POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1433/NG/GF/410/I/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.12.2005, sygn. 1433/NG/GF/410/I/05, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art.14a § 4 i art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.12.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


1. Stan faktyczny podany we wniosku wnioskodawcy jest następujący:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą : doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.Jednocześnie uczestniczy jako Kluczowy Ekspert w projekcie "adaptus.pl - wspieranie zdolności wykorzystania technologii informatycznych i innych nowych technologii przez MŚP w woj. Warmińsko-Mazurskim" realizowanym w ramach Inicjatywy Wspólnotowej Equal. Współfinansowanie ze środków unijnych wynosi 75% wartości projektu, 25% wartości projektu finansowane jest z środków budżetowych , całość wynagrodzenia jest finansowana ze środków Inicjatywy Wspólnotowej Equal i w wypłacana była w oparciu o umowę zlecenia.

Pytanie podatnika:

Czy przychody uzyskane w projekcie realizowanym w ramach Inicjatywy Wspólnotowej Equal, wspófiansowanie ze środków unijnych wynosi 75% wartości projektu, 25% wartości projektu fiansowane jest jest ze środków budżetowych, całość wynagrodzenia jest fiansowana ze środków Inicjatywy Wspólnotowej Equal i wypłacona w oparciu o umowę zlecenia są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?

2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:

W piśmie podatnik wyraża stanowisko, że przychody uzyskane w ww projekcie upoważniają do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych , zgodnie z przepisem art.21 ust.1 pkt.46a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176).

3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

W katalogu źródeł przychodów zawartym w art. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz.176 ze zm.), ustawodawca wymienił przychody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, do których zaliczył m.in. przychody ze stosunku pracy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiści. Nie oznacza to jednak, że każdy przychód osoby fizycznej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie wiązał się z obowiązkiem zapłaty podatku czy pobrania zaliczki na podatek. Niektóre przychody zostały bowiem zwolnione z opodatkowania na podstawie np. art. 21, 52 i 52a.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz.176 ze zm.), zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym są dochody otrzymane przez podatnika z tzw. środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Powyższy przepis znajduje zastosowanie zarówno do dochodów, których źródłem jest umowa o pracę, jak również umowa cywilnoprawna. Jeżeli zatem spełnione zostaną obie w/w przesłanki, dochód ten korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.Z opisu okoliczności faktycznych rozpatrywanej sprawy wynika, że:
1. podatnik jako Kluczowy Ekspert w projekcie "adaptus.pl bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z unijnych środków pomocowych
2. dla realizacji celów Projektu zawarte, na czas realizacji projektu, umowy cywilnoprawne z osobami, które zostały zatrudnione do realizacji zadań, czyli realizują bezpośrednio cel Projektu, natomiast wynagrodzenie tych osób zostanie pokryte ze środków przekazanych przez MŚP w woj. Warmińsko-Mazurskim" realizowanym w ramach Inicjatywy Wspólnotowej Equal, które finansowane są odpowiednio: w 75 % ze środków unijnych, 25% wartości projektu finansowane jest z środków budżetowych .Zatem dochody osób zatrudnionych korzystają ze zwolnienia przewidzianego w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części, w której są finansowane wkładem ze środków unijnych.
W tym miejscu należy wskazać, iż ustawodawca stworzył zaliczkowy system poboru podatku m.in. od wynagrodzeń ze stosunku pracy i działalności wykonywanej osobiście. Co do zasady płatnik podatku dochodowego obowiązany jest obliczać, pobierać oraz wpłacać podatek dochodowy kierując się ściśle przepisami ustawy.
W konsekwencji powyższego, na płatniku spoczywa obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od tej części dochodu, która finansowana jest krajowym wkładem publicznym z budżetu państwa.
Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż tut. organ podatkowy nie podziela w pełni stanowiska podatnika, należało orzec jak w sentencji.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów