
Temat interpretacji
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137 poz. 926 z 1997 r. ze zm.) w związku z wniesionym pismem z dnia 17.12.2002 r.w sprawie ulgi z tytułu ponoszonych wydatków na systematyczne oszczędzanie w kasie mieszkaniowej wyjaśnia, iż problem ten reguluje ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tj. Dz. U. Nr 14 poz. 176 z 2000 r. ze zm.) w art. 27a ust. 1 pkt 2, który stanowi, że podatek dochodowy obliczony od dochodu podatnika za rok podatkowy zmniejsza się, jeżeli w roku podatkowym podatnik systematycznie gromadził oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową wg zasad określonych w odrębnych przepisach, oraz w art. 27a ust. 3 pkt 1 lit. b wyżej cyt. ustawy, który wskazuje, iż podatnik może pomniejszyć podatek o 30% wydatków na ten cel, ale nie więcej niż 6% kwoty bazowej, stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ustalonego dla celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych za III kwartał poprzedzający rok podatkowy.
"Odrębne przepisy" do których odsyła art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym, gdy chodzi o zasady oszczędzania, zawiera ustawa z 26 pażdziernika 1995 r.o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 133 poz. 654 ze zm.), a także rozporzadzenie Rady Ministrów z 11.06.1996 r. w sprawie ogólnych warunków umów o kredyt kontraktowy (Dz. U. Nr 68 poz. 330).Ustala ona nie tylko minimalny okres oszczędzania, który wynosi 36 miesięcy, licząc od dnia pierwszej wpłaty na rachunek w kasie, ale także ogólne wymagania, co do umów o kredyt kontraktowy,które przede wszystkim ustalają banki zgodnie z ww. rozporządzeniem.
Warunkiem ulgi jest, by oszczędzanie było systematyczne i żeby pieniądze były gromadzone na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w tym samym banku.
Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez zawarcie umowy o kredyt kontraktowy osoba fizyczna zobowiązuje się do systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej przez czas oznaczony, a bank prowadzący kasę mieszkaniową - do przechowywania oszczędności i udzielenia po upływie tego okresu długoterminowego kredytu na cele mieszkaniowe.
Po zakończeniu fazy systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej bank zawiadamia posiadacza rachunku oszczędnościowo -kredytowego o nabyciu przez niego uprawnień do otrzymania kredytu (art. 12 ust. 1).
W przedmiotowej sprawie zakończony już został okres systematycznego oszczędzania w kasie i otrzymał Pan dnia 23.05.2002 r. zgromadzone na rachunku oszczędności, które po naliczeniu nąleżnych odsetek wynoszą zł. 75.209,82.
By zachować prawo do ulgi trzeba pamiętać o konieczności wydatkowania wycofanych oszczędności z kasy na cele mieszkaniowe, do końca tego roku w którym zostały wycofane. Gdyby tak się nie stało, podatnik ma obowiązek oddać fiskusowi ulgę wykorzystaną w okresie oszczędzania.
Katalog celów mieszkaniowych precyzuje ustawa o podatku dochodowym w art. 27a ust. 1 pkt 1 oraz ustawa z 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw. Otóż owe cele są w art. 8 ust. 2 tej ustawy określone szerzej niż w ustawie o podatku dochodowym cele objęte dużą ulgą budowlaną (art. 27a ust. 1 pkt 1).
Oznacza to, że można wycofane oszczędności z kasy mieszkaniowej przeznaczyć np.na:
- budowę domu,
- uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, lub prawa do domu mieszkalnego, nabycie prawa odrębnej włsności mieszkania, przeniesienie przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz członka prawa własności mieszkania,
- kupno mieszkania lub domu zarówno nowego (np.w firmie developerskiej, albo od gminy) jak i na wtórnym rynku,
- przebudowę, nadbudowę i rozbudowę domu lub mieszkania stanowiącego odrębną nieruchomość,
- nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu mieszkalnego,
- na remont własnego domu czy mieszkania (w tym spółdzielczego),
- na spłatę kredytu bankowego zaciągniętego na cele mieszkaniowe.
Z przepisów nie wynika, by wycofane pieniądze trzeba byto wydać w całości na jeden z tych celów.
Warunki ulgi będą zachowane, gdy wycofane pieniądze z kasy wydatkowane zostaną np. częściowo na wykupienie kwaterunkowego mieszkania od gminy oraz częściowo na generalny remont tego mieszkania.
Informujemy jednocześnie, że z wydaniem wycofanych oszczędności trzeba się spieszyć, by nie utracić prawa do ulgi, ponieważ pieniądze wycofane z kasy mieszkaniowej po upływie okresu systematycznego oszczędzania ustalonego w umowie o kredyt kontraktowy, muszą być wydane do końca roku, w którym zostały wycofane.
Stosownie bowiem do art. 27a ust. 13 pkt 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r.) jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków na systematyczne oszczędzanie, a następnie:
a) wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem, gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę,
- do dochodu (przychodu) lub podatku nałeżnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.
Wobec powyższego, aby nie stracić ulgi należy wydatkować środki zgromadzone na rachunku, po zakończeniu umownego okresu oszczędzania zgodnie z celami systematycznego oszczędzania, do końca tego roku, w którym zostały wycofane - w przedmiotowej sprawie do końca 2002 r.
Odpowiadając zatem na Pana pytanie nie ma możliwości "prolongowania" na rok 2003 r. rozliczenia się z obowiązku wydatkowania wycofanych środków z kasy mieszkaniowej .
Zgodnie z art. 120 ustawy - Ordynacja podatkowa organy podatkowe winny działać na podstawie przepisów prawa.
W obecnym stanie prawnym nie istnieje przepis który dawałby organom podatkowym delegację pozwalającą na dokonanie tąkiej "prolongaty".
