz „ZR - park rekreacyjny”, czy też tylko co do części objętej przeznaczeniem „L - lasy i zadrzewienia”

2)Czy spółce B. sp. z o.o. będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanej faktury dokumentującej zakup Nieruchomości, w części podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Zainteresowanych transakcja sprzedaży Nieruchomości objętej wnioskiem będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, tylko w części objętej przeznaczeniem „L — lasy i zadrzewienia”, na której nie jest dopuszczalna żadna zabudowa.

Zwolnienie to nie będzie jednak przysługiwało do części Nieruchomości objętej przeznaczeniem „ZR - park rekreacyjny”, na której pod pewnymi warunkami jest dopuszczona zabudowa kubaturowa, tym samym od transakcji zbycia części Nieruchomości objętej przeznaczeniem „ZR - park rekreacyjny” będzie należny podatek od towarów i usług.

Ad 2

W opisywanym zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku, spółka B.sp. z o.o. będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, nabędzie Nieruchomość na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, zatem będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanej faktury dokumentującej zakup Nieruchomości, w części podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT: „Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą  w rozumieniu przepisów ustawy.

Sprzedający wskazał w opinie stanu faktycznego, że jest spółką komandytową, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku VAT. Jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości gruntowej, składającej się z trzech działek ewidencyjnych.

Prawo własności nieruchomości nabył od osoby fizycznej na podstawie umowy przewłaszczenia nieruchomości na zabezpieczenie. Nabycie nieruchomości nastąpiło w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i nie było udokumentowane fakturą. Ww. działki Sprzedający wydzierżawia na rzecz podmiotu trzeciego i na poczet czynszu wystawia faktury VAT.

Uwzględniając okoliczność, że Nieruchomość jest wykorzystywana przez Sprzedającego w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu 15 ust. 2 ustawy o VAT uznać należy, iż Nieruchomość ta stanowi składnik majątku Spółki.

Tym samym, w opisanej sytuacji planowana sprzedaż Nieruchomości będzie dostawą dokonywaną  w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, przez podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, sprzedaż Nieruchomości będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie  z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy u VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - w świetle art. 2 pkt 33 ustawy o VAT - rozumie się, grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,  o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, natomiast pozostałe dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane - są zwolnione od podatku.

Według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego,  z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zgodnie z treścią planu miejscowego:

§ 13.1. Zagospodarowanie terenów następuje na rzecz ich funkcji podstawowych określonych w dziale III, z uwzględnieniem wszystkich aktualnie obowiązujących przepisów szczególnych.

§ 47.

1.ustala się funkcję podstawową - lasy i zadrzewienia, dla terenów oznaczonych symbolem L.

2.System zadrzewień śródpolnych podlega ochronie ze względu na ich funkcje przyrodnicze.

3.realizację dodatkowych zalesień na terenach rolnych, uznaje się za zgodne z planem, jeżeli nie narusza to innych funkcji.

§ 53

1.Ustala się funkcję podstawową - park rekreacyjny, dla terenów oznaczonych symbolem

ZR.

2.Wyznaczony wzdłuż linii kolejowej pas do zalesienia stanowi izolację funkcji parku od jeziora (…0, w której należy wprowadzić stosowne gatunki drzew i krzewów.

3.Program zagospodarowania parku należy ściśle dostosować do wymagań strefy ochrony ujęć (…), z dopuszczeniem jedynie punktowych lokalizacji obiektów kubaturowych, uzgadniając całość przedsięwzięcia w zakresie ochrony sanitarnej i ochrony środowiska.

Zgodnie z planem miejscowym obowiązującym dla terenu Nieruchomości - nie jest dopuszczalna zabudowa na żadnym fragmencie Nieruchomości - zarówno o przeznaczeniu „L - lasy i zadrzewienia” oraz „ZR - park rekreacyjny”.

Przy czym, zgodnie z § 53 ust. 3 planu miejscowego na części Nieruchomości objętej przeznaczeniem „ZR - park rekreacyjny” dopuszczalna jest zabudowa w zakresie „punktowych lokalizacji obiektów kubaturowych”.

Przy czym, wymaga to zgodnie z § 53 ust. 2 planu miejscowego, przyjęcia wcześniej tzw. Programu zagospodarowania parku. Właściwa dla położenia Nieruchomości Gmina (…) nie przyjęła jeszcze takie dokumentu.

Tym samym na dzień złożenia niniejszego wniosku zabudowa działki 3 będzie dopuszczalna punktowymi obiektami kubaturowymi jak tylko Gmina przyjmie ww. Program zagospodarowania parku.

Wprawdzie ustawa Prawo budowlane i ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) nie zawierają definicji obiektu kubaturowego, a także definicji takiej nie zawiera posługujący się tym pojęciem obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to posiłkując się słownikową definicją „kubatury budynku” przyjąć należy, że pojęcie „obiektu kubaturowego” odnosi się do wszelkiego rodzaju obiektów budowlanych, których można obliczyć objętość.

Należy zauważyć, że do tego rodzaju terminologii nawiązuje m.in. przepis § 3 pkt 24 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. Nr 75 poz. 690 ze zm.).

W przepisie tym mowa jest o kubaturze brutto budynku rozumianej jako iloczyn powierzchni całkowitej, mierzonej po zewnętrznym obrysie przegród zewnętrznych i wysokości kondygnacji (...). Przepis ten, choć odnosi do budynków, może pomocniczo posłużyć do ustalenia rozumienia pojęcia obiektu kubaturowego.

Pojęciem „obiektu kubaturowego” posługuje się ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury  z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (t. j. Dz. U. Nr 130, poz. 1389), w którym, w załączniku nr 1, określono wskaźniki procentowe do obliczania wartości prac projektowych w kosztach robót budowlano-montażowych dla inwestycji kubaturowych, jednoznacznie wiaty jako obiekty kubaturowe zaliczono do kategorii 1. Za takim rozumieniem pojęcia „obiektu kubaturowego” wypowiedział się między innymi NSA w wyroku z 16 lutego 2016 r.  (sygn. akt II OSK 1481/14).

W świetle powyższej argumentacji, należy zauważyć, iż Nieruchomość, w części obejmującej działkę nr 3, dla której obowiązuje w części przeznaczenie „ZR - park rekreacyjny” stanowi grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, skoro część Nieruchomości objętej planowaną transakcją może być zabudowana obiektami kubaturowymi, powoduje to utratę prawa do skorzystania ze zwolnienia z VAT dla części nieruchomości objętej przeznaczeniem „ZR - park rekreacyjny”.

Tym samym, zdaniem Sprzedającego:

a)transakcja sprzedaży Nieruchomości objętej wnioskiem będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, tylko w części objętej przeznaczeniem „L — lasy i zadrzewienia”, na której nie jest dopuszczalna żadna zabudowa,

b)transakcja sprzedaży Nieruchomości objętej wnioskiem nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, w części objętej przeznaczeniem „ZR - park rekreacyjny”, na której pod pewnymi warunkami jest dopuszczona zabudowa kubaturowa.

Ad 2

Odliczanie podatku naliczonego jest jednym z najważniejszych uprawnień czynnego podatnika VAT. Poprzez rozliczenie podatku naliczonego realizowana jest jedna z najważniejszych zasad podatku od wartości dodanej polskiego VAT, tj. zasada neutralności.

Według niej ciężar ekonomiczny VAT powinien spoczywać na finalnym nabywcy - konsumencie. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wyrok NSA z 8 marca 2022 r., sygn. akt I FSK 1760/18 wskazuje, iż:

„przepis art. 86 ust. 1 u.p.t.u. wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, z której m in. wynika, że podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca towaru lub usługi - z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest więc istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną”.

Zgodnie z wyrokiem NSA z 6 kwietnia 2022 r., sygn. akt I FSK 1409/19, podstawę do dokonania odliczenia podatku naliczonego może stanowić wyłącznie faktura odzwierciedlająca faktyczne zdarzenie gospodarcze w aspekcie podmiotowym, przedmiotowym oraz ilościowym.

Zatem faktura musi potwierdzać, że w rzeczywistości doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług między podmiotami w niej określonymi, w zakresie ściśle określonego towaru lub usługi oraz w zakresie ilości danego towaru lub usługi.

Natomiast na podstawie wyroku NSA z 8 grudnia 2021 r., sygn. akt I FSK 368/18 - prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury przysługuje (co do zasady) dlatego, że po stronie wystawcy faktury wystąpi podatek należny, będący następstwem realizacji przez tegoż wystawcę czynności opodatkowanej (sprzedaży towaru lub świadczenia usługi), a nie z tytułu samego otrzymania przez odbiorcę faktury.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W opisywanym zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku, spółka B. sp. z o. o. będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, nabędzie nieruchomość składającą się z działek 1-3 na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, zatem będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanej FV dokumentującej zakup nieruchomości, w części podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku wspólnym jest prawidłowe w części dotyczącej kwestii czy dostawa działek nr 1i 2, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza funkcję oznaczoną symbolem L – „lasy i zadrzewienia” będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz nieprawidłowe w zakresie prawa Kupującego do odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie faktury dokumentującej nabycie ww. działek.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do powołanych powyżej przepisów budynki/budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że:

  • Państwa Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i są Państwo właścicielem Nieruchomości, która została przez Państwa nabyta 30 stycznia 2018 r. na podstawie umowy przewłaszczenia w ramach czynności, z tytułu której nie wystąpił podatek VAT i nie została wystawiona faktura,
  • przedmiotowa Nieruchomość jest niezabudowana i stanowi obszar o łącznej pow. 12,8577 ha, w skład w której wchodzą trzy działki o nr 1, 2 i 3,
  • 1 października 2019 r. oddali Państwo przeważającą część Nieruchomości – tj. 10,39 ha w dzierżawę na cele rolnicze na czas oznaczony 10 lat na rzecz Spółki z o.o., która była dokumentowana z tytułu czynszu wystawieniem faktury na rzecz dzierżawcy, natomiast pozostała część 2,4677 ha nie objęta dzierżawą, tj. nie jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej inna niż działalność rolnicza,
  • zamierzają Państwo sprzedać przedmiotową Nieruchomość, w skład w której wejdą działki nr 1, 2 i 3 na rzecz Spółki z o.o., która to wybuduje i będzie prowadzić rekreacyjną stadninę koni.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie w części dotyczą m.in. kwestii czy transakcja sprzedaży działek nr 1 i 2, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza funkcję oznaczoną symbolem L – „lasy i zadrzewienia” będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz czy Kupującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanej faktury dokumentującej nabycie ww. działek.

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo Spółką, czyli podmiotem powołanym w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Zauważyć należy, że majątek spółki kapitałowej zawsze będzie wykazywał bezpośredni związek z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą jako nabyty na skutek świadomego działania organów spółki w okresie jej istnienia i właśnie w celu wykorzystania go do prowadzenia działalności spółki.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz fakt, że są Państwo spółką z o.o. prowadzącą działalność gospodarczą należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do Państwa przedsiębiorstwa. Zatem przy dostawie prawa własności działek nr 1 i 2 będą Państwo podatnikiem podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Tym samym, sprzedaż przez Państwa prawa własności niezabudowanych działek nr 1i 2 będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – w świetle art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się:

Grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r.  w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,  a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Z okoliczności sprawy wynika, że dla obszaru, na którym znajduje się Nieruchomość obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z 10 sierpnia 2005 r., zmieniony uchwałą 24 lutego 2023 r., zgodnie z którym:

  • działka nr 1– przeznaczona jest na funkcję oznaczoną symbolem L – „lasy i zadrzewienia”, nieruchomość położona jest w wewnętrznej strefie ochrony pośredniej ujścia wodnego (…),
  • działka nr 2 – przeznaczona jest na funkcję oznaczoną symbolem L – „lasy i zadrzewienia”, nieruchomość położona jest w wewnętrznej strefie ochrony pośredniej ujścia wodnego (…).

Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że dla działek nr 1i 2 oprócz podstawowego przeznaczenia określonego w MPZP nie przewidziano przeznaczenia dopuszczalnego (uzupełniającego).

Zatem z uwagi na ww. okoliczności stwierdzić należy, że dostawa przez Państwa dziełek nr 1i 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9, gdyż tereny te są wyłączone z możliwości zabudowy i nie stanowią terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

W konsekwencji, sprzedaż przez Państwa działek nr 1 i 2 stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy działek nr 1i 2, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje funkcję oznaczoną symbolem L – „lasy i zadrzewienia” uznaję za prawidłowe.

Przechodząc więc do kwestii związanej z prawem do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej nabycie przez Kupującego Nieruchomości – działek nr 1 i 2 należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić również należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96  z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, aby Kupującemu – B. sp. z o.o. od zakupu Nieruchomości obejmującej działki nr 1 i 2 przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu otrzymanej faktury, faktura taka musiałaby dokumentować czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, nie korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.

Jak wynika z okoliczności sprawy, Kupujący B. sp. z o.o. posiada status czynnego podatnika VAT i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na nabywanej Nieruchomości wybuduje i będzie prowadzić rekreacyjną stadninę koni. Jednak, jak rozstrzygnięto wyżej, opisana sprzedaż działek nr 1 i 2 na rzecz Kupującego stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, wyłączający możliwość obniżenia podatku z uwagi na fakt, że działki nr 1 i 2 korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, Kupującemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury związanej z nabyciem Nieruchomości – działek nr 1 i 2 na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko, zgodnie z którym Kupującemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakup działek w części podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT uznaję za nieprawidłowe, gdyż jak wskazałem powyżej opisana dostawa działek nr 1 i 2 na rzecz Kupującego stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w części dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dla dostawy działek nr 1i 2 oraz prawa Kupującego do odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie faktury dokumentującej zakup ww. działek. Natomiast w części dotyczącej zastosowania zwolnienia dla dostawy działki nr 3 oraz w zakresie prawa Kupującego do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej nabycie działki nr 3 - zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.