Stan faktyczny - Interpretacja - II US pb IB / 415 - 12 / 22a/5 / 05 / KSz

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.04.2005, sygn. II US pb IB / 415 - 12 / 22a/5 / 05 / KSz, Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny

Z pisma płatnika wynika, iż na podstawie umowy Numer ... zawartej w 2004 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) z siedzibąw Warszawie otrzymał dotację w ramach programu PHARE 2002 na realizację przedsięwzięcia - "Młodzi przedsiębiorcy - promocja przedsiębiorczości w nowym modelu kariery". Jak płatnik wskazuje, przez dotację należy rozumieć pomoc finansową w formie wsparcia dotyczącego przedsięwzięcia w zakresie promocji zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, o której mowa w § 28 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17.08.2004 r. w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi. Płatnik zaznacza, iż do realizacji w/w programu zatrudnia na podstawie umów zleceń i umówo dzieło ekspertów, doradców i trenerów ds.: szkoleń, poradnictwa zawodowego, staży zawodowych, promocji i rekrutacji, doradztwa biznesowego oraz współpracy regionalnej. Wynagrodzenia, o których wyżej mowa zostały wypłacone w grudniu 2004 roku i w roku 2005.
Na tle przedstawionego wyżej stanu faktycznego pytanie płatnika brzmi:
- czy od przychodów z tytułu umów o dzieło i zlecenie zawartych w celu realizacji programu pomocowego powinna być naliczana i odprowadzana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych ?

Stanowisko płatnika

Zdaniem płatnika wynagrodzenie wypłacone na podstawie umów zleceń i umów o dzieło podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 pkt 46b ustawy.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym równieżw przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związkuz realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym wyżej przepisie może być zastosowanew sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:


1) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Ad. 1) By możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania, powinny one być finansowane środkami bezzwrotnej pomocy,w tym środkami programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskieji programów NATO, pochodzącymi od:
- rządów państw obcych,
- organizacji międzynarodowych, lub
- międzynarodowych instytucji finansowych.
Ponadto ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być:
jednostronna deklaracja, lub
umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez:
a) Radę Ministrów
b) właściwego ministra, lub
c) agencje rządowe;
w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ad. 2) Ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowęz bezpośrednim beneficjentem pomocy /tj. podmiotem, który "pierwszy" otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków/, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego /co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym/. W tym przypadku nie ma znaczenia na podstawie jakiego rodzaju umowy realizowany jest program pomocowy; może to być np. umowa o pracę, umowa cywilnoprawna /umowa zlecenie, o dzieło/. Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (przykładowo zleceniobiorca wykonujący umowę, o której wyżej mowa,w tym w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z załączonej do zapytania umowy dotacji wynika, że płatnik korzysta z dotacji w ramach programu PHARE 2002 na realizację przedsięwzięcia zatytułowanego "Młodzi przedsiębiorcy - promocja przedsiębiorczości w nowym modelu kariery" przyznanej na podstawie umowy o udzielenie dotacji Numer ... zawartej pomiędzy płatnikiem, a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie.
Z artykułu 1 punkt 1 w/w umowy wynika, iż przez dotację należy rozumieć pomoc finansową w formie wsparcia dotyczącego przedsięwzięcia w zakresie promocji zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, o której mowa w § 28 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17.08.2004 r. w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi.
Załącznik III do przedmiotowej umowy określa Budżet Przedsięwzięcia, z którego wynika, że ogółem koszty kwalifikowane ustalono na kwotę 108.000,00 zł, z czego 10% stanowi wkład finansowy wnioskodawcy zaś 90% wkład Komisji Europejskiej, o przyznanie którego wnioskodawca się ubiega.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jest państwową osobą prawną powołaną przez ustawę z dnia 9 listopada 2000 roku o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2000 r., Nr 109, poz. 1158 z późn. zm.). Jest to agencja rządowa podlegająca Ministrowi Gospodarki i Pracy /co wynika z art. 2 w/w ustawy/. Zadaniem agencji jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i rozwój zasobów ludzkich. Jednym z celów PARP jest realizacja programów rozwoju gospodarki zwłaszcza w zakresie wspierania tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałaniu bezrobociu oraz rozwoju zasobów ludzkich. W zakresie realizacji zadań agencja może udzielać pomocy finansowej, która może mieć formę bezzwrotnego wsparcia finansowego.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17 sierpnia 2004 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. z 2004 r., Nr 181, poz. 1877) określa m.in. szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy finansowej podmiotom działającym na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich oraz jednostkom samorządu terytorialnego - § 28 ust. 1 rozporządzenia stanowi, iż agencja może udzielić podmiotowi /określonemu w ust. 2/ pomocy finansowej w formie wsparcia dotyczącego przedsięwzięcia w zakresie promocji zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich.

Ze stanu faktycznego będącego przedmiotem zapytania wywnioskować można, że źródłem finansowania umowy o udzielenie dotacji Numer... są środki bezzwrotnej pomocy Wspólnoty Europejskiej, które zostały przekazane dla płatnika za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie, tj. podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Z tego też względu uzyskiwane przez podatników - bezpośrednio realizujących cel programu pomocowego - dochody z tytułu umowy o dziełoi umowy zlecenie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaznaczyć jednak należy, że dokumentacja dotycząca źródeł finansowania danego programu i jego celu powinna znajdować się u płatnika - beneficjenta pomocy. Brak takiej dokumentacji stanowi podstawę do obciążenia płatnika odpowiedzialnością za niepobrany podatek. Organ podatkowy ma prawo żądania okazania tej dokumentacji zarówno w trakcie kontroli źródłowej płatnika jaki w przypadku wystąpienia przez podatnika o stwierdzenie nadpłaty.

Końcowo informuje się, iż w związku z tym, że z dniem 1 stycznia 2005 roku przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uległ zmianie, przedstawionaw niniejszych wyjaśnieniach interpretacja tego przepisu ma zastosowanie również do wynagrodzeń z tytułu umowy o dzieło i umowy zlecenie zawartych w celu bezpośredniej realizacji programu pomocowego wypłacanych w roku bieżącym.

Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku