Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządz... - Interpretacja - IBPB2/415-1073/08/ASz (KAN-5794/08)

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.09.2008, sygn. IBPB2/415-1073/08/ASz (KAN-5794/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008r. (data wpływu do tut. Biura - 06 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pomniejszenia zaliczek na fundusz remontowy i utrzymanie nieruchomości wspólnej członków Wspólnoty Mieszkaniowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 czerwca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pomniejszenia zaliczek na fundusz remontowy i utrzymanie nieruchomości wspólnej członków Wspólnoty Mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnota Mieszkaniowa zarządzana przez wnioskodawcę osiąga dochody z wynajmu powierzchni reklamowych. W bieżącym roku, na rocznym zebraniu wspólnoty jej członkowie przyjęli w planie rocznym, że dochód netto uzyskany z reklam pomniejszy kwoty miesięcznych zaliczek na fundusz remontowy i utrzymanie nieruchomości wspólnej wpłacanych przez poszczególnych właścicieli na konto wspólnoty.Ponadto ustalono, że w przypadku wystąpienia nadpłaty z tytułu wpłaconych w roku ubiegłym zaliczek na media właściciele mogą otrzymać zwrot bezpośrednio na konto osobiste pozostałych po rozliczeniu kwot (dotychczas były one potrącane przy wpłatach bieżących).

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy kwotę, o którą pomniejszono zaliczki na fundusz remontowy i utrzymanie nieruchomości wspólnej należy traktować jako przychód poszczególnych właścicieli z innych źródeł (określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), podlegający wykazaniu w informacji rocznej PIT-8C?

Zdaniem wnioskodawcy przeznaczenie dochodu uzyskanego z wynajmu powierzchni reklamowych na zmniejszenie zaliczek wpłacanych przez właścicieli na fundusz remontowy lub utrzymanie nieruchomości wspólnej nie może być zakwalifikowane jako uzyskanie przychodów z innych źródeł.

Członkowie Wspólnoty nie otrzymują żadnych kwot z tego tytułu, a jedynie ustalają wysokość zaliczek na niższym poziomie. Taki sposób przeznaczenia dochodów z reklam, zdaniem wnioskodawcy nie będzie skutkował koniecznością zapłaty przez właścicieli podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym nie spowoduje konieczności sporządzenia przez Wspólnotę informacji PIT-8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania w szczególności. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika. Świadczeniodawca wyrażając wolę nieodpłatnego przekazania świadczenia świadczeniobiorcy i w konsekwencji świadczenie to przekazując, powoduje, że świadczeniobiorca osiąga korzyść majątkową. Przysporzenie ma jednak konkretny wymiar finansowy nie tylko w momencie wypłaty, ale i w momencie zmniejszenia zobowiązania jakie musiałoby być zapłacone, gdyby nie przekazane świadczeniobiorcom środki pieniężne.

Tak też dzieje się w przedstawionym stanie faktycznym. Wspólnota Mieszkaniowa otrzymuje bowiem przychód w postaci środków pieniężnych z tytułu wynajmu powierzchni reklamowych a następnie decyduje się umieścić ten przychód - wprawdzie na rachunku funduszu remontowego, ale na indywidualnych kontach księgowych swoich członków. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że środki pochodzące z tych kont będą zaliczane na poczet zobowiązań jakie członkowie posiadają wobec swojej Wspólnoty Mieszkaniowej. Są to należności z tytułu remontu i utrzymania nieruchomości. W tym przypadku dochodzi do zmniejszenia zobowiązań członka wobec Wspólnoty, nie musi on bowiem płacić całej kwoty, którą go obciążono, a jedynie część. A zatem należność, którą byłby zobowiązany zapłacić właściciel mieszkania zostanie w części pokryta ze środków przekazanych mu przez Wspólnotę z jej dochodów. Wynika stąd, że gdyby nie otrzymane środki, właściciel byłby zobowiązany do poniesienia wydatków w pełnej wysokości.

Środki przekazane na indywidualne konta stanowią zatem przychód członków Wspólnoty, gdyż są dla nich realnym przysporzeniem w majątku powodującym, że zmniejszają się ciążące na nich zobowiązania bez dokonywania uszczerbku w ich majątku, do którego musiałoby dojść, gdyby nie otrzymane od Wspólnoty świadczenie. Nie zmienia tego nawet fakt, że środki te są wykorzystywane na pokrycie wydatków ponoszonych na nieruchomość wspólną. Brak jest bowiem podstaw prawnych, aby w przedmiotowej sprawie wyłączyć z opodatkowania dochód z uwagi na jego przeznaczenie.

Ponieważ otrzymane przychody nie mieszczą się w katalogu zwolnień wymienionym w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, podlegają one opodatkowaniu, a na wnioskodawcy w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spoczywa obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia wprzedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach