
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1, § 3 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana ... z dnia 09.02.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie odliczeń od podatku wydatków poniesionych na wykończenie budynku mieszkalnego nabytego w stanie surowym od dewelopera w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.02.2006r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pana ..., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedmiotowego wniosku wynika, iż w dniu 26.10.2004r. Podatnik zawarł z deweloperem umowę przedwstępną na zakup domu w zabudowie szeregowej, w stanie surowym wraz z działką położonego w Radomiu, ul. Kozienicka 177a (po podziale ul. Podleśna 22F). Przeniesienie własności domu wraz z działką nastąpiło w dniu 16.12.2004r. Zgodnie z aktem notarialnym nieruchomość była ogrodzona, zabudowana zgodnie z dokumentacją techniczną i pozwoleniem na budowę domem mieszkalnym w stanie surowym otwartym bez otworów drzwiowych i okiennych, bez instalacji wodnej i elektrycznej z częścią instalacji kanalizacyjnej. W 2005r. Podatnik zamieszkiwał faktycznie w tym budynku i wykonywał prace wykończeniowe. Podatnik oświadczył, iż na dzień 13.04.2006r. nie uzyskał jeszcze prawa do zasiedlenia przedmiotowego budynku.
Wobec Pana ... nie toczy się kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe, ani postępowanie przed sądem administracyjnym;
Zdaniem Strony notarialny akt własności budynku mieszkalnego wraz z działką jest wystarczającym tytułem potwierdzającym jego prawo do użytkowania budynku i skorzystania z ulgi remontowo-modernizacyjnej.
Zgodnie z art. 14a § 1 stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl § 3 w/w przepisu interpretacje, o których mowa w § 1, zawierają ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
W myśl art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. poniesione w latach 2003-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.
Zgodnie z przepisem art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003r. podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Ponadto odliczeniu podlegają wydatki, które:
1) mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. (Dz.U. Nr 156, poz. 788) - art. 27a ust. 17 w/w ustawy,
2) zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem wpłaty - art. 27a ust. 6 pkt 1 w/w ustawy,
3) nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu - art. 27a ust. 7 pkt 1 w/w ustawy,
4) dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - art. 27a ust. 7 pkt 2.
Za tytuł prawny do budynku mieszkalnego uważa się uważa się m.in.:
- akt własności,
- umowę użyczenia,
- umowę najmu lub dzierżawy,
- inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego;
Z powyższego wynika, iż poniesione wydatki, w tym również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym zajmowanym przez podatnika na podstawie tytułu prawnego, mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli zostaną spełnione w/w warunki.
Należy jednak wskazać, iż remontu budynku mieszkalnego można dokonać dopiero po zakończeniu jego budowy. W rozumieniu prawnym, gdy budynek nie został jeszcze wybudowany i oddany do użytkowania, nie istnieje przedmiot remontu. Prawo podatkowe nie definiuje co należy rozumieć pod pojęciem zakończenia budowy (oddania obiektu do używania).
Zagadnienia budowy budynku mieszkalnego regulują natomiast przepisy ustawy z 07.07.1994r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.). Ustawa ta zgodnie z art. 1 normuje działalność obejmującą sprawy projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych oraz określa zasady działania organów administracji w tym zakresie. W myśl przepisu art. 54 w/w ustawy do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy. Zakończenie budowy obiektu budowlanego następuje w momencie, gdy odpowiada on warunkom, jakie przewiduje Prawo budowlane, tj. jeżeli obiekt w takim stanie, że możliwe jest jego przekazania do normalnej eksploatacji i użytkowania.
W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik nabył budynek mieszkalny w stanie surowym otwartym, tj. bez otworów drzwiowych i okiennych, bez instalacji wodnej i elektrycznej z częścią instalacji kanalizacyjnej. Nie można więc uznać, iż budowa tego budynku została zakończona, a co za tym idzie, iż budynek ten nadawał się do normalnej eksploatacji i użytkowania. Ponadto Podatnik oświadczył, iż na dzień 13.04.2006r. nie zgłosił odpowiednim władzom zakończenia budowy i nie posiada pozwolenia na użytkowanie tego budynku. W świetle powyższego należy wskazać, iż notarialny akt własności nieruchomości nie przesądza o tym, iż budowa została zakończona, w tym celu konieczne jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie budynku.
Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 8 w/w ustawy remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego.Oznacza to, iż wydatki na remont nowo wybudowanego budynku mogą zostać odliczone w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej dopiero po dacie złożenia stosownego zawiadomienia o zakończeniu budowy, jeżeli zostaną spełnione w/w warunki.
W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonywał w 2005r. prac wykończeniowych w budynku mieszkalnym nabytym od dewelopera w stanie surowym otwartym przed uzyskaniem prawa do jego zasiedlenia. Podatnik uznał, iż notarialny akt własności nieruchomości jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym prawo do jego użytkowania.
Należy wskazać, iż pojęcia remontu budynku mieszkalnego nie można utożsamiać z budową budynku mieszkalnego. Byłaby to sprzeczność, gdyż remont budynku może być przeprowadzony dopiero po uprzednim jego wybudowaniu. Tym samym do czasu zakończenia - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami - procesu budowy budynku mieszkalnego, nie mamy do czynienia z jego remontem. Tak więc wydatki mieszkaniowe poniesione na rzecz tego budynku, do czasu zakończenia jego budowy, nie mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej.
Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Strony dotyczące możliwości odliczenia w 2005r. od podatku wydatków poniesionych na wykończenie budynku mieszkalnego nabytego w stanie surowym otwartym od dewelopera w ramach ulgi remontu i modernizacji przed uzyskaniem prawa użytkowania tego budynku jest nieprawidłowe.
Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w/w ustawy na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy). Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazanie dowodów uzasadniających to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.
