
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko współwłaściciela Zakładu Usług Technicznych z siedzibą w (...) przy ulicy (...) Pana (...) zawarte we wniosku z dnia 22.06.2005 r., (data wpływu do tut. organu podatkowego 19.07.2005 r.) w sprawie rozliczenia w ujęciu księgowym i podatkowym otrzymanej dotacji pochodzącej ze środków Funduszu Dotacji Inwestycyjnych na zakup maszyn specjalistycznych w ramach programu PHARE 2002 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.
Pismem z dnia 22.06.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 19.07.2005 r.) Zakład Usług Technicznych z siedzibą w (...) przy ulicy (...) reprezentowany przez Pana (...) zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie rozliczenia w ujęciu księgowym i podatkowym otrzymanej dotacji pochodzącej ze środków Funduszu Dotacji Inwestycyjnych na zakup maszyn specjalistycznych w ramach programu PHARE 2002 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zakład Usług Technicznych - Pan (...). prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych z obowiązkiem prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W roku 2005 wnioskodawca poinformował, że ze środków Funduszu Dotacji Inwestycyjnych - program PHARE 2002 zostanie przyznana dotacja na zakup maszyn specjalistycznych.
W związku z powyższym Zakład Usług Technicznych, reprezentowany przez Pana (...) zwrócił się z zapytaniem dotyczącym rozliczenia przedmiotowej dotacji w ujęciu księgowym i podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zdaniem Podatnika otrzymana dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od
osób fizycznych oraz, że nie podlega ewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, ponieważ zgodnie z umową dotacji Spółka jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy, a przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków.
Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez wnioskodawcę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. organ podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza co następuje.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii
Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z cytowanego powyżej przepisu wynika, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych przez podatników, którzy:
- otrzymują bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych lub są beneficjentami pomocy, którzy otrzymują w/w środki za pośrednictwem pomiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
- bezpośrednio realizują cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wyżej cytowany przepis uzyskane przez Spółkę dochody pochodzące ze środków pomocowych, czyli w przypadku Spółki środki finansowe pochodzące ze środków Funduszu Dotacji Inwestycyjnych - program PHARE 2002 są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Konsekwencją zwolnienia z podatku dochodowego dotacji jest zapis art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Tak więc dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający
opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym od reguły tej przewidziano dwa wyjątki. Pierwszy dotyczy dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej o czym wprost stanowi zacytowany wyżej przepis. Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem w świetle powyższego dotacja otrzymana przez Spółkę na zakup środków trwałych nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, a odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia tych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów od tej części ich wartości początkowej, która odpowiada wydatkom na nabycie tych środków zwróconych w formie dotacji.
W związku z tym, że przychody pochodzące z dotacji na zakup maszyn
specjalistycznych są wolne od podatku dochodowego a odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia tych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zatem nie tworzą podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to tym samym wielkości te nie podlegają ewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, która to księga winna stanowić dowód pozwalający na określenie wielkości zobowiązań podatkowych. Zważywszy jednakże na przedstawione powyżej regulacje prawne dotyczące preferencji podatkowych w zakresie korzystania z otrzymanych dotacji, w celu otrzymania pełnego obrazu prowadzonej działalności gospodarczej (zobrazowania wszystkich zdarzeń gospodarczych), zasadnym byłoby zabezpieczenie w prowadzonej ewidencji finansowo-księgowej odrębnych rozliczeń otrzymanych dotacji i sfinansowanych nimi wydatków.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz regulacje prawne w tym zakresie podziela się stanowisko Spółki w kwestii oddzielnego ewidencjonowania i
rozliczania otrzymanych dotacji (bez ujmowania ich w księdze podatkowej).
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia odpowiedzi.
W myśl art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.
Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z wyżej cytowanych przepisów organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1, pkt 3 ustawy - Ordynacja podatkowa pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia.
W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaku skarbowym w wysokości 5,00 zł. oraz 0,50 gr od każdego załącznika.
