P o s t a n o w i e n i e - Interpretacja - 1433/NL/LF/II/415-87/06/EK

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.06.2006, sygn. 1433/NL/LF/II/415-87/06/EK, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P o s t a n o w i e n i e


Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( tekst jedn. z 2005r. Dz.U. nr 8 poz. 60 z późn.zm) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa- Mokotów postanawia stanowisko Państwa w sprawie zawartej we wniosku z dnia 10.04.2006r. uzupełnionego pismem z dnia 16.01.2006r. ( wpływ do Urzędu 19.04.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznać za nieprawidłowe.


Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:


Stowarzyszenie realizuje projekt w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 -2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 ( Dz.U. z 2004 Nr 166 poz. 1743).

Z uwagi na przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005r. Nr 249,poz.2104) i ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. z 2004r. Nr 116,poz.1206) środki finansowe, przekazywane w ramach SPORZL są kwalifikowane jako środki publiczne. Ponieważ środki SPORZL są przekazywane przez InstytucjęWdrażającą w drodze dotacji, przechodząc do dyspozycji Stowarzyszenia zachowują status środków publicznych.

Powyższe Stowarzyszenie realizuje bezpośrednio cele Programów finansowanych ze środków przekazywanych na wykonanie zadań mieszczących się w obszarach działania SPORZL wypłaca wynagrodzenia w oparciu o zawarte umowy o pracę i umowy cywilnoprawne osobom realizującym bezpośrednio cele Programów.

Zgodnie z umową o dofinansowanie płatności przekazywane są w transach na wydzielony rachunek bankowy Stowarzyszenia . Z realizacji płatności Stowarzyszenie rozlicza się przekazując kopie dokumentów księgowych dokumentujących poniesione wydatki. Projekty realizowane w ramach Programu SPORZL muszą posiadać i posiadają odrębne konta księgowe, na których księgowane są dotacje i wydatki.


Stanowisko wnioskodawcy:


Zdaniem w/w Stowarzyszenia na postawie art.21 § 1 pkt 46 i 47b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. nr 14 poz.176 z późn.zm.) wolne od podatku dochodowego są wynagrodzenia wypłacane:

  • pracownikom Stowarzyszenia, bezpośrednio realizującym cele SPORZL,
  • osobom zatrudnionym przez Stowarzyszenie na podstawie umów cywilnoprawnych bezpośrednio realizującym cele SPORZL.


Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.


Na podstawie art.21 ust.1 pkt.46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2004r. zgodnie z ustawą z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U.z 2003r. Nr.202 poz.1956), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy: zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wskazany powyżej przepis nie zwalnia dochodów pochodzących z wynagrodzeń otrzymywanych przez pracowników zatrudnionych przez wykonawców czy podwykonawców oraz pracowników zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych, a więc bezpośrednich wykonawców zadań finansowanych przez rządy państw obcych lub zagraniczne instytucje finansowe.Przyjęcie natomiast, iż każdy pracownik zatrudniony w podmiocie wykonującym jakiekolwiek zadania związane z wykorzystaniem środków pomocowych lub otrzymujący wynagrodzenie z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy jest niczym nie uzasadnione, bowiem osoby te otrzymują wynagrodzenie za pracę lub z tytułu zawartej umowy cywilnoprawnej za wykonanie określonych czynności , która z natury swej jej uniezależniona od rodzaju wykonywanej przez pracodawcę działalności oraz źródeł jej finansowania np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe.Natomiast udokumentowanie środków pomocowych na wyodrębnionych rachunkach bankowych może mieć znaczenie wyłącznie przy badaniu dopuszczalności zwolnienia z opodatkowania przychodów ze środków pomocowych otrzymywanych przez beneficjentów albo bezpośrednich wykonawców (podwykonawców). Natomiast nie może to mieć żadnego znaczenia jeżeli chodzi o wynagrodzenia zatrudnionych przez te podmioty pracowników lub wynagrodzenia osób , z którymi zawarto umowy cywiloprawne na wykonanie określonych czynności.W związku z powyższym wynagrodzenia pracowników z tytułu zawartej umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych ze Stowarzyszeniem nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na mocy art.21 ust.1 pkt.46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie informujemy, że art. 47b wskazany we wniosku ustawą z dnia 12 listopada 2003 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.z 2003 nr 202 poz. 1956) został z dniem 1 stycznia 2004r. uchylony.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów postanowił jak w sentencji.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów