
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 30 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w drodze dziedziczenia testamentowego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 czerwca 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w drodze dziedziczenia testamentowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca w dniu 3 stycznia 2005r. na mocy testamentu sporządzonego przez matkę jako jedyny spadkobierca stał się właścicielem gospodarstwa rolnego o pow. 2,71 ha wraz z zabudowaniami gospodarczymi o pow. 0,19 ha. Wnioskodawca podkreślił, iż w gospodarstwie tym wraz z rodzicami mieszkał i mieszka od urodzenia tj. od 1951r. i pomagał prowadzić przedmiotowe gospodarstwo do 2008r. tj. do chwili jego sprzedania. Zaznaczył, iż po otwarciu testamentu 8 maja 2007r. w Sądzie
Rejonowym złożył w urzędzie skarbowym rozlicznie o nabyciu spadku i otrzymał pismo, iż zobowiązanie podatkowe nie powstaje. Następnie chcąc wyremontować dom, który był budowany w latach 60-tych wnioskodawca w dniu 17 marca 2008r. sprzedał pole za 20 tys., a fakt ten zgłosił w urzędzie skarbowym przy czym zaznaczył, iż z ustnej informacji uzyskanej w organie podatkowym dowiedział się o braku obowiązku podatkowego, niemniej jednak chciałby otrzymać tę informację na piśmie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem wnioskodawcy od podatku jest zwolniony, ponieważ mieszka w tym gospodarstwie od urodzenia
tj. od 1951r. i prowadził to gospodarstwo po śmierci rodziców sam do 2008r. Wnioskodawca podkreślił, iż dalsze prowadzenie gospodarstwa uniemożliwia mu choroba. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży pola wnioskodawca przeznaczył na remont domu.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości (...) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (...).
W przypadku nabycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości w drodze spadku pięcioletni termin, o którym mowa powyżej winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło otwarcie spadku, czyli śmierć spadkodawcy.
W myśl art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci spadkodawcy jest dniem nabycia spadku przez spadkobierców.
Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007r. Oznacza to zarazem, iż wyłącznie do nieruchomości i praw nabytych, wybudowanych (oddanych do użytkowania) po 1 stycznia 2007r. należy stosować nowe zasady opodatkowania.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż wnioskodawca jako jedyny spadkobierca stał się właścicielem gospodarstwa rolnego wraz z zabudowaniami gospodarczymi w drodze dziedziczenia testamentowego, które miało miejsce 3 stycznia 2005r., co oznacza, że do odpłatnego zbycia przedmiotowego gospodarstwa rolnego czy też jego części będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.
Stosownie zatem do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w całości, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.
Przenosząc opisane powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy mając na uwadze ujęty we wniosku stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż niezależnie od tego czy przedmiotem sprzedaży jest gospodarstwo rolne wraz z zabudowaniami gospodarczymi jako całość, czy też jego część uzyskany przez wnioskodawcę przychód ze sprzedaży ww. praw jest wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ww. ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. Tym samy przychód w wysokości 20 tyś jaki wnioskodawca uzyskał w dniu 17 marca 2008r. ze sprzedaży pola, którego jak podkreślił jest właścicielem od 03 stycznia 2005r. z mocy testamentu jest wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ww. ustawy. Bez znaczenia dla przedmiotowego zwolnienia jest przy tym cel na jaki zostały przeznaczone środki pieniężne uzyskane z odpłatnego zbycia części nieruchomości - w tym przypadku ze sprzedaży pola - ponieważ ustawa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) nie uzależnia zwolnienia od sposobu wydatkowania pieniędzy uzyskanych ze zbycia.
Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w sprawie uważa, że od zapłaty podatku dochodowego jest zwolniony, ponieważ w miejscu prowadzenia gospodarstwa rolnego mieszkał od urodzenia. Argumentacja słuszności stanowiska wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym nie zasługuje na aprobatę.
Podkreślić bowiem należy, iż w przypadku sprzedaży nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych a tym samym możliwość skorzystania ze zwolnień podatkowych ma moment i forma prawna jej nabycia a nie jak to sugeruje wnioskodawca fakt zamieszkiwania. Ocena prawna skutków podatkowych w przypadku sprzedaży nieruchomości jest skonkretyzowana odrębnie dla nieruchomości nabytych do końca 2006r. i wówczas w tym zakresie zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r., a odrębnie dla nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007r. czyli na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2007r. Ustawodawca zarówno w przepisach ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. jak też w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2007r. nie uzależnia
zastosowania zwolnień podatkowych od faktu zamieszkiwania. Nie mniej jednak wskazać należy, iż od 1 stycznia 2007r. wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia przedmiotowe tzw. ulgę meldunkową. Aczkolwiek przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy regulujący prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej dotyczyć może wyłącznie opodatkowania dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 31 grudnia 2006r., a zatem w przedstawionym stanie faktycznym ten przepis nie będzie miał zastosowania, ponieważ wnioskodawca przedmiotową nieruchomość nabył w 2005r. i obowiązują go przepisy w brzmieniu do 31 grudnia 2006r.
Wobec takiej argumentacji stanowisko wnioskodawcy należało uznać w całości za nieprawidłowe, jednocześnie podkreślając, że uzyskany przez niego przychód ze sprzedaży nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu, choć na innej niż wskazał wnioskodawca podstawie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu
faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego
wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.
W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
