
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uznaje stanowisko zawarte we wniosku z dnia 17.02.2006r. - za nieprawidłowe.
Wnioskiem z dnia 17.02.2006 r. wystąpiła Pani o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pani zatrudniona na umowę o pracę na stanowisku specjalisty w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.Od początku pracy w PARP wykonuje Pani obowiązki związane z wdrażaniem programów pomocowych, w tym Phare 2002 oraz 2003. Jednak głównie obowiązki Pani związane są z wdrażaniem Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006" w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (fundusz strukturalny UE). Obowiązki te obejmują zarówno przygotowanie jak i aktualizację dokumentów programowych a także przygotowanie i aktualizację procedur wdrażania dla Instytucji Wdrażającej (której rolę pełni Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości) jak i dla Regionalnych Instytucji Finansujących, współpracujących z PARP w zakresie związanym z realizacją zadań dotyczących ww. programu.
Od grudnia 2004 r. do dnia obecnego pełni Pani funkcję Przewodniczącej Grupy Roboczej ds. oceny projektów inwestycyjnych składanych przez przedsiębiorców w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw", Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, działanie 3 Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje. Działanie realizowane jest w oparciu o ustawę Narodowy Plan Rozwoju, Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 06 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego"Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw" (Dz. U. Nr 197, poz. 2023) oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 sierpnia 2004 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw" (Dz. U. Nr 195, poz. 2010 ze zm.).
Zgodnie z założeniami Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw", wynagrodzenie osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację działań finansowane jest ze środków pomocy technicznej, działanie 3.4 Wsparcie Jednostki Oceny. Celem pomocy technicznej, zgodnie z rozdziałem III Uzupełnienia, jest zapewnienie wsparcia dla procesu wdrażania i monitorowania SPO - WKP oraz (...) wykorzystania finansowego wkładu Wspólnoty oraz środków krajowych.Zgodnie z ww. Uzupełnieniem wkład środków wspólnotowych Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 75 % finansowania.Od pracodawcy otrzymuje Pani pisemne informacje, że w danym miesiącu całość Pani wynagrodzenia finansowana jest ze środków pomocy technicznej.Pracodawca odprowadza podatek dochodowy naliczony od całości Pani miesięcznego wynagrodzenia.Według stanowiska Pani przedstawionego w piśmie otrzymywane przez Panią wynagrodzenie spełnia przesłanki zwolnienia z opodatkowania określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.W związku z powyższym pracodawca nie powinien naliczać i odprowadzać podatku dochodowego od tej części wynagrodzenia, która wypłacana jest ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 9 ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w przepisach art. 21, 52, 52a, 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Wśród dochodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
- a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie
jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z treści powyższego przepisu wynika, że dla zastosowania zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie obydwu wymienionych warunków tj.: - uzyskanie dochodów ze środków bezzwrotnej pomocy- bezpośrednie realizowanie przez podatnika celu programu finansowanego z tych środków.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej "Agencja") realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki, obejmujących w szczególności wspieranie rozwoju przedsiębiorców .Agencja uczestniczy w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 16, poz. 1206):1) jako instytucja wdrażająca, udzielająca pomocy finansowej określonym beneficjentom 2) jako beneficjent.
Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 06 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw"(Dz. U. Nr 197, poz. 2023 ze zm.) - w Priorytecie 2 Działanie 2.3 "Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorców poprzez inwestycje" - Agencja pełni funkcje Instytucji Wdrażającej.
Instytucja Wdrażająca jest odpowiedzialna za realizacje działań w ramach programu operacyjnego na podstawie umowy z instytucją zarządzającą (art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju) oraz jako beneficjent końcowy jest odpowiedzialna za zlecenie działań (art. 9 lit. l rozporządzenia Nr 1260/1999 r. W E z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych).
Instytucja Wdrażająca w celu realizacji określonych działań zawiera umowę z projektodawcami będącymi ostatecznymi beneficjentami pomocy.Stosownie do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 sierpnia 2004 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (Dz. U. Nr 195, poz. 210 ze zm.) - Agencja udziela pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia przedsiębiorcom oraz podmiotom działającym na rzecz rozwoju gospodarczego.
Do jej zasadniczych zadań należy dokonywanie oceny techniczno - ekonomicznej i merytorycznej wniosków (projektów) o wsparcie składanych przez wnioskodawców a następnie, po wyborze wniosków przez Instytucję Zarządzającą Sektorowym Programem Operacyjnym - zawarcie umowy o udzielenie pomocy, której celem jest realizacja projektu.W systemie wdrażania programu operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw w Priorytecie 2 programu - Agencja jest jednostką zlecającą wykonanie projektu oraz udzielającą pomocy finansowej na jego wykonanie.
Wykonawcą projektu (operacji) - realizującym bezpośrednio cel programu w zakresie określonego działania jest podmiot będący ostatecznym odbiorcą pomocy (beneficjant).Podmiot ten jest odpowiedzialny za wykonanie projektu i prawidłowe wykorzystanie na ten cel środków pomocowych.Z analizy powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wynika, że określone w nim zwolnienie z opodatkowania adresowane jest do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. W systemie realizacji programu w Priorytecie 2, Działanie 2.3 jest nim podatnik (przedsiębiorca) będący ostatecznym odbiorcą pomocy (beneficjent) - do którego zadań należy wykonanie przyjętego projektu.
W tym stanie sprawy należy stwierdzić, że w przypadku osób zatrudnionych przez Agencję, do których zadań należy między innymi ocena projektów inwestycyjnych składanych przez przedsiębiorców - nie jest spełnione kryterium zwolnienia dochodów z opodatkowania, jakim jest bezpośrednia realizacja celu programu.Zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń nie uzasadnia także finansowanie wynagrodzeń pracowników ze środków strukturalnych - w ramach Pomocy Technicznej (część III.3 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 06 sierpnia 2004 r.)Celem pomocy technicznej - jest zapewnienie wsparcia dla procesu wdrażania i monitorowania Strukturalnego Programu Operacyjnego - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw oraz efektywnego wykorzystania finansowego wkładu Wspólnoty oraz środków krajowych.Realizacja tego celu następuje poprzez wsparcie instytucji zaangażowanych w proces przygotowania, monitorowania i oceny programu operacyjnego.
Jest ono realizowane poprzez następujące działania: - wsparcie zarządzania programem- komputeryzację oraz wyposażenie w sprzęt instytucji zaangażowanych w zarządzanie i wdrażanie programu- wsparcie Jednostki Oceny
Działania te mają charakter pomocniczy (wspierający) w stosunku do podstawowych, merytorycznych Działań Priorytetów 1 i 2 Programu.
W tym stanie sprawy tut. organ uznaje stanowisko Pani zawarte we wniosku - za nieprawidłowe.
Powyższe postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2005 i 2006 r.Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.
