
Temat interpretacji
D E C Y Z J A
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 27.02.2006r. nr 1425/032/415/5/06/MJ stwierdzające, że stanowisko Pani wyrażone we wniosku z dnia 25.01.2006r. uzupełnionym pismem z dnia 16.02.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznanej Pani jako osobie bezrobotnej w 2005r. przez Powiatowy Urząd Pracy jednorazowej pomocy finansowej (dotacji) na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 25.01.2006r. wystąpiła Pani do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 16.02.2006r.
Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że w dniu 25.08.2005r. złożyła Pani wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy o przyznanie jednorazowej pomocy finansowej (dotacji) na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej. Wniosek ten został rozpatrzony pozytywnie i dnia 22.11.2005r. w Powiatowym Urzędzie Pracy podpisała Pani w tej sprawie stosowną umowę Nr 207/2005, na mocy której otrzymała dotację na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy w wysokości 11.590,00 zł. Otrzymaną dotację przeznaczyła Pani zgodnie z w/w umową na zakup samochodu osobowego niezbędnego do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej. W dniu 02.01.2006r. rozpoczęła Pani działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży odzieży skórzanej. Natomiast w dniu 16.01.2006r. nabyła Pani samochód osobowy marki Opel Vectra za kwotę 20.000,00 zł, który wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej.
- Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego podstawę przyznania dofinansowania stanowi Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz.U. Nr 196, poz. 2018), które to rozporządzenie w § 1 określa warunki i tryb dokonania przez starostę ze środków Funduszu Pracy :
- refundacji pracodawcy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego,
- przyznania bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej,
- refundacji bezrobotnemu kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej, o której mowa w lit. "b".
Ponadto w złożonym wyjaśnieniu poinformowała Pani, iż zgodnie z w/w umową zawartą na podstawie w/cytowanego rozporządzenia, jest Pani zobowiązana do rozliczenia się ze sposobu wykorzystania udzielonego dofinansowania w przeciągu 3 miesięcy od momentu wydania przedmiotu wspomnianej umowy.
Zdaniem Pani przyznana przez Powiatowy Urząd Pracy jako osobie bezrobotnej jednorazowa pomoc finansowa na podjęcie działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy w kwocie 11.590,00 zł jest wolna od opodatkowania.
W dniu 27.02.2006r. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wydał postanowienie nr 1425/032/415/5/06/MJ, w którym stwierdził, że przedstawione przez Panią stanowisko w złożonym w dniu 25.01.2006r. wniosku uzupełnionym pismem z dnia 16.02.2006r. jest prawidłowe.
Organ pierwszej instancji stwierdził, że Minister Finansów działając na podstawie przepisów art. 22 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 późn.zm.) w myśl § 1 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 2005r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów, (przychodów) opublikowanego w Dz.U. z 2005r. Nr 70, poz. 630, zarządził zaniechanie poboru podatku od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. "b" i "c" rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz.U. Nr 196, poz. 2018), stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz.Urz. WE L 10 z 13.01.2001r.) i udzielonych zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.Stosownie do § 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów zaniechanie, o którym mowa w § 1 ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2004r. do dnia 31 grudnia 2005r.
W świetle powyższych przepisów Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu uznał, że przyznana Pani jako osobie bezrobotnej w 2005r. przez Powiatowy Urząd Pracy jednorazowa pomoc finansowa (dotacja) na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy w wysokości 11.590,00 zł nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, stanowiskiem Strony oraz postanowieniem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 27.02.2006r. stwierdza, co następuje :
Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 z późn.zm.) starosta ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej.
Warunki jakie należy spełnić aby otrzymać określoną w/w pomoc finansową reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszy Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz.U. Nr 196, poz. 2018).Z treści w/w przepisów wynika, iż środki z Funduszu Pracy mogą być przyznane po złożeniu wniosku i spełnieniu określonych warunków przez bezrobotnego, z przeznaczeniem na określony rodzaj działalności, którą bezrobotny zamierza podjąć.
Z uwagi na powyższe przyznane bezrobotnemu jednorazowo środki na podjecie działalności gospodarczej przed jej rozpoczęciem nie stanowią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowić natomiast będą przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity w Dz.U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn.zm.).
Na podstawie przepisów art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 164, poz. 1366) zwiększono katalog zwolnień przedmiotowych określonych w w/wym. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do art. 21 ust. 1 ustawy został dodany pkt 121, zgodnie z którym ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 z późn.zm.).Stosownie do art. 22 ustawy z dnia 28 lipca 2005r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zmiana ta weszła w życie w dniu 30.08.2005r. i ma zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2005r.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Pani jako osoba bezrobotna w dniu 25.08.2005r. złożył wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy o przyznanie jednorazowej pomocy finansowej na podjęcie działalności gospodarczej.Wniosek ten został rozpatrzony pozytywnie i w dniu 22.11.2005r. podpisała Pani umowę Nr 207/2005 na mocy której w dniu 01.12.2005r. otrzymała Pani jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej w kwocie 11.590,00 zł. W/w dotację wydatkował Pani na zakup w dniu 16.01.2006r. samochodu marki Opel Vectra wykorzystywanego w rozpoczętej w dniu 02.01.2006r. działalności gospodarczej w zakresie produkcji i sprzedaży odzieży skórzanej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku z dnia 25.01.2006r. (uzupełnionym pismem z dnia 16.02.2006r.) stan faktyczny i treść w/cyt. przepisów stwierdza, że jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, przyznane Pani jako osobie bezrobotnej ze środków Funduszu Pracy w kwocie 11.590,00 zł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity w Dz.U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).
W związku z tym dochodu w kwocie 11.590,00 zł nie należało ujmować w zeznaniu podatkowym za 2005 rok.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazuje, że w wydanym postanowieniu z dnia 27.02.2006r. nr 1425/032/415/5/06/MJ Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu rażąco naruszył przepisy prawa podatkowego, gdyż powołał się na rozporządzenie z dnia 25 kwietnia 2005r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz.U. Nr 70, poz. 630), które z dniem 10.11.2005r. zostało uchylone na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 października 2005r. uchylającego rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz.U. Nr 224, poz. 1924).
W świetle powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznaje, iż stanowisko Pani o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania jednorazowych środków finansowych otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) organ odwoławczy w drodze decyzji z urzędu zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, m.in. jeżeli rażąco narusza ono prawo. Rażącym naruszeniem prawa jest naruszenie oczywiste, gdy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji jest ewidentne sprzeczne z wyraźnym lub nie budzącym wątpliwości przepisem prawnym.
Zgodnie z regulacją art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia organu pierwszej instancji wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.
Niniejsza decyzja wydana została na podstawie stanu prawnego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez Stronę.
W związku z tym, że postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu rażąco narusza prawo - należało orzec jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).
Od niniejszej decyzji stosownie do art. 220 § 1, art. 221 i art. 223 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej Stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu, ul. Struga 26/28 w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Zgodnie z art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
