
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak CD/122/4397/05 z dnia 19.07.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 21.07.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że stanowisko przedstawione w zapytaniu jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (Bank) prowadzi rachunki bieżące i rachunki lokat Pracowniczych Kas Zapomogowo - Pożyczkowych. Zgodnie z umowami rachunków bankowych środki pieniężne zgromadzone na tych rachunkach są oprocentowane. Pytanie Banku dotyczy kwestii, czy odsetki naliczone od środków zgromadzonych na ww. rachunkach bankowych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w oparciu o art. 30a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki te nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż Pracownicze Kasy Zapomogowo - Pożyczkowe są wydzielonymi placówkami oszczędnościowo - pożyczkowymi pracowników zatrudnionych w danej instytucji, działają one na zasadzie samodzielności i samorządności w ramach określonych przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19.12.1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo - pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych w zakładach pracy, a środki pieniężne jakimi dysponują Kasy pochodzą z wpłat osób fizycznych będących członkami tych kas, jak również z innych źródeł, w tym w szczególności z odsetek od lokat terminowych, subwencji, darowizn oraz określonych w statucie pozostałych wpływów.
Ustosunkowując się do złożonego wniosku Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje.
Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych
przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.
Zgodnie z art. 1 ww. ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają również przychody tych osób ze wspólnej własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych (art. 8 ust. 1 ustawy). A zatem jedynie odsetki od środków pieniężnych uzyskiwane przez osoby fizyczne, jako przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.
Zdaniem tut. Organu sytuacja ta nie występuje w odniesieniu do rachunków i lokat zakładanych przez Pracownicze Kasy Zapomogowo - Pożyczkowe, gdyż odsetki od środków
na ww. rachunkach i lokatach nie stanowią przychodu (przysporzenia majątkowego) osób fizycznych.
Zasady funkcjonowania pracowniczych kas zapomogowo - pożyczkowych, zwanych dalej "PKZP" regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19.12.1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo - pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych w zakładach pracy (Dz. U. Nr 100, poz. 502 ze zm.). Jak wynika z § 28 ww. rozporządzenia na środki finansowe PKZP składają się następujące fundusze:
1) fundusz oszczędnościowo - pożyczkowy,
2) fundusz rezerwowy,
3) fundusz zapomogowy i inne fundusze, przewidziane w statucie.
Fundusz oszczędnościowo - pożyczkowy powstaje z wkładów członkowskich i jest przeznaczony na udzielanie pożyczek. Wkłady członkowskie, wnoszone w wysokości i terminach ustalonych w statucie, zapisuje się na imiennym rachunku członka PKZP. Wkłady członków PKZP będących pracownikami mogą być za ich zgodą potrącane z wynagrodzenia, zasiłku
chorobowego lub wychowawczego (§ 29 rozporządzenia). Osobom skreślonym z listy członków PKZP przysługuje zwrot ich wkładów członkowskich w terminie określonym w statucie (§ 12 rozporządzenia). Fundusz rezerwowy powstaje z wpłat wnoszonych przez członków wstępujących do PKZP, z nie podjętych zwrotów wkładów członkowskich, z odsetek od lokat terminowych i odsetek zasądzonych przez sąd oraz z subwencji i darowizn i jest przeznaczony na pokrycie szkód i strat, nieściągalnych zadłużeń oraz na odpis na fundusz zapomogowy (§ 30 rozporządzenia). Fundusz zapomogowy powstaje z odpisów funduszu rezerwowego oraz z dobrowolnych wpłat członków i innych wpływów określonych w statucie i jest przeznaczony na udzielanie zapomóg członkom PKZP w razie szczególnych wypadków losowych (§ 31 rozporządzenia). Zgodnie z § 32 rozporządzenia PKZP ma prawo przyjmować subwencje i darowizny na zasilenie funduszu rezerwowego. W myśl § 33 rozporządzenia środki pieniężne PKZP są przechowywane na rachunkach bankowych.
Zarząd wskazuje osoby uprawnione do dysponowania tymi rachunkami.
Z przepisów ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19.12.1992 r. wynika również, że PKZP posiada statut i organy statutowe, jest obowiązana do prowadzenia rachunkowości zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia rachunkowości, może wnosić powództwo do sądu we własnym imieniu w określonych sprawach.
Uwzględniając powyższe, zdaniem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, Pracowniczą Kasę Zapomogowo - Pożyczkową należy uznać za jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej i stwierdzić, że odsetki od wskazanych we wniosku rachunków bankowych i lokat nie stanowią przychodu, o którym mowa w ww. art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swą moc z chwilą zmiany
przepisów jej dotyczących;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, stosownie do art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu oraz określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik).
