
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 23 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z 21 sierpnia 2025 r. (wpływ 21 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, zamieszkującą obecnie na terenie RP, a więc podlegającą pod nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Obecnie Wnioskodawca posiada następujące składniki majątkowe:
- udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, której aktywa składają się głównie z majątku nieruchomego, położonego w Polsce,
- nieruchomości wprowadzone do ewidencji środków trwałych, wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie oddania tych nieruchomości w najem,
- ruchomości o wartości łącznej nie wyższej niż 4.000.000,00 zł.
W przyszłości, Wnioskodawca zamierza przenieść się do Niemiec i na stałe tam zamieszkać, a więc uzyskać tam status rezydentki podatkowej, podlegającej pod nieograniczony obowiązek podatkowy w Niemczech. Rzeczy ruchome wskazane we wniosku nie są związane z działalnością gospodarczą. Łączna wartość rzeczy ruchomych oraz udziałów w spółce z o.o., która nie posiada nieruchomości, jest poniżej 4.000.000,00 zł (czterech milionów). Wnioskodawca posiada polską rezydencję podatkową dłużej niż 5 lat. Wniosek o interpretację dotyczy przepisu art. 30da ustawy o PIT, przez omyłkę pisarską wskazano art. 31da.
Pytanie
Czy powyżej opisana zmiana rezydencji podatkowej nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od dochodów od niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 31da ust. 2 pkt 2 Ustawy o PIT, czyli opodatkowaniu podatkiem o niezrealizowanych zysków w sytuacji zmiany rezydencji podatkowej przez podatnika podlegającego w Polsce nieorganicznemu obowiązkowi podatkowemu, w wyniku której Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika, w związku z przeniesieniem jego miejsca zamieszkania do innego państwa?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, na zadane powyżej pytanie, tj. czy taka zmiana rezydencji podatkowej Wnioskodawcy, w sytuacji posiadania przez Wnioskodawcę określonych powyżej składników majątku, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od dochodów od niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 31da ust. 2 pkt 2 Ustawy o PIT, należy udzielić odpowiedzi przeczącej. Innymi słowy, taka zmiana rezydencji podatkowej Wnioskodawcy, w sytuacji posiadania przez Wnioskodawcę określonych powyżej składników majątku, nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od dochodów od niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 31da ust. 2 pkt 2 Ustawy o PIT.
Na wstępie niniejszych rozważań, należy zwrócić uwagę na fakt, iż art.31da ust. 2 pkt 1 Ustawy o PIT mówi o powstaniu obowiązku podatkowego w sytuacji zmiany rezydencji podatkowej podatnika, jednakże efektem której ma być utrata przez Polskę prawa do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika. Przepis powyższy kładzie zatem nacisk na efekt zmiany rezydencji podatkowej, w postaci utraty prawa do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika. Co bowiem wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej Ustawę o PIT, na mocy której ustawodawca wprowadził do tej ustawy przepisy o opodatkowaniu dochodów z niezrealizowanych zysków (tj. Ustawy z dnia 23 października 2018 r., o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 2018, poz. 2193, ze zm.), to okoliczność, że powodem wprowadzenia w życie tych przepisów jest opodatkowanie niezrealizowanych jeszcze zysków kapitałowych w związku z przeniesieniem przez podatnika do innego państwa aktywów, w tym wchodzących w skład zagranicznego zakładu, lub ze zmianą rezydencji podatkowej.
Tym samym dotyczyć to miało przypadków utraty przez dotychczasowe państwo siedziby podatnika bądź miejsca prowadzenia działalności prawa do opodatkowania dochodów, które zostały faktycznie wypracowane w okresie, w którym dany podatnik podlegał jurysdykcji podatkowej tego państwa (VIII kadencja, druk sejm, nr 2860, s. 18).
Identyczne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0115-KDIT1.4011.432.2022.1.MR z dnia 8 września 2022 r., stwierdzając:
istotą przepisów o exit tax jest opodatkowanie nierealizowanych jeszcze zysków kapitałowych w związku z przeniesieniem przez podatnika do innego państwa aktywów, w tym wchodzących w skład zagranicznego zakładu lub ze zmianą rezydencji podatkowej. Chodzi zatem o przypadki utraty przez dotychczasowe państwo siedziby podatnika bądź miejsca prowadzenia działalności (Polskę) prawa do opodatkowania dochodów, które zostały faktycznie wypracowane w okresie, w którym dany podatnik (składnik aktywów) podlegał jurysdykcji podatkowej tego państwa. Podatek od niezrealizowanych zysków ze swej istoty nie dotyczy zatem każdego przeniesienia aktywów, a jedynie takiego, z którym wiąże się utrata przez dane państwo prawa do opodatkowania dochodu efektywnie wygenerowanego przed przeniesieniem. Projekt zawiera regulacje odpowiadające przepisom przewidzianym w Dyrektywie Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (Dz. U.UE.L 193 z 19.7.2016 str. 1) - tzw. dyrektywy ATAD, w zakresie art. 5 regulującego opodatkowanie niezrealizowanych zysków kapitałowych w przypadku przeniesienia aktywów, rezydencji podatkowej lub stałego zakładu (...). Jak wskazano w motywie 10 preambuły do dyrektywy, podatki od niezrealizowanych zysków kapitałowych mają na celu zapewnienie, aby w przypadku przeniesienia przez podatnika aktywów lub rezydencji podatkowej poza jurysdykcję podatkową danego państwa, państwo to mogło opodatkować wartość ekonomiczną ewentualnych zysków kapitałowych osiągniętych na jego terytorium, chociaż zyski te nie zostały jeszcze zrealizowane w chwili dokonania zmiany jurysdykcji podatkowej (druk sejmowy nr 2860).
W sytuacji opisanej we wniosku, nie dojdzie jednak do zmiany rezydencji podatkowej, skutkującej utratą przez Polskę prawa do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika. Kwestię zbywania należących do Wnioskodawcy praw, czy to w formie prawa własności udziałów czy prawa własności nieruchomości, należy bowiem rozpatrywać w kontekście obowiązującej pomiędzy Polską a Niemcami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie z dniu 14 maja 2003 r. - Dz. U. 2005, nr 12, poz. 90).
Zgodnie z postanowieniami tej umowy, zyski z przeniesienia własności akcji, udziałów lub innych praw w spółce, której aktywa majątkowe składają się głównie, bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego, położonego w umawiającym się państwie lub praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego, mogą być opodatkowane w tym państwie (art. 13 ust. 2 Umowy UPO); z kolei, zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym umawiającym się państwie, z przeniesienia majątku nieruchomego znajdującego się w drugim umawiającym się państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim państwie. Rzecz jasna, o ile przepisy przewidują opodatkowanie danej czynności w państwie w którym dana czynność ma miejsce - w tym wypadku, w razie zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce lub zbycia prawa własności nieruchomości położonej w Polsce - wówczas opodatkowanie w jednym z umawiających się państw będzie obowiązkowe. Co więcej, stanowiska dotyczące „rozłączności” opodatkowania tych zdarzeń były już przedmiotem zarówno interpretacji indywidualnych, jak i orzeczeń sądów administracyjnych. Dla przykładu, w odniesieniu do opodatkowania nieruchomości, warto wskazać na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 maja 2025 r., 0111-KDIB2-1.4010.123.2025.1.ED, zgodnie z którą dochód uzyskany przez podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce, ale wynikający ze zbycia prawa własności nieruchomości położonej w Niemczech, będzie opodatkowany jedynie w Niemczech:
Czy cena (dochód), którą Wnioskodawczyni otrzyma z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości mieszkalnej położonej na terytorium Republiki Federalnej Niemiec będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej? (...) W ocenie Wnioskodawczyni dochód, który otrzyma z odpłatnego zbycia nieruchomości będzie opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec. (...) Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Z kolei, za opodatkowaniem przychodów ze zbycia praw udziałowych w spółce opowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 9 lipca 2015 r., sygn. III SA/Wa 2843/14, stwierdzając:
Dochód uzyskany przez nierezydenta ze zbycia udziałów w spółce, w sytuacji gdy zbycie to prowadzi do przeniesienia praw do nieruchomości położonych w Polsce, stanowi źródło dochodu podlegające opodatkowaniu w Polsce - w myśl art. 3 ust. 2 u.p.d.o.p.
Co więcej, przychody z samego posiadania ww. praw majątkowych przez Wnioskodawcę (do momentu ich zbycia), będą podlegały pod opodatkowanie w Polsce. Zarówno bowiem prawa z udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, będą wykonywane na terenie Polski, jak i nieruchomości wykorzystywanej obecnie w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, będą nadal znajdowały się na terenie Polski, zaś przychody z każdego z tych tytułów nadal będą opodatkowane w Polsce, czy to na podstawie Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy na podstawie Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym podkreślić należy, że podatek exit tax wiąże się ze zbyciem składników majątkowych posiadanych przez podatnika, a nie z ich użytkowaniem. Sam fakt posiadania udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jak i nieruchomości nie będzie rodził konsekwencji na gruncie podatku exit tax. Konsekwencje te powstaną dopiero w momencie zbycia tych udziałów lub nieruchomości i jak już wykazano powyżej, podatek od zbycia tych składników majątkowych wystąpi w Polsce. Podsumowując: przeniesienie miejsca zamieszkania Wnioskodawczyni do Niemiec nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku od niezrealizowanych zysków w zakresie prawa własności udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, z uwagi na fakt, iż opodatkowanie takie wystąpi w sytuacji zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością albo zbycia prawa własności nieruchomości, a zbycie takie będzie opodatkowane w Polsce. Przyjęcie odmiennego stanowiska stanowiłoby także naruszenie zasady pojedynczego opodatkowania jednego dochodu. Zasada ta, jako fundament demokratycznego państwa prawa, została wielokrotnie podkreślana w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z 22 maja 2022 r., sygn. K 6/02) jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z dnia 20 września 2017 r., sygn. II FSK 2089/15:
wskazuje się, że podwójne opodatkowanie stoi też w sprzeczności z zasadami wyrażonymi w art. 84 i art. 217 Konstytucji RP).
Do podwójnego opodatkowania doszłoby bowiem w momencie zarówno zmiany rezydencji podatkowej Wnioskodawcy, jak i późniejszego zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub praw własności do nieruchomości. Stałoby to w rażącej sprzeczności z zasadą opodatkowania jednego dochodu. Mając na względzie powyższe okoliczności, wnoszę o wydanie interpretacji podatkowej indywidualnej uwzględniającej stanowisko podatnika.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Źródłami przychodów są niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da.
Zgodnie z art. 30da ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek od dochodów z niezrealizowanych zysków wynosi:
19% podstawy opodatkowania – gdy ustalana jest wartość podatkowa składnika majątku;
3% podstawy opodatkowania – gdy nie ustala się wartości podatkowej składnika majątku.
Jak stanowi art. 30da ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków podlega:
1)przeniesienie składnika majątku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w wyniku którego Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tego składnika majątku, przy czym przenoszony składnik majątku pozostaje własnością tego samego podmiotu;
2)zmiana rezydencji podatkowej przez podatnika podlegającego w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, w wyniku której Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika, w związku z przeniesieniem jego miejsca zamieszkania do innego państwa.
Przepis art. 30da ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
W przypadku składnika majątku niezwiązanego z działalnością gospodarczą opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, podlegają tylko składniki majątku stanowiące: ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, udziały w spółce, akcje i inne papiery wartościowe, pochodne instrumenty finansowe oraz tytuły uczestnictwa w funduszach kapitałowych, zwane dalej „majątkiem osobistym”, jeżeli podatnik ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez łącznie co najmniej pięć lat w dziesięcioletnim okresie poprzedzającym dzień zmiany rezydencji podatkowej.
W myśl art. 30da ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowanie podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków w wyniku zmiany rezydencji podatkowej, o której mowa w ust. 2 pkt 2, nie dotyczy składników majątku, które po zmianie rezydencji podatkowej pozostają związane z położonym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagranicznym zakładem podatnika, który zmienił rezydencję podatkową.
Stosownie do art. 30da ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochód z niezrealizowanych zysków stanowi nadwyżka wartości rynkowej składnika majątku ustalanej na dzień jego przeniesienia albo na dzień poprzedzający dzień zmiany rezydencji podatkowej ponad jego wartość podatkową.
Zgodnie z art. 30db ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów art. 30da nie stosuje się, jeżeli łączna wartość rynkowa przenoszonych składników majątku nie przekracza kwoty 4 000 000 zł.
Omawiane przepisy – dotyczące dochodów z niezrealizowanych zysków – zostały wprowadzone mocą ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193; dalej: ustawa zmieniająca). Wprowadzenie opodatkowania dochodów z niezrealizowanych zysków (tzw. exit tax) było elementem uszczelnienia systemu podatków dochodowych. Celem projektowanej nowelizacji było również dostosowanie polskich przepisów podatkowych do wprowadzonych w 2016 r. zmian w prawie Unii Europejskiej (Sejm VIII kadencji. Druk Sejmowy nr 2860). Jak wskazano w uzasadnieniu projektu ustawy zmieniającej:
(…) Istotą przepisów o exit tax jest opodatkowanie nierealizowanych jeszcze zysków kapitałowych, w związku z przeniesieniem przez podatnika, do innego państwa aktywów, w tym wchodzących w skład zagranicznego zakładu lub ze zmianą rezydencji podatkowej. Chodzi zatem o przypadki utraty przez dotychczasowe państwo siedziby podatnika bądź miejsca prowadzenia działalności (Polskę) prawa do opodatkowania dochodów, które zostały faktycznie wypracowane w okresie, w którym dany podatnik (składnik aktywów) podlegał jurysdykcji podatkowej tego państwa. Podatek od niezrealizowanych zysków ze swej istoty nie dotyczy zatem każdego przeniesienia aktywów, a jedynie takiego, z którym wiąże się utrata przez dane państwo prawa do opodatkowania dochodu efektywnie wygenerowanego przed przeniesieniem.
Niniejszy projekt zawiera regulacje odpowiadające przepisom przewidzianym w Dyrektywie Rady (UE) 2036/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (Dz. U. UE L 193 z 19.7.2016 str. 1) – tzw. dyrektywy ATAD, w zakresie art. 5 regulującego opodatkowanie niezrealizowanych zysków kapitałowych w przypadku przeniesienia aktywów, rezydencji podatkowej lub stałego zakładu. (...) Dyrektywa ATAD znajduje zastosowanie do wszystkich podatników podlegających podatkowi od osób prawnych w państwie członkowskim (...). Przepisy dyrektywy ATAD mają charakter regulacji de minimis. Wyznaczają one zatem jedynie ogólny, minimalny poziom ochrony przed agresywnym planowaniem podatkowym na rynku wewnętrznym. (...) Obecnie państwa członkowskie będą obowiązane do dostosowania swoich regulacji w zakresie opodatkowania exit tax, stosowanej w odniesieniu do osób prawnych, do zakresu przewidzianego dyrektywną ATAD. Systematyka przepisów prawa dotyczących zasad opodatkowania podatkiem dochodowym, wynikająca z konstytucyjnej równości podmiotów w prawie nakazuje stosowanie analogicznych rozwiązań dotyczących osób prawnych oraz fizycznych, z uwzględnieniem jednak specyfiki wynikającej z odrębności podmiotowej osób fizycznych i osób prawnych oraz faktu, że w zakresie osób fizycznych państwo może wprowadzić inne regulacje, niż przewiduje Dyrektywa ATAD. Uwzględniając powyższe, również w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono zmiany, które umożliwia także opodatkowanie niezrealizowanych zysków kapitałowych osiąganych przez osoby fizyczne zarówno prowadzące działalność gospodarczą, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej, przypadku przeniesienia poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej składników majątku lub zmiany rezydencji podatkowej. Jednakże w przypadku osób fizycznych przewiduje się wprowadzenie progu kwotowego w wysokości 4 mln zł dla wartości aktywów objętych podatkiem od niezrealizowanych zysków.
(…) Jak wskazano w motywie 10 preambuły do dyrektywy, podatki od niezrealizowanych zysków kapitałowych mają na celu zapewnienie, aby w przypadku przeniesienia przez podatnika aktywów lub rezydencji podatkowej poza jurysdykcję podatkową danego państwa, państwo to mogło opodatkować wartość ekonomiczną ewentualnych zysków kapitałowych osiągniętych na jego terytorium, chociaż zyski te nie zostały jeszcze zrealizowane w chwili dokonania zmiany jurysdykcji podatkowej.
Orzecznictwo TSUE uzasadnia dopuszczalność opodatkowania niezrealizowanych zysków w związku ze zmianą rezydencji podatkowej względami dotyczącymi zapewnienia zrównoważonego rozdziału kompetencji podatkowych między państwami członkowskimi, zgodnie z zasadą terytorialności podatkowej obejmującą czynnik czasowy, tj. rezydencję podatkową podatnika na terytorium kraju w ciągu okresu, w którym pojawiły się zyski (wyrok ws. National Grid Indus BV, C-371/10).
Zatem zarówno z literalnego brzmienia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i z uzasadnienia do ustawy zmieniającej wprowadzającej regulacje podatkowe w zakresie exit tax wynika, że już na moment zmiany rezydencji podatkowej powstaje – co do zasady – obowiązek zapłaty tego podatku. Przy tym omawiane regulacje nie są sprzeczne z prawem unijnym.
W analizowanym zdarzeniu przyszłym zamierza Pani zmienić miejsce zamieszkania (rezydencję podatkową) i przenieść się do Niemiec. W skład Pani majątku wchodzą: udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, której aktywa składają się głównie z majątku nieruchomego, położonego w Polsce, nieruchomości wprowadzone do ewidencji środków trwałych, wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie oddania tych nieruchomości w najem, ruchomości oraz udziały w spółce z o.o., która nie posiada nieruchomości o wartości łącznej nie wyższej niż 4.000.000,00 zł. Rzeczy ruchome wskazane we wniosku nie są związane z działalnością gospodarczą.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu art. 30da ust. 3 ustawy o PIT, w przypadku zmiany rezydencji podatkowej, opodatkowaniu podlegają wyłącznie te składniki majątku (zaliczane do tzw. majątku osobistego), które nie są związane z działalnością gospodarczą, tj.:
1)ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,
2)udziały w spółce, akcje i inne papiery wartościowe,
3)pochodne instrumenty finansowe oraz
4)tytuły uczestnictwa w funduszach kapitałowych.
Jak wynika z uzasadnienia do Ustawy nowelizującej (str. 23) „(...) w przypadku tzw. majątku osobistego opodatkowanie exit tax zakłada się dodatkowe ograniczone działania omawianej regulacji do określonych kategorii składników majątku tj. wyłącznie do ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, udziałów w spółce, akcji i innych papierów wartościowych, pochodnych instrumentów finansowych oraz tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych.”
Zatem udziały w spółce z o.o. zwiększają łączną wartość rynkową składników majątku, o których mowa w art. 30db ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Artykuł 30da ust. 3 ustawy o PIT wśród składników majątkowych objętych tzw. exit tax, nie uwzględnia więc rzeczy ruchomych. Zatem ta kategoria Pani majątku nie będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 30da ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w celu stwierdzenia, czy w odniesieniu do pozostałych składników majątku nastąpi sytuacja, w wyniku której Polska utraci prawo do opodatkowania dochodów z nich, należy dokonać oceny z uwzględnieniem konkretnych postanowień dotyczących zysków z przeniesienia majątku wynikających z postanowień odpowiedniej umowy bilateralnej zawartej przez Polskę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania z państwem, do którego Pani się z Polski wyprowadzi.
W konsekwencji, zastosowanie w niniejszej sprawie znajduje umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).
Zgodnie z art. 6 ww. umowy:
Dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.
W myśl natomiast art. 13 tejże umowy:
1.Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia własności majątku nieruchomego w rozumieniu artykułu 6 i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
2.Zyski z przeniesienia własności akcji, udziałów lub innych praw w spółce, której aktywa majątkowe składają się głównie, bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego, położonego w Umawiającym się Państwie lub z praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego, mogą być opodatkowane w tym Państwie.
3.Zyski z przeniesienia własności majątku ruchomego stanowiącego majątek zakładowy zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie albo z przeniesienia własności mienia ruchomego należącego do stałej placówki, którym osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie w celu wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami, które pochodzą z przeniesienia własności takiego zakładu (odrębnie albo z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
4.Zyski osiągane z przeniesienia własności statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym, statków eksploatowanych w żegludze śródlądowej oraz z przeniesienia własności majątku ruchomego związanego z eksploatacją takich statków morskich, statków powietrznych lub statków żeglugi śródlądowej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.
5.Zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku niewymienionego w powyższych ustępach podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.
6.W przypadku gdy osoba fizyczna miała miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie przez okres przynajmniej pięciu lat i uzyskała miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, ustęp 5 nie narusza prawa pierwszego Państwa do opodatkowania tej osoby fizycznej na podstawie swego wewnętrznego ustawodawstwa z tytułu jakiegokolwiek przyrostu majątku osiągniętego z akcji lub udziałów w spółkach mających siedzibę w pierwszym Umawiającym się Państwie do dnia, kiedy osoba ta przestała mieć miejsce zamieszkania w tym Państwie. Jeżeli pierwsze z wymienionych Państw opodatkowuje osobę fizyczną mającą tam miejsce zamieszkania z tytułu przyrostu majątku w chwili, gdy osoba ta opuszcza to Państwo, a własność akcji lub udziałów jest następnie przeniesiona i zyski z tego przeniesienia są opodatkowane w drugim Państwie zgodnie z ustępem 5, wówczas to drugie Państwo przyjmuje jako podstawę oszacowania zysku z przeniesienia własności tę kwotę, którą przyjęło pierwsze Państwo jako wpływ w chwili, gdy ta osoba fizyczna opuszczała jego terytorium.
Ponieważ ewentualne zbycie nieruchomości w Polsce i udziałów w spółce z o.o., której aktywa składają się głównie z majątku nieruchomego położonego w Polsce, również po wskazanej zmianie rezydencji podatkowej przez Panią może podlegać opodatkowaniu w Polsce (stosownie odpowiednio do art. 13 ust. 1 i art. 13 ust. 2 UPO polsko-niemieckiej) to posiadanie własności tych składników majątku w momencie zmiany rezydencji podatkowej nie mieści się w zakresie zastosowania omawianego art. 30da ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie skutkuje obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków. Natomiast ewentualne zbycie udziałów spółki z o.o. nieposiadającej nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, tj. po wskazanej zmianie rezydencji podatkowej przez Panią – wyłącznie w Niemczech. W związku z tym uznać należy, że udziały w tej spółce nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków w wyniku zmiany rezydencji podatkowej przez Panią w sytuacji gdy wartość rynkowa tych udziałów nie będzie przekraczała kwoty 4 000 000 zł.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
