
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiagnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.
Z treści powyższego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość odliczania od przychodów wszelkich kosztów, ale pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu oraz wydatek ten nie znjduje się w katalogu zawartym w art. 23 wskazanej wyżej ustawy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że firma produkuje folię dachową, która w sporadycznych przypadkach jest przedmiotem reklamacji. Artykuł 23 ust.1 pkt 19 stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Klient, który zakupił folię dachową, po 2 latach stwierdził, że nie spełnia ona swoich funkcji i zgłosił reklamację. Jeśli jej realizacja nie wynika z powodu wymienionego w art.23 ust.1 pkt 19, to poniesione przez firmę w ramach gwarancji bądź rękojmi wydatki tj. koszt nowej folii oraz koszty jej wymiany można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Nadmienia się, że w kontekście zasadności wydatków, moment zgłoszenia reklamacji nie ma znaczenia. Sprawą istotną natomiast jest fakt prawidłowego ich udokumentowania.
