
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 21 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 stycznia
2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca wraz z żoną prowadzi gospodarstwo rolne o pow. 1 ha 73a, będąc płatnikiem podatku rolnego, dokonał w dniu 23 czerwca 2005r. na zasadach ustawowej wspólności majątkowej, zakupu za kwotę 700 zł niezabudowanego gruntu o pow. 0,84 ha. Zakupiony grunt posiadał status gruntu rolnego (ornego) i wszedł w skład prowadzonego przez wnioskodawcę gospodarstwa rolnego zdolnego do towarowej produkcji rolniczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
W związku z Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 października 2007r. w sprawie nabycia nieruchomości pod budowę Regionalnego Portu
Lotniczego, w miesiącu listopadzie 2007r., zaproponowano wnioskodawcy sprzedaż w/w gruntu na rzecz Gminy za kwotę 73.080 zł tj. za kwotę (uwzględniającą odszkodowanie) znacznie większą od wartości rynkowej stosowanej przy transakcjach sprzedaży gruntów rolnych posadowionych na terenach gminy. Z uwagi na fakt, że w przypadku negatywnej odpowiedzi na propozycję Gminy zostałoby wobec wnioskodawcy wszczęte postępowanie wywłaszczeniowe, zgodził się dokonać sprzedaży gruntu na zaproponowanych warunkach. Zbycie prawa własności do w/w gruntu nastąpiło w dniu 04 grudnia 2007r. W uzupełnieniu przedstawionych informacji wnioskodawca dodaje, że przedmiotowy grunt został nabyty po stosunkowo niskiej cenie z uwagi na fakt, że sprzedawcą był brat żony. Ponadto informuje, że w 2005r. Rada Miejska nie podjęła żadnych decyzji co do lokalizacji lotniska, rozważano w tym okresie wiele możliwych lokalizacji na terenie różnych gmin w obrębie miasta. Nabycia gruntu rolnego wnioskodawca dokonał wyłącznie w
celu rozszerzenia produkcji rolnej, w dniu nabycia nie posiadał żadnych informacji o planowanych inwestycjach Gminy i tym samym zmianie statusu gruntu. Nie dokonując sprzedaży na warunkach zaproponowanych przez Gminę wnioskodawca byłby narażony na postępowanie wywłaszczeniowe zakończone wcześniej czy później zmuszeniem do zbycia nieruchomości jednak za cenę znacznie niższą od pierwotnie zaproponowanej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem wnioskodawcy w przedstawionym
stanie faktycznym będąc praktycznie bierną stroną zaistniałej sytuacji, nadal prowadząc gospodarstwo rolne sąsiadujące z planowaną, niezwykle uciążliwą inwestycją, przysługuje mu prawo skorzystania ze zwolnienia uzyskanego dochodu ze sprzedaży z opodatkowania podatkiem dochodowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.
Jak wynika z powyższego zwolnienie nie będzie przysługiwać, gdy powyższe warunki dotyczące okresu sprzedaży oraz ceny nabycia będą spełnione łącznie. W przypadku, gdy spełniony będzie tylko jeden z nich albo żaden z nich, wówczas zwolnienie będzie podatnikowi przysługiwało.
Dobrowolna sprzedaż nieruchomości, w przypadku gdy możliwe jest jej wywłaszczenie zapobiega wywłaszczeniu przymusowemu. Dlatego przychody uzyskane z tego tytułu podobnie jak w przypadku odszkodowania za wywłaszczenie są zwolnione od podatku.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość 23 czerwca 2005r. za cenę 700 zł, natomiast odpłatne zbycie na rzecz gminy nastąpiło 04 grudnia 2007r. za cenę 73.080 zł.Nieruchomość została nabyta za cenę niższą od 50% ceny uzyskanej w wyniku sprzedaży, jednakże odpłatne zbycie nastąpiło po upływie 2 lat od daty nabycia nieruchomości.
W związku z powyższym nie został spełniony drugi warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie - dotyczący okresu sprzedaży.
Reasumując, stanowisko wnioskodawcy jest
prawidłowe i przychód uzyskany ze zbycia nieruchomości w całości podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww.
ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
