- Interpretacja - I/415-53/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.05.2005, sygn. I/415-53/05, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - uznaje stanowisko przedstawione przez Panią w złożonym w dniu 12 kwietnia 2005 r. i uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2005 r. wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym za nieprawidłowe w części dotyczącej wpisania w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakupów towarów handlowych bez sporządzenia remanentu początkowego.

Zgodnie z art. 14a § 1 cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa "stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym."

Interpretacja, o której mowa powyżej następuje w drodze postanowienia i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W dniu 12 kwietnia 2005 r. złożyła Pani wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie możliwości bezpośredniego wpisania w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakupów towarów handlowych bez sporządzenia remanentu początkowego.

Opisany przez Panią stan faktyczny przedstawia się następująco:

Posiada Pani zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z dnia 9 lutego 2005 r. Termin rozpoczęcia działalności został przez Panią określony na 15 marca 2005 r. Podatkową księgę przychodów i rozchodów zaprowadziła Pani w dniu 28 lutego 2005 r., przy czym - zgodnie z uzupełnieniem do wyżej wymienionego wniosku z dnia 28 kwietnia 2005 r. - wyjaśnia Pani, że w Pani rozumieniu zaprowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów polegało na zakupie księgi, ostemplowaniu jej pieczątką firmy oraz dokonaniu w niej adnotacji, iż działalność zostanie rozpoczęta w dniu 15 marca 2005 r. Natomiast zakupu towarów handlowych dokonała Pani w dniach 12-14 marca 2005 r.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej informacji:

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zostały sprecyzowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Stosownie do przepisów § 2 ust. 1 cytowanego rozporządzenia obowiązek prowadzenia tej księgi ciąży m. in. na osobach fizycznych, o których mowa w art. 24a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), a jej wzór ustalony został w załączniku nr 1 do wyżej wymienionego rozporządzenia. W myśl regulacji przepisów § 10 ust. 1 powołanego rozporządzenia podatnicy są obowiązani założyć księgę (..) na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego. Zgodnie z § 10 ust. 2 tego rozporządzenia podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia. Pismem z dnia 17 lutego 2005 r. poinformowała Pani tutejszy organ o rozpoczęciu działalności z dniem 15 marca 2005 r. Przepisy § 27 ust. 1 cytowanego rozporządzenia nakładają m. in. wymóg sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

W aspekcie powyższego - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - uznać należy, że skoro rozpoczęcia działalności gospodarczej dokonała Pani z dniem 15 marca 2005 r. to na ten dzień miała Pani obowiązek sporządzenia remanentu. Zatem towar handlowy nabyty w dniach 12-14 marca 2005 winien być objęty spisem z natury sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności. Dodatkowo tutejszy organ nadmienia, iż spis z natury zgodnie z unormowaniem § 29 ust. 5 powołanego rozporządzenia musi być wpisany do księgi według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji (sumie), jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników. Zestawienie przechowuje się łącznie z księgą.

Biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie - postanowiono jak w sentencji, uznając, że przedstawione przez Panią własne stanowisko w sprawie - jest nieprawidłowe.

Końcowo informuję, że niniejsza interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią we wniosku z dnia 12 kwietnia 2005 r., uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2005 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,

- nie jest dla Pani wiążąca, wiąże natomiast tutejszy organ podatkowy - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy w drodze decyzji.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna