
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz.60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 01.marca 2006 roku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o dzieło w Sp.z o.o.która realizuje projekty w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 01 lipca 2004r. /Dz.U.z 2004r.Nr 166 poz.1743 oraz w ramach Partnerstwa na rzecz Rozwoju"Pełnia Życia"- wsparcie rodziców dzieci niepełnosprawnych,-Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r. /Dz.U.z 2004r. Nr 189 poz.1948/.
Środki finansowe przekazywane w ramach wyżej wymienionych projektów są kwalifikowane jako publiczne środki wspólnotowe ,do wydatkowania których stosuje się przepisy o dotacjach celowych (art.3 ust.1 pkt 2 w związku z art. 30a ustawy z dnia 28 listopada 1998r.o finansach publicznych /Dz.U. z 2003r. Nr 15 poz.148 z późn,zmian./.Ponieważ środki Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich i Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL są przekazywane przez Instytucję Wdrażającą w drodze dotacji,przechodząc do dyspozycji spółki zachowują status środków publicznych.
Zgodnie z umową o dofinansowanie, płatności przekazywane są w transzach na wydzielony rachunek bankowy spółki która rozlicza się poprzez przekazanie kopii dokumentów księgowych dokumentujących poniesione wydatki. Projekty realizowane w ramach programów posiadają odrębne konta księgowe na których księgowane są dotacje i wydatki.
Spółka z o.o. realizuje bezpośrednio cele programów finansowych ze środków przekazywanych na wykonanie zadań mieszczących sie w obszarach działania Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich i Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL i wypłaca wynagrodzenie w oparciu o zawarte umowy o pracę i umowy cywilnoprawne osobom realizującym bezpośrednio cele programów.
Z treści wniosku wynika, iż Pana trenerskie obowiązki służbowe w ramach zawartych umów o dzieło polegają na bezpośredniej realizacji celów programu finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy. Wynagrodzenie za pracę wypłacane jest bezpośrednio z konta projektu, lub w przypadku opóźnienia w przekazywaniu środków wypłacane są ze środków własnych pracodawcy.
W Pana ocenie ,wynagrodzenie otrzymywane od spółki wolne jest od podatku dochodowego w zakresie w jakim wypłacane jest bezpośrednio z konta projektu, zgodnie z art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r.Nr 14 poz.176 z późn. zm./, z uwagi na fakt ,iż w ramach umów o dzieło bezpośrednio realizuje cele programu a środki na wypłatę wynagrodzenia pochodzą z bezzwrotnej pomocy. Wolne od podatku dochodowego ,na podstawie art.21 ust.1 pkt 47b tej ustawy w związku z art.14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r.o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. z 2003r.Nr 202 poz.1956 z późn. zm./ są również dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Realizując projekty w ramach SPORZL I PIW EQUAL spółka otrzymała na ten cel dotacje z budżetu państwa w rozumieniu przepisów o finansach publicznych - to wypłacone wynagrodzenia pochodzące z tych środków podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek stwierdza co następuje:
Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 53c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej wyżej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że przedmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub są beneficjentami pomocy, którzy otrzymali ww. środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Powołany przepis wprowadza określone przesłanki zwolnienia; istotne jest pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest bowiem jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem oraz w przypadku, gdy otrzymał środki pomocowe za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków. Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody. Założenia programowe dotyczące wdrażania Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL w Polsce określa Program Inicjatywy Wspólnotowej, który jest załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948) oraz Uzupełnienie Programu, które jest załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia programu operacyjnego - Program inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172). Z treści przytoczonych wyżej załączników wynika, że Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL, jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy oraz zapewnienia, by nikogo nie pozbawiono do nich dostępu. Jako inicjatywa wspólnotowa finansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), jest platformą umożliwiającą poszukiwanie i uczenie się nowych sposobów osiągania celów polityki Europejskiej Strategii Zatrudnienia i Procesu Integracji Społecznej. EQUAL to instrument służący wypracowaniu nowych sposobów zwalczania dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, dostarcza on przykładów dobrej praktyki w zakresie nowatorskich podejść, kładąc nacisk na aktywną współpracę między Państwami Członkowskimi, zapewniając tym samym stosowanie oraz upowszechnianie na terenie Unii Europejskiej najbardziej pozytywnych rozwiązań. Program EQUAL jest wdrażany poprzez partnerstwo strategiczne funkcjonujące pod nazwą Partnerstwo na rzecz Rozwoju. Każde partnerstwo na rzecz Rozwoju powinno przedstawić strategię realizacji swoich celów w oparciu o wspólnie uzgodniony (i przedstawiony w formie pisemnej) program pracy w formie umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju. Wszystkie Partnerstwa na rzecz Rozwoju muszą mieć wyznaczonego partnera lub podmiot administrujący funduszami publicznymi. Nadmienić tu należy, że projektodawca Partnerstwa na rzecz Rozwoju już na etapie składania wniosków o finansowanie Partnerstwa w ramach Programu EQUAL musi uzgodnić i przedstawić strukturę zarządzania i administrowania publicznymi środkami finansowymi, a także wyznaczyć instytucję odpowiedzialną za zadania administracyjne. W świetle powyższego to Partnerstwa na Rzecz Rozwoju a nie instytucja zwana administratorem są beneficjentami końcowymi Programu EQUAL w rozumieniu rozporządzenia Nr 1260/99 z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26 czerwca 1999 r.). W praktyce oznacza to, że będą one bezpośrednimi odbiorcami środków pochodzących z EFS.
Reasumując stwierdzić należy, że wynagrodzenia (dochody) osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę czy umowy zlecenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celów programu EQUEL finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku ,gdy spółka realizuje wypłatę wynagrodzeń z własnych środków z rachunku bieżącego ze względu na opóźnienia w przekazywaniu płatności ,podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych .Wynika to z samego brzmienia pkt 46 ustawy który stanowi, iż -wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy a podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Realizując projekty w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego-Rozwój Zasobów Ludzkich i Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL jeżeli spółka otrzymała na ten cel z budżetu państwa dotacje, to zgodnie z art.21 ust.1pkt 47 b są one wolne od podatku dochodowego w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
Przepis ten ma zastosowanie do dochodów uzyskiwanych do dnia 31 grudnia 2006r.na podstawie art.14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r.o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. z 2003r.Nr 202 poz.1956 z późn. zm./. Wypłacone wynagrodzenia pochodzące z tych środków podlegają również zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle powołanych wyżej przepisów wypłacane Panu przez spółkę wynagrodzenia podlegać będą zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych z takim zakresie w jakim środki na wynagrodzenia pochodzić będą bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy lub z dotacji z budżetu państwa w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 253, poz. 2532 ze zm./ wniesienie z a ż a l e n i a podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł. oraz od załączników po 0,50gr.
