W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 15.01.2004 r. w sprawie podatku dochodowego od wypłaconej rekompensaty z tytułu utraty pracy, Naczelnik Pierwszego ... - Interpretacja - PO-415-3/04

shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 04.02.2004, sygn. PO-415-3/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 15.01.2004 r. w sprawie podatku dochodowego od wypłaconej rekompensaty z tytułu utraty pracy, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z p. zm.) informuje:

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z p. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52 a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z załączonych do zapytania dokumentów oraz przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem wypłaty jest odszkodowanie (rekompensata pieniężna) z tytułu zwolnienia z pracy w związku z restrukturyzacją sieci terenowej Narodowego Banku Polskiego w latach 2002-2003.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym w roku 2003 - wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
a) określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
b) odpraw i odszkodowań wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
c) odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,
d) odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
e) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
f) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane na zasadach, o których mowa w art. 27 ust. 1
g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód.

Z powołanego przepisu jednoznacznie wynika, że nie wszystkie odszkodowania otrzymane przez osoby fizyczne są wolne od podatku dochodowego. Ze zwolnienia korzystają jedynie te odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów innych ustaw lub przepisów wykonawczych, z wyjątkiem wyłączonych ze zwolnienia wolą ustawodawcy. W związku z tym, że zasady ustalania wysokości otrzymanej przez Panią rekompensaty nie wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw czy też przepisów wykonawczych, lecz wprowadzonego uchwałą Zarządu NBP Nr 37/2002 z dnia 02.07.2002 r. regulaminu wypłat rekompensat, otrzymana kwota nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponieważ przychód ten jest ściśle związany ze stosunkiem pracy stanowi on źródło przychodu wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do postanowień art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy (...).
Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia należy uznać za prawidłowe postępowanie płatnika, polegające na pobraniu od wypłaconej rekompensaty zaliczki na podatek dochodowy.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie