
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
p o s t a n a w i a
- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że żołnierzom oddelegowanym do pełnienia służby w jednostce organizacyjnej poza resortem obrony narodowej i następnie zwolnionym z zawodowej służby wojskowej został wypłacony w miesiącach styczniu i kwietniu 2004 roku ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy od którego naliczono zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19%.
Suma wypłat oraz pobrane zaliczki zostały wykazane w deklaracjach PIT-4 za miesiące styczeń i kwiecień 2004r., a po zakończeniu roku w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek PIT-11. Osoby powyższe po zwolnieniu z
zawodowej służby wojskowej i przeniesieniu do rezerwy zostały zatrudnione w tej spółce jako pracownicy cywilni.
Zdaniem Spółki żołnierzowi zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej przysługuje m. in. ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, od którego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 20%. Ponadto dochodów tych nie łączy się z innymi dochodami na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Spółka stoi na stanowisku, że na skutek zaistnienia powyższych okoliczności występuje konieczność sporządzenia przez Spółkę korekty PIT-4 za styczeń i kwiecień 2004r., złożenia deklaracji PIT-8A o zryczałtowanym podatku dochodowym i wystawienia korekty PIT-11 dla pracowników za 2004r. z kwotą przychodu pomniejszoną o ekwiwalent za urlop.
- Na podstawie art. 95 ustawy z dnia 11.09.2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych /Dz. U. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm./ żołnierzowi zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej, niezależnie od odprawy, o której mowa w art. 94, przysługują następujące należności pieniężne:
- przez okres jednego roku po zwolnieniu ze służby wypłacane co miesiąc świadczenie pieniężne w wysokości kwoty uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, należnego w ostatnim dniu pełnienia służby;
- ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, w tym za dodatkowy urlop wypoczynkowy, niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby oraz za lata poprzednie, nie więcej jednak niż za trzy lata;
- dodatkowe uposażenie roczne za rok, w którym nastąpiło zwolnienie ze służby;
- zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby przejazd na koszt
wojska;
- gratyfikacja urlopowa niewykorzystana w roku zwolnienia ze służby;
- zwrot kosztów jednorazowego przejazdu żołnierza i członków jego rodziny oraz zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego do obranego przez żołnierza miejsca zamieszkania w kraju - w wysokości i na zasadach określonych jak dla żołnierzy zawodowych przeniesionych do pełnienia służby w innej miejscowości.
Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4a, ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2004r. do 31.12.2004r., od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymanych na podstawie odrębnych ustaw, przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze stałej służby - w wysokości 20% należności.
Mając powyższe na uwadze, należy przyjąć, że w przypadku świadczeń pieniężnych wypłacanych żołnierzom zawodowym zwalnianym ze służby, odrębnymi przepisami stanowiącymi podstawę do ich wypłaty będzie ustawa z 11.09.2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych /Dz. U. Nr 179, poz. 1750 z późn. zm./
Zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 20% pobiera się od należności z tytułu uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, o którym mowa w art. 95 pkt 1 w/w ustawy. Natomiast należności pieniężne wypłacane na rzecz zwolnionych żołnierzy, o których mowa w art. 95 pkt 2 w/w ustawy t.j. ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, są ściśle związane ze świadczeniem przez pracownika pracy, czyli ze stosunkiem służbowym żołnierza.
Stosownie do art. 12 ust. 1 powołanej wyżej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W ocenie Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego w przedmiotowym stanie faktycznym, wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy żołnierzom zawodowym zwalnianym ze stałej służby wojskowej należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy określonych w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od których płatnik obowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, a po zakończeniu roku podatkowego winien wykazać je w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek PIT-11/8B za rok w którym zostały wypłacone bądź postawione do dyspozycji.
Ponieważ wg stanu faktycznego przedstawionego w wystąpieniu od przedmiotowych świadczeń Fundusz prawidłowo pobrał zaliczki na podatek dochodowy wg zasad ogólnych jak dla wynagrodzeń ze stosunku pracy, oraz wykazał te świadczenia w informacji rocznej PIT-11, brak jest podstaw do korygowania deklaracji PIT-4 oraz informacji PIT-11.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
